Köpråd VW Golf GT -86

Luddtussen Rally ludde
18 september 2006 · 213 Inlägg

Hejsan alla glada!!!

Skall åka o kolla på en Golf imorgon, den info som jag fått är:

Volkswagen Golf GT -86

Röd och har gått 22 800 mil

Många delar bytta, nyservad. Skattad & Besiktigad

Väldigt lite rost som bara är ytrost.
_________________________________________________________________

Skulle vara kul med lite modell info, samt vilka snubbeltrådar det finns...
Vad ska ja kolla på imorgon när jag kollar in den?

All info som hjälper mig i köpet....
Skall betala 7500 kr för den, är det för dyrt?

////////RallyLudde////////
Youngblood Billackerare
18 september 2006 · 737 Inlägg

gtiklubben.nu borde du besöka..

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
S-Larsson
18 september 2006 · 514 Inlägg

Är det nå extra utrusting på den? Fälgar osv? Är väl ett rimligt pris allafall om bilen är schysst! Vet inte vad det är att kolla på direkt, men växellådan är väl en grej, hur växelreglaget funkar osv.. Kika även efter oljeläckage mellan motor och vxllådan.. Lyssna om den tickar på ventilerna.. m,m

old volkswagens never die they just get lower
Volkswagen Passat 3BG Highline Variant "Das Stance Wagon" (2002)
Chrille74 Chef
18 september 2006 · 379 Inlägg

Golf GT.

Borde vara en 1.8i med 90 hk.

Själv så tyckte jag att 7500:- är lite i överkant. men är den fin för övrigt och den går bra så kan det vara OK.

Motor och växellåda brukar vara bra, men kolla att kamremmen nyligen är bytt (6000 mila intervall om jag inte minns fel) och att service är utförd.

Kolla oljestickan att det finns olja i motorn och att den inte är "kolsvart" oljan bör vara i närheten av "Max" strecket.

Starta gärna bilen när den är kall, lyssna efter motorslammer innan oljetryck kommer.....
Det är ingen större fara, men dte kan vara ett bevis på att servicen inte är bra skött.

Kolla senaste besiktningspapper, gärna föregående också för att se hur besiktningshistoriken ser ut.

Vanligt fel på besiktning är Rostanmärkningar på trösklar och framvagnsbalk, även bakvagnsinfästning är inte fullt så ovanligt. även spindelleder förekommer, drivknutsdamasker är ganska vanligt, med drivknutsproblem som följd.

Kör bilen med fullt rattutslag åt vänster, samt åt höger, ge lite gas och lyssna efter "knackande" ljud. Om dte knackar så är det drivknutarna som är slut.

Testa handbromsen så att den tar som den ska......
är också ett vanligt problem (speciellt om bilen har trumbromsar bak) Vet inte om GT:n har trumbromsar eller om det är samma som på GTi, dvs skivbromsar bak.

Kolla också fläkten i kupen, att den funkar på alla lägen! inte världens viktigaste grej, men delen kostar ~800:- hos V.A.G vilket kanske inte är så kul.

i övrigt brukar det sällan vara stora problem med Golf, rätt driftsäkra bilar som drar runt 0.7-0.8
vid normal körning.

Lycka till med köpet!

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille
Saab 99 "T16" (1984)
S-Larsson
18 september 2006 · 514 Inlägg

Golf GT är 90hk förgasarmotor och det är trumbromsar bak.. smile

old volkswagens never die they just get lower
Volkswagen Passat 3BG Highline Variant "Das Stance Wagon" (2002)
Luddtussen Rally ludde
20 september 2006 · 213 Inlägg

Okej nu har ja granskat bilen och hittade följande fel:
1. Den var mycket matt lack, (Får rubba hela bilen)
2. Vingen bak flagade färgen av, får slipa o lacka om
3. Fönsterhissen på Höger framdörr är trasig, (Fixa eller byta dörr)
4. 2 Extrlysen som inte funkar, (Undersöka o laga)
5. Då det är en 2 dörrars golf så skall man kunna luta fram sätena så man kan krypa in där bak.
    Men Höger säte fram kan man inte använda spaken så man kan luta sätet, en wire har gått sönder så man får göra en liten specialare för att få fram den. (Laga eller byta säte)
6. En knapp på instrumentbrädan satt löst då det har försvunnit en plastbit. (Hitta nytt på skroten o byta)
7. Fästet till extralysena var rostiga
8. Hatthyllan var inte original utan hemma bygge (Hitta original på skroten?)

Men de plus som fanns på bilen är:
1. Ny CD som klarar av MP3
2. Bytta originalhögtalare och 6/9 i hatthyllan. GAS högtalare
3. Bra S & V däck
4. 2 Extralysen
5. Vinge därbak
6. Tonade rutor
7. Vita mätartavlor
8. Svart inredningen
9. Huvscoop
10. Ingen rost och kvitton på massor delar som är bytta. Väldokumenterad.
_______________________________________________________________________________
Sedan ser ni ju i början mer allmänt om bilen...

Men vad tror ni? 7 500 kr för denna bil?

Tankar o funderingar...

Senast redigerat av Luddtussen (20 september 2006)

////////RallyLudde////////
Luddtussen Rally ludde
21 september 2006 · 213 Inlägg

Inga svar?

////////RallyLudde////////
Luddtussen Rally ludde
21 september 2006 · 213 Inlägg

Luddtussen skrev:
Inga svar?

Nu har jag iaf fått ner priset till 6750 kr istället

////////RallyLudde////////
inyourbed
21 september 2006 · 53 Inlägg

Luddtussen skrev:

Luddtussen skrev:
Inga svar?

Nu har jag iaf fått ner priset till 6750 kr istället

Svårt att säga när man inte har sett bilen.
Men låter som ett rimligt pris för det var ju ingha stora fel, tar bara nån timme att få den fin.
Hade en golf innan och den gav jag 4000 för men det var ingen större pärla så jag tycker det där priset låter helt överkomligt!

Luddtussen Rally ludde
21 september 2006 · 213 Inlägg

Låter bra det... smile

////////RallyLudde////////
Chrille74 Chef
21 september 2006 · 379 Inlägg

Låter inte alls dumt.

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille
Saab 99 "T16" (1984)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang