3051
Sök

S80 T6 -99 till fyrhjuls drift?

528 Inlägg
23 januari 2010
TurbOla skrev:
Varken Haldex eller gamla visco-kopplingen är gjord för att fördela konstant 50/50 drivning.
Det är lamelldiffar, som fungerar på ungefär samma sätt, och de överför kraft till bakaxlarna med låsning av lameller.

Och där finns nog troligtvis alltid en viss slirning på lamellerna som slutligen sliter ut dem.
Varken visco eller Haldex går in och aktiverar bakaxeln fullt ut förrän framhjulen spinner.

Men TM Racing har en S70R med AWD som de kör både iskörning och strippkörning med, och den petar ut lite över 500hk och 700Nm.
Det är Volvo AWD.

Inte helt sant det ovan.  Haldex av nyare variant kan låsa lamellerna redan från start. Det som låser är hydraliskt oljetryck och det kan byggas upp när som om man så önskar.  Det är ju grejen som skiljer Haldex från Visco.   SAAB skröt om det i sitt XWD. De kan väl låsa sin lamell redan från start.
Verkar dessutom som om kopplingen i sig kan låsa 50/50 också. Om man nu vill göra det.  Det är frågan om styrning av kopplingen bara.  Saab och Volvo har valt att inte styra det så.  Av bränsleekonomiska skäl.

Haldex-kopplingen i sig är för övrigt rikigt grymt överdimensionerad. Den tål hiskeliga vridmoment.
En snabb koll på deras hemsida säger 2400 nm som max.    Duger åt Bugatti Veyron.
Senast redigerat av Rensvinf (23 januari 2010)

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 januari 2010
Rensvinf skrev:
Inte helt sant det ovan.  Haldex av nyare variant kan låsa lamellerna redan från start. Det som låser är hydraliskt oljetryck och det kan byggas upp när som om man så önskar.  Det är ju grejen som skiljer Haldex från Visco.   SAAB skröt om det i sitt XWD. De kan väl låsa sin lamell redan från start.
Verkar dessutom som om kopplingen i sig kan låsa 50/50 också. Om man nu vill göra det.  Det är frågan om styrning av kopplingen bara.  Saab och Volvo har valt att inte styra det så.  Av bränsleekonomiska skäl.

Haldex-kopplingen i sig är för övrigt rikigt grymt överdimensionerad. Den tål hiskeliga vridmoment.
En snabb koll på deras hemsida säger 2400 nm som max.    Duger åt Bugatti Veyron.

Ja, du har rätt i att Haldex-kopplingen kan låsas redan från start - men som du också säger så är det inte så på Volvo/och Saab.
Det var det jag utgick ifrån.

En märklig sak, är att man ska ju kunna använda bilen som normalt på bilprovningen - bara dra säkringen till Haldexen så blir bilen FWD eller hur?

Flera bilar på Ystads bilprovning har fått sina Haldex-kopplingar rasade efter att ha gjort detta moment.
Bilprovningen här nere vågar inte testa åtminstone Volvo-bilar med Haldex på bromsrullen.
Kanske gäller fler?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

45 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
TurbOla skrev:
Varken Haldex eller gamla visco-kopplingen är gjord för att fördela konstant 50/50 drivning.
Det är lamelldiffar, som fungerar på ungefär samma sätt, och de överför kraft till bakaxlarna med låsning av lameller.

Och där finns nog troligtvis alltid en viss slirning på lamellerna som slutligen sliter ut dem.
Varken visco eller Haldex går in och aktiverar bakaxeln fullt ut förrän framhjulen spinner.

Men TM Racing har en S70R med AWD som de kör både iskörning och strippkörning med, och den petar ut lite över 500hk och 700Nm.
Det är Volvo AWD.

tack... kanske får kontakta dom och kolla lite...

45 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
detta kanske låter lite fel... men om man inteförsöker så vet man inte... så oavsätt vad ni säger så kommer jag att bygga detta.... går de inte så gör de inte... så får jag sälja delarna till någon som behöver de mer än mig... och jag skiter i de om de tar 2 år eller 8 år... när ''om'' bilen är klar så har jag något jag kan ''skryta'' om... och de ända jag vill ha svar på så är de..

vilken låda är de man brukar att använda om man ska rakställa en T6... är de ZF från M3 eller disel?

Huh? (`´,)
518 Inlägg
23 januari 2010
Är det inte Volvos egna M90 som används vid rakställning av nyare motorer men då till bakhjuls drivet.

Men du säger att du vill bygga en 4wd s80 T6 om du nu skulle bygga på en skyline låda, t ex den som sitter i GT-R´en så kommer du behöva en hel del elektronik jobb om du vill ha attesan-ets styrningen fungerande. sen har du hela botten plattan på s80´n som kommer behöva bytas/modifieras.

Jag satt och spånade med detta med kollegan på jobbet i veckan det är nog lättare att inte bygga på en äldre bil utan satsa på en som har AWD från start. DVS en av volvos nyare v8 AWD som är smälld och rycka delar från den.

Sen finns det många andra med udda lösningar hur man kan få till det, kolla på rally cross bilar många har egna lösningar och det håller.

Mvh Danne
Senast redigerat av Works (23 januari 2010)

Förr i tiden uppfattades förekomsten av brinnande bävrar som ett tecken på att något väldigt skumt var på gång.

4 005 Inlägg
24 januari 2010
volvostreet skrev:
detta kanske låter lite fel... men om man inteförsöker så vet man inte... så oavsätt vad ni säger så kommer jag att bygga detta.... går de inte så gör de inte... så får jag sälja delarna till någon som behöver de mer än mig... och jag skiter i de om de tar 2 år eller 8 år... när ''om'' bilen är klar så har jag något jag kan ''skryta'' om... och de ända jag vill ha svar på så är de..

vilken låda är de man brukar att använda om man ska rakställa en T6... är de ZF från M3 eller disel?

Klart det låter lite negativt när du inte skriver något om dina kunskaper eller tidigare byggen och man får lite thinker-stämpel istället för doer-stämpel på dig. sad

Om du har rätt förutsättningar för bygget och viljan så kommer jag vara den första som prenumrerar på din projekttråd! smile

Sök