6388
Sök

Leder bränsle ström???

1 738 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
Hej!!

Har fastnat med mitt projekt. Har köpt mig en fuelcell och en walbro intank bränslepump. Problemet är att jag har ingen stans att dra + och - i tanken :s Och jag kollade lite på min ursprungliga tank och där är allt öppet alltså kabelskor mm är inte skyddat, alltså kan inte bränsle leda ström??? någon som vet något eller har vart ute för liknande fall som jag får gärna sriva lite!

Tack på förhand big_smile
Senast redigerat av 940RDALLE (26 januari 2010)

446 Inlägg
26 januari 2010
svar ja, bränsle leder ström om än väldigt lite. hur bra (eller rättare sagt dåligt) beror ju förstås på vilket bränsle man pratar om... etanol har de "bästa" ledar-egenskaperna.

det går alldeles utmärkt att använda oisolerade kabelskor om det va själva frågan

1 738 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
VW_67 skrev:
svar ja, bränsle leder ström om än väldigt lite. hur bra (eller rättare sagt dåligt) beror ju förstås på vilket bränsle man pratar om... etanol har de "bästa" ledar-egenskaperna.

det går alldeles utmärkt att använda oisolerade kabelskor om det va själva frågan

jaha o smile jag kommer köra på 95,98 och v-power. men så om jag andvänder o isolerade kabelskor i tanken så kommer det inte vara någon fara? har det lite med o göra hur lång + är eftersom det inte blir en smäll i tanken :p? Kontakten till walbro pumpen är ju inte isolerad, och jag fick ingen isolering till det heller så det är lugnt alltså? lite små rädd som du märker big_smile

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
26 januari 2010
soppa leder ström, ja, men i fallet där vi pratar om 12V så är det ingenting som stör detta, ta exemplet som man ofta ser i film, en bil som sjunker i vatten och lyserna fotsätter lysa, detta är inte fejk, det är verklighet, men vätskan har för högt motstånd (eller får lågt? skit samma) för att det skall bli kortis...

OCH!

även om det skulle bli något galet å tex slå en gnista i tanken så är detta inte häller farligt! (så länge locket är på efter som vi pratar fuelcell) det är för hög koncentration besinångor i luften för att detta skall antändas, för lite syre med andra ord...

(en gammal rolig fråga, vilket är farligast? en full bensin dunk eller en med bara lite i botten? wink )

864 Inlägg
26 januari 2010
Xoff skrev:
(en gammal rolig fråga, vilket är farligast? en full bensin dunk eller en med bara lite i botten? wink )

Det beror på i vems händer dunken hamnar wink

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
27 januari 2010
Xoff skrev:
soppa leder ström, ja, men i fallet där vi pratar om 12V så är det ingenting som stör detta, ta exemplet som man ofta ser i film, en bil som sjunker i vatten och lyserna fotsätter lysa, detta är inte fejk, det är verklighet, men vätskan har för högt motstånd (eller får lågt? skit samma) för att det skall bli kortis...

OCH!

även om det skulle bli något galet å tex slå en gnista i tanken så är detta inte häller farligt! (så länge locket är på efter som vi pratar fuelcell) det är för hög koncentration besinångor i luften för att detta skall antändas, för lite syre med andra ord...

svar.. en dunk med jätte lite i botten;)

en tändsticka där och KABOOOM

Team Insane Racing

1 738 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
heheheh tack för hjälpen iaf nu kommer jag vidare wink Glöm inte följa min projekttråd.

MVH

Sök