3848
Sök

Volvo 240 -83 ryker ur generatorn och bilen startar ej

14 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
Hej jag behöver hjälp med min bil! det är en volvo 240 från 1983.
bilen vill inte starta. startmotorn går inte. då jag vrider om nyckeln helt så slocknar varvräknaren istället för att startmotorn går.varvräcknaren kopplade ägaren innan mig in och den har funka till någon vecka tillbaka. tog multimetern och mätte lite idag och jag har spänning fram till startmotorn.
men de rycker även ur generatorn. vore tacksam försvar snabbt för jag har slut på idér.

21 761 Inlägg
16 januari 2010
Eftersom det ryker ur generatorn så rör det sig antagligen om kortslutning någonstans. Kolla hur det ser ut vid generatorn så att ingen kabel kortsluter, det är inte ovanligt att diverse kabelhöljen torkar sönder på en så pass gammal bil.

Har du grejat med bilen nyligen innan det där hände?

14 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Eftersom det ryker ur generatorn så rör det sig antagligen om kortslutning någonstans. Kolla hur det ser ut vid generatorn så att ingen kabel kortsluter, det är inte ovanligt att diverse kabelhöljen torkar sönder på en så pass gammal bil.

Har du grejat med bilen nyligen innan det där hände?

ok ska kolla imorn om jag hinner med de. ne de ända jag ha hållt på med är att koppla in slutsteg men dom vet jag är rätt. för i sommras så gick den fint och inge problem att starta. men sen då de började bli kallare och lite snö kom så satt jag o gnuggade startmotorn. sen gick inte den o de va där de börja med att varvräknaren slutade lysa då man vrider på nyckeln. har bytt startmotor 2 gånger ihop om att de va den men de kan ju tydligen inte vara de. finns de nått relä till startmotorn? kan de ha flyge?

21 761 Inlägg
16 januari 2010
Nej, det finns inget relä till startmotorn. Det går en kabel från tändlåset (utgång 50) via någon skarv i motorrummet och sedan direkt till stift 50 på startmotorns solenoid.

Kolla även upp batterikablarna noggrant. Mät med multimetern på batteripluskabeln där den sitter nere vid startmotorn, sätt plusmätpinnen på solenoidens grova plusanslutning och minusmätpinnen uppe på batteriet. Vrid nyckeln till startläge vid mätningen och se vilken spänning det visar. smile

Innan du gör testet, koppla bort laddkabeln på generatorns B+ och isolera den så att den inte kan kortsluta.

14 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Nej, det finns inget relä till startmotorn. Det går en kabel från tändlåset (utgång 50) via någon skarv i motorrummet och sedan direkt till stift 50 på startmotorns solenoid.

Kolla även upp batterikablarna noggrant. Mät med multimetern på batteripluskabeln där den sitter nere vid startmotorn, sätt plusmätpinnen på solenoidens grova plusanslutning och minusmätpinnen uppe på batteriet. Vrid nyckeln till startläge vid mätningen och se vilken spänning det visar. smile

Innan du gör testet, koppla bort laddkabeln på generatorns B+ och isolera den så att den inte kan kortsluta.

jag har mätt på startmotorn och jag ha ström. men startmotorn vill ändå inte slå till. ha prova knacka och allt. andra startmotorn jag byter o dne funka inte ändå. men generatorn tror ja att jag byter för den bli varm och börjar lukta då jag lägger på polerna. så ska kolla kablarna runt den och byta.

Sök