7818
Sök

Vettigt framsystem till en skramlig 740?

4 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
Hej!

Som rubriken lyder har jag i min ägo en gammal trotjänare (Volvo 740 -87) som har gjort sig förtjänt av lite bättre ljud än de rispappershögtalare som i dagsläget sitter i dörrarna. Jag bytte för några veckor sedan ut huvudenheten till en Pioneer DEH-P4100SD, som jag tyckte låg i min prisklass (jag vet att det inte är en värstingenhet, men det var inte riktigt tanken heller).

Jag har en lite begränsad ekonomi (student), varför jag i första hand har tänkt att satsa på ett skapligt bra framsystem som kan sitta i dörrens standardhål (5.25"). Jag har 4x50W ut från HUn och tanken är att framsystemet ska nöja sig med effekten som den levererar. Jag har kikat lite på koaxialer och kitsystem och slutsatsen är enligt vad jag kan se att kitsystem är att föredra i de flesta fall. Vad gäller installation så har jag inte räknat med att göra något alltför extravagant i den vägen eftersom bilen i sig är ganska otät och bullrig och antagligen kommer bytas inom något år.

Min musiksmak är till största delen rock-inriktad, även om jag tycker om att köra lite elektronisk musik vissa dagar. Jag värdesätter dock ett rent, klart ljud mer än ett enormt bastryck.

Av någon anledning har jag snöat in lite på DLS-högtalare, men frågan är om det egentligen är det märke som bäst passar mig eller om de kommer till sin rätt utan slutsteg. Min största farhåga är att jag inte skulle märka skillnad på ett par DLS-högtalare och ett par halvrisiga diton av okänt märke på grund av hur bilen är och då känns det som att ha kastat pengar i sjön. Några exempel på högtalare jag har kollat på är:

http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=dl0110
http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=dl0113
http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=dl0096
http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U2300

En konkurrent av ett annat märke:
http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U2300

Jag är såklart mest sugen på den dyraste (MS5A) för tillfället. Skulle ni säga att de kommer till sin rätt i mitt läge eller ska jag nöja mig med något billigare?
Kom hemskt gärna med andra förslag också, jag är verkligen helt ny inom billjud och vet inte mer än jag har läst mig till under de senaste veckorna!

Tack på förhand!
/Daniel
Senast redigerat av Syrak (25 januari 2010)

1 523 Inlägg
25 januari 2010
du måste nog bygga om dörrsidorna! har för mig att 740 har endast ungefär 46mm monteringsdjup! det lägsta monteringsdjupet på de högtalarna låg över 50mm!

2 656 Inlägg
25 januari 2010
skulle rek ett gas alpha kit från www.brl.se ligger bra i pris och vettigt ljud för pengarna smile

4 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
Jag ska kolla närmare på monteringsdjupet när jag kommer hem, snabbkollade det i förrgår och tyckte att det var väldigt djupt. Det kanske inte är riktigt tillräckligt brett dock, men med en tigersåg ska väl det kunna ordnas...

Angående GAS. Jag har läst mycket om att dessa inte presterar bra utan slutsteg, är detta fel? Kan de funka bra för mig så är det ju väldigt mycket billigare!

stahre
26 januari 2010
Nej stämmer GAS alpha är rätt lättdrivna, men det är nästa DLS alla högtalare med. Och om du frågar mig vad jag skulle välja mellan DLS o GAS så blir svaret DLS alla dagar i veckan big_smile
Annars är Dls 425 ett bra val, en coaxial högtalare men med seriösa filter, precis som till ett kit system, då slipper du tänka på vart du ska sätta diskanten med. Dessa går bra att driva på huvudenheten, men som med allt blir det för knuff i sakerna med ett steg. Annrs så tycker jag du ska satsa på din montering, få en tät baffel där du sätter högtalaren i, det gör stor skillnad på ljudet.
Föreslår dessa för att jag har dom själv och dom låter mkt bra, mjukt o öppet o det passar ju in på din beskrivning.
Senast redigerat av stahre (26 januari 2010)

4 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
Hmm, ok. Verkar som att jag varit onödigt kritisk till GAS då, ska se om jag kan kika in hos någon BRL-butik innan de lägger ner. Jag känner mig dock lite sugen på DLS och nu när lönen har kommit...

Angående DLS så var det faktiskt de där högtalarna som var de första jag kikade på när jag började snöa in på DLS. Du tycker alltså att koaxialer funkar i stort sett lika bra som kitsystem? Det är ju skönt med mindre jobb även om det inte borde vara så svårt att placera diskanter i en 740. Det största mecket tror jag skulle vara kabeldragning.

Till en början blir monteringen väldigt spartansk, jag kanske har möjlighet att bättra på det något senare när jag är hos mina föräldrar där garage finns (för kallt att greja ute nu). Finns det länk till någon som bygger en tät baffel? Jag är novis på området och vet inte riktigt hur det bäst ska byggas in i dörren. Gärna en med många bilder tongue (jag var tvungen att googla baffel för att förstå vad det var och dess funktion).

[Edit] Hittade en liten tråd om det senare här på Garaget och ska läsa den först. Tack för alla svar till vidare smile [/Edit]
Senast redigerat av Syrak (26 januari 2010)

16 197 Inlägg
26 januari 2010
stahre skrev:
Nej stämmer GAS alpha är rätt lättdrivna, men det är nästa DLS alla högtalare med. Och om du frågar mig vad jag skulle välja mellan DLS o GAS så blir svaret DLS alla dagar i veckan big_smile
Annars är Dls 425 ett bra val, en coaxial högtalare men med seriösa filter, precis som till ett kit system, då slipper du tänka på vart du ska sätta diskanten med. Dessa går bra att driva på huvudenheten, men som med allt blir det för knuff i sakerna med ett steg. Annrs så tycker jag du ska satsa på din montering, få en tät baffel där du sätter högtalaren i, det gör stor skillnad på ljudet.
Föreslår dessa för att jag har dom själv och dom låter mkt bra, mjukt o öppet o det passar ju in på din beskrivning.

425 får man inte plats me i dörrarna på en 740/940 utan att kapa å banka.

de e rätt stor magnet på dom nämligen.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

stahre
26 januari 2010
ja just dessa coaxialer tycker jag spelar lika bra o bättre än många kit system i samma prisklass, det är ju just det att man får med ett seriöst filter till dessa, det brukar vara simplare filter till coax annars. kit system är ju bra på så vis att man kan placera diskanten vart man tycker ljudbilden blir bäst, men den ska ju ändå inte sitta för långt från mellanregister/midbas så...
Köp en mdf baffel från vilken seriös bilstereo butik som helst och sätt fast den i dörren, täta och dra dit högtalare stabilt, dämpa gärna dörren för bäst resultat blir stor skillnad.

stahre
26 januari 2010
evilaudio skrev:
stahre skrev:

425 får man inte plats me i dörrarna på en 740/940 utan att kapa å banka.

de e rätt stor magnet på dom nämligen.

hmm nej kanske inte det... var ju på f*tt håret att det gick in i min 850, vet inte hur mkt större plats det är i den.

4 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
Jag har mätt lite extra precis nu. Djupet är hela vägen till ytterplåten, så det handlar om i runda slängar 15 cm från membran till dörr. Dock är hålet avsmalnat där magneten ska föras in och jag uppskattar det hålets diameter till någonstans kring 6 cm. Jag läste på någon sida att magnetens bredd är 9 cm. Finns det något som hindrar att jag tar en sticksåg med metallblad och kör bort lite av metallen, så länge jag ser till att jag inte klipper fönsterhissar eller liknande? Ska jag ändå skaffa baffel och sätta dit det lite vettigare är det kanske inte så mycket jobbigare...

Annars kanske jag ska köra på GAS, men då ska jag pilla dit diskanter istället. Fördelen är ju att jag kan köpa ett par 6x9 och sätta i hatthyllan också för samma pengar som bara DLS 425:orna.

DLS 425 på BRC = 1095 kr (med frakt)
GAS ALPHA 52X + GAS ALPHA6925X hos BRL = 398 + 398 = 796 kr

Jag tror att jag måste sova på saken...

238 Inlägg
26 januari 2010
Syrak skrev:
Jag har mätt lite extra precis nu. Djupet är hela vägen till ytterplåten, så det handlar om i runda slängar 15 cm från membran till dörr. Dock är hålet avsmalnat där magneten ska föras in och jag uppskattar det hålets diameter till någonstans kring 6 cm. Jag läste på någon sida att magnetens bredd är 9 cm. Finns det något som hindrar att jag tar en sticksåg med metallblad och kör bort lite av metallen, så länge jag ser till att jag inte klipper fönsterhissar eller liknande? Ska jag ändå skaffa baffel och sätta dit det lite vettigare är det kanske inte så mycket jobbigare...

Annars kanske jag ska köra på GAS, men då ska jag pilla dit diskanter istället. Fördelen är ju att jag kan köpa ett par 6x9 och sätta i hatthyllan också för samma pengar som bara DLS 425:orna.

DLS 425 på BRC = 1095 kr (med frakt)
GAS ALPHA 52X + GAS ALPHA6925X hos BRL = 398 + 398 = 796 kr

Jag tror att jag måste sova på saken...

har för mig att man måste kapa i dörrn för att få plats med gas 5.25:orna med, har för mig att jag har testat de.. tongue bara så du vet, annars vet väl någon annan helt säkert tongue

DLS
1 147 Inlägg
26 januari 2010
Jag var tvungen att kapa min 740´s plåt med tigersåg. Ta bort så mycket du kan, det tjänar du på.

Var försiktig med sågen bara, det är bra kraft i den och skulle man ha otur så slår den i ytterplåten på baksidan och orsakar en liten bula, precis vad som hände mig.

Lycka till!

Sök