Brains skrev:
hotrodder skrev:
Audisport_ skrev:
Ja nu har jag en väldigt bra fråga att ställa, jag har ett D kort och får därmed köra kort buss + ledbuss, men jag får inte köra kortbuss med tungt släp, varför? Har frågat massor av folk, vägverket ger mig inget svar m.m så kom igen säg nu

Därför du har inte "E" och ledbuss räknas som ett fordon.
http://system2.jerntorget.net/images/53553/1.jpgDHL´s Exactbussar på bilden ovan körs oxå på busskort fast det egentligen är en tung lastbil med tungt släp. Det är ett sk. paragrafbygge med plats för ett antal passagerare i hytten + att dom körs på turlista.
Dom där lär vara ett helvete att förklara sig ur för polisen om man saknar C/E kort...
Scheriffen känner till dessa ekipage och en enkel slagning på fordonsfråga i deras dator så blir ju svaret buss. Om jag inte minns fel så ska inte exactbussarna heller enkelt gå att koppla isär. Schenker hade liknande byråkratåk på kusten längs E4´an för ett antal år sedan. Men de var boggie bussar med några få passagerarplatser och busskaross några meter fram ihopbyggda med skåp på närmare 4,5 i höjd bakom. I nittio-hundra blås körde dom om och fördelarna var att godset kom fram snabbare än med lastbil för det var snabba godstransporter det hela gick ut på. För att ytterligare krånga till frågeställningen så kan du köra en del tunga bussar på vanlig "B" kort oxå. Inte helt ovanligt att tex. orkesterbussar eller STOOORA husbussar får köras på B kort även fast de kan ha en totalvikt på närmare 20 ton.
Edit; Detta gäller ifs. endast om du tog körkortet före 1/7 - 1996 och inte har fått det indraget. Då får du köra personbilar med högre totalvikt än 3500kg.
Senast redigerat av hotrodder (22 januari 2010)
Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab