2877
Sök

Säkerhetskontroll på uppkörning? (ny fråga, hur man korrekt backar runt ett hörn?)

558 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
okejokej:) men är de någon som vet?

volvoraggare
4 776 Inlägg
17 januari 2010
när du backer runt ett hörn så ska du kolla i förarspegeln och även helst i bakrutan

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

987 Inlägg
17 januari 2010
Normark skrev:
ska snart köra upp för b kortet och undrar hur dessa kontroller genomförs? det står ingenting om det i min körkortsbok så tänkte fråga här:)

ska köra upp i karlstad men de är väl samma överallt

MVH

Jag valde att ta med körläraren, då stod uppkörningsnissen och pratade med henne undertiden han hade bett mig att göra en utvändigt säkerhetskontroll, såg inte ens ut som att han kikade vad jag gjorde, men han hade säkert koll.

i like it load

558 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
ja det vet jag men det jag är osäker på är hur jag ska placera bilen. om jag ska svänga in och sen backa eller åka förbi korsnigen och sen backa?smile om ni förstår?

1 485 Inlägg
17 januari 2010
Är det skillnad att köra upp som privatist? Ursäkta OT men helt OT är det ju ändå inte

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

558 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
nej alla ska ju få samma bedömning. men man vet ju aldrig;)

nån som har koll på backning runt hörn?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
17 januari 2010
Oscar-v-Linnea skrev:
Är det skillnad att köra upp som privatist? Ursäkta OT men helt OT är det ju ändå inte

nej

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

volvoraggare
4 776 Inlägg
17 januari 2010
Normark skrev:
ja det vet jag men det jag är osäker på är hur jag ska placera bilen. om jag ska svänga in och sen backa eller åka förbi korsnigen och sen backa?smile om ni förstår?

kör förbi korsningen och sen backa backa in på den väg som är minst trafik på

volvoraggare
4 776 Inlägg
17 januari 2010
Oscar-v-Linnea skrev:

samma stenhårda krav gäller  håll dig bara avslappnad och inte spänd

558 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
ironhead skrev:
Normark skrev:

kör förbi korsningen och sen backa backa in på den väg som är minst trafik på

tackar:)

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
17 januari 2010
hur du gör är väl inte särskilt noga sålänge du håller god uppsikt bakåt och ser vart du är påväg. backningen brukar åtföljas av att man ska parkera och då måste du tänka på att du är 10meter från korsningen och att du inte blockerar någon utfart. smile

MVH

4 005 Inlägg
17 januari 2010
Skojjar du? Hur man backar runt hörn?

Lägg i backen, kolla bakåt och backa fint med jämnt avstånd från trottoarkanten.

Att backa med dubbeltrailer med dolly runt hörn är svårt dock.

558 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
nån som vaknat på fel sida?wink grejen är ju att det inte står nå i körkortsboken om de, därför frågade jag här för att inte behöva va osäker när jag kör upp

NissanMotorsport
17 januari 2010
De lär man väl sig när man övningskör eller?.. kan dock inte bidra med något tips då allt ligger på automatik just nu,  överdriv med allt bara..överdriv med att kolla speglar och ta god tid på dig..

1 482 Inlägg
17 januari 2010
Jag fick backa runt gatuhörn på uppkörningen. Men jag behövde lixom aldrig "välja" hur jag skulle göra.
Vi körde sen fick jag stanna vid trottoaren. Sen bad inspektören mig att backa runt hörnet bakom oss.

Det är ända gången jag backat runt ett gatuhörn i hela mitt liv :p.

BLT Service
Theracords Music Label

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
17 januari 2010
SKyraider skrev:
Juvakka skrev:
SKyraider skrev:

om passageraren är under 18 ska du kontollera det. annars så ska du inte behöva göra det, då de är myndiga och stannar polisen dig och du har bältet på dig och din kamrat som är 18 inte har det får din kamrat böterna för detta.

visste inte det, men gör det ändå alltid.

nu vet du men de e ju bra att kolla.... man vill ju inte må dåligt över att den som åkte med i bilen vid en eventuell krock dog pga att personen inte hade bältet på sig. så de e ju bra om man kollar de.

Och sitter någon bakom en och det smäller så flyger den personen in i dig och kanske tar även ditt liv hmm

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
17 januari 2010
Ett tips jag fick vid backning, för att få det hela rakt och fint nära kanten var. Sikta in dig på något långt bort och kör mot det så blir det spikrakt och nöjd lärare big_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

206 Inlägg
18 januari 2010
De som är noga är att du håller dig på rätt sida vägen.. En polare klantade sig och vänster framhjul skar över mittlinen. tongue Använd dig av höger bakhjul, backa tills bakhjulet är i hörnet av korsningen, vrid sedan fullt på ratten och räta sedan ut och använd dig av höger sidospegel för att ligga nära kanten. smile Tänk också på att titta bakåt över axeln också för att inte missa små barn. smile

Håller själv på med körkortet och har körning om 2 veckor. Lycka till med ditt. smile

Ta vara på livet, man lever så kort och är död så jävla länge..

9 108 Inlägg
18 januari 2010
Byt inte namn på en tråd som redan fått så många svar. Ändrar nu men tänk på det.

Angående backningen, det kvittar om man svänger in och backar runt eller kör rakt och backar runt det viktiga är att man inte är i vägen och väljer att backa in på vägen med minst trafik. Titta mest bakåt och lite snabbt framåt och i speglar. Det andra viktiga är inte att man är X antal cm från kanten utan att man håller sig på sin sida om vägen och inte utgör fara. När du backar ska du lämna företräde till alla så kommer det någon så stanna och vänta.

Är du osäker på sådant här så tycker jag faktiskt du borde ta ett par lektioner på trafikskola, det är svårt att vara pedagogisk via ett tangentbord.

Kanske borde göra en sticky, "fråga trafikläraren" big_smile

558 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
okej, tack då vet jag:) ja det kanske skulle va något. blir säkert en del liknade frågor:)

Sök