2161
Sök

Motordriven snowracer på hjul?

Trummis
404 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
Tjenare. Har en snowracer här hemma, samtidigt som jag har tråkigt på vardagarna. Tänkte göra något kul med den här smile Börjar med att tillägga att jag är en helt vanlig svensson, som inte är "bilmekaniker" på långa vägar big_smile

Tar det kortfattat.
Hade tänkt att ta bort skidorna på den, och ersätta med hjul. Tänkte använda en motorsågs-motor som jag fixar billigt på något sätt (eller finns det bättre motorer till samma pris?)

Gjorde upp en skiss i Paint, tog säkert 45 minuter lol (Snälla, skratta inte)

http://data.fuskbugg.se/skalman01/snowracer%20V4%20final.bmp

Tror ni att konstruktionen håller? Hoppas inte att det är nödvändigt att svetsa, har ingen tillgång svets. Motorupphängningen är inga problem, har fantasi, så jag har redan tänkt ut något wink

Funkar det här? Enkla och oavancerade uttryck uppskattas! Har säkert glömt något...

/Naikon

453 Inlägg
12 januari 2010
känns som om man bygger något sådant lär man behöva svetsa något, men du kanske har klurat ut allt smile annars kan man säkert låna av någon elle så.

Men angående motor valet så få tag i en fiddy motor istl 4takt bra med vrid i dom där små motorerna smile

185 Inlägg
12 januari 2010
Den skulle bli en helgrym liten leksak till dig.

Trummis
404 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
Trevligt med positiva kommentarer! Hade tänkt att lägga motorn på någon slags plattform, och sen "hänga fast" den med hjälp av "stålstrimlor" och bultar.

Men hur fixar jag bakhjulen? Tyckte att http://www.jula.se/axelset-med-hjul-126383 var ganska bra, men sen såg jag att det var lager i naven. Verkade ganska bekvämt med ett axelset.
Sen vet jag inte heller hur jag sätter fast axeln i ramen utan att svetsa...

Alla förslag är välkomna!

Trummis
404 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
Bump!

Trummis
404 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
Här var det segt ja, vill gärna inte bumpa för många gånger. Men är det någon som har ett förslag hur man fäster hjulaxeln?

Fd Bannad
657 Inlägg
22 januari 2010
Naikon skrev:
Trevligt med positiva kommentarer! Hade tänkt att lägga motorn på någon slags plattform, och sen "hänga fast" den med hjälp av "stålstrimlor" och bultar.

Men hur fixar jag bakhjulen? Tyckte att http://www.jula.se/axelset-med-hjul-126383 var ganska bra, men sen såg jag att det var lager i naven. Verkade ganska bekvämt med ett axelset.
Sen vet jag inte heller hur jag sätter fast axeln i ramen utan att svetsa...

Alla förslag är välkomna!

traska förbi din lokala skola med industriinriktning så kan dom svarva en axel åt dig och svetsa dit ett par hjul, kanske inte det riktigt rätta sättet att få det gjort men vafan det är en Bob.

Men om du inte har någon svetstillgång skulle jag inte göra det. Dels skulle du ha kapat av "benen" till sätet och förlängt det för lite mer motorutrymme,  så att du inte behöver oroa dig för att slå sönder blocket i backen, dessutom så vill du nog komma lite högre upp samt bredda den litegrann, lät bli tippigt som fan. Du kan hänga upp motorn i st fästhål, kolla på en puch magnum minicross och studera hur den motor är upphängd, det skulle funka finfint. Fiddymotor skulle funka perfekt.

Enkelt framhjul eller 2? enkelt skulle nog fan vara okörbart, men med dubbelt så blir det ju inte riktigt samma sak istället. inte funderat på 2 enkelhjul? en Motorcykelbob!

Märkesbög

BMW ///M3
404 Inlägg
22 januari 2010
fan motorsågsmotor kommer ju inte orka dra dig knappt tongue  som sagt du får en NY fiddy motor för 2000-2500 så en begagnad kan du komma över riktigt billigt

85 Inlägg
22 januari 2010
laaaarsson skrev:
fan motorsågsmotor kommer ju inte orka dra dig knappt tongue  som sagt du får en NY fiddy motor för 2000-2500 så en begagnad kan du komma över riktigt billigt

När jag var mindre så byggde jag och brorsan på en motorsåg på en cykel, tog bara bort "svärdet" och satt på ett drev isället. Kom upp i en 75 kmh, sen våga man fan inte gasa mer, eftersom att vi inte orka bygga om gasen så man fick sitta och hålla en hand på styret och den andra på gashandtaget på motorsågen som satt på pakethållaren tongue

Så visst orkar den wink

˙˙˙ʇǝʞɔoןq åd pɹoqʇuǝƃuɐʇ ɐdöʞ ɹǝɯ ƃıɹpןɐ ɐʞs 'uɐɟ

BMW ///M3
404 Inlägg
23 januari 2010
cedergren_ skrev:
laaaarsson skrev:

När jag var mindre så byggde jag och brorsan på en motorsåg på en cykel, tog bara bort "svärdet" och satt på ett drev isället. Kom upp i en 75 kmh, sen våga man fan inte gasa mer, eftersom att vi inte orka bygga om gasen så man fick sitta och hålla en hand på styret och den andra på gashandtaget på motorsågen som satt på pakethållaren tongue

Så visst orkar den wink

jasså :S var mer än vad jag trodde dom där små klara av haha tongue

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
23 januari 2010
Varför ens lägga möda på en snowracer, bara fånigt ju.
Fixa en sån här istället cool http://www.locostsweden.se/ipb/index.php?showtopic=8217
Så jävla fränt... lol

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
23 januari 2010
jag hade rekommenderat dig att skaffa en trampbil av modell lite större. då har du redan hjul och en axel där bak med drev och kedja. en polare till mig hade en sån när han var liten som hans farsa byggt med en jordfräsmotor big_smile riktigt häftig liten sak dedär tongue

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
24 januari 2010
Motorsågsmotorer fungerar bra, tänk bara på att det är långsam acceleration på låga varv.

Barnklasserna i gokart nyttjar just motorsågsmotorer (grunden). smile

Fälgar/däck skulle jag rekommendera att leta gamla kartsaker, kanske finns nån fälg med obalans eller liknande nån kan skänka till dig om du kollar. Vet att vi fick ca 10 fälgar för ett antal år sen för nån ville bli av med dem (dock är de försvinna nu dessvärre) så det går att hitta billigt. smile

Sök