2798
Sök

Hjälp vid Volvo-köp

9 Inlägg
19 september 2006
Trådstartare
Funderar på att köpa en Volvo 850 GLT -92, men eftersom att jag inte är någon expert på just bilar, vill jag ha tips och råd.

Bortsett från rost, vad bör man kontrollera innan köpet?

Klassiska problem med 850?

Jag vill ha en bakvinge. Hur mycket kostar en sådan och hur pass besvärliga är de att få dit?

Rekommenderas en 850 -92 överhuvudtaget?

Mental retard :D
98 Inlägg
19 september 2006
kolla dämparskålarna brukar vara vanilgt att dom går sönder samt krängningshämmarna. sen har vi ju den vanligaste... gångeärnen på dörrarna brukar ge vika efter ett ag utöver det så e det inget spec jag kan komma på.

FRA Var har jag lagt mina blåa byxor ???

9 Inlägg
22 september 2006
Trådstartare
Hur kontrollerar man ev. oljeläckage?

Var sitter dämparskålarna och krängningshämmarna, samt hur kontrollerar man dem?

1 854 Inlägg
22 september 2006
Va noga med att kolla besiktningspapper, gäller alla bilköp..

dämparskålarna sitter i hjulhuset, krängningshämmarna sitter bakom framhjulen, nån borde ha en bild lättare att förklara då..

9 Inlägg
23 september 2006
Trådstartare
Ok, tack för informationen.

onej84 skrev:
Va noga med att kolla besiktningspapper, gäller alla bilköp..

dämparskålarna sitter i hjulhuset, krängningshämmarna sitter bakom framhjulen, nån borde ha en bild lättare att förklara då..

9 Inlägg
23 september 2006
Trådstartare
Ricaro skrev:
Har haft min 850 i lite drygt 1 år nu och kört ca 2000 mil utan några problem, förutom vanligt slitage, och är riktigt nöjd med den.
Ett tips som man bör kolla för 850 är att den inte läcker någon olja mellan växellåda och motor. Brukar vara ganska dyrt att lämna in och är även ett vanligt fel på just 850. I övrigt ska man se till att bilen verka välskött och att allt känns ok med bilen.

Någr bra länkar där de finns information är (sök i forumen):
www.jagrullar.se
www.nordic85x70club.nu

Hur ser man ev. oljeläckage?

Gorgilus addictus
4 769 Inlägg
23 september 2006
Cursed skrev:
Ricaro skrev:
Har haft min 850 i lite drygt 1 år nu och kört ca 2000 mil utan några problem, förutom vanligt slitage, och är riktigt nöjd med den.
Ett tips som man bör kolla för 850 är att den inte läcker någon olja mellan växellåda och motor. Brukar vara ganska dyrt att lämna in och är även ett vanligt fel på just 850. I övrigt ska man se till att bilen verka välskött och att allt känns ok med bilen.

Någr bra länkar där de finns information är (sök i forumen):
www.jagrullar.se
www.nordic85x70club.nu

Hur ser man ev. oljeläckage?

Kollar under bilen med en ficklampa...är de ovanligt rent under till ska du se upp! Då kanske ägaren försöker dölja ev läkage....

Allt för den där jävla hatten!

9 Inlägg
24 september 2006
Trådstartare
Ok, ska tänka på det.

2 652 Inlägg
24 september 2006
det är välldigt vänligt att 850 läcker i packboxen mellan motor o växellåda .
om jag skulle vara du så försök o gå upp i årsmodellerna lite typ 94 . givetvis är som lite dyrare men de får du tillbaka fort om de skulle tex strula med packboxen så måste växellådan monteras ner . o de blir inte billigt på verkstad

Golfare
164 Inlägg
24 september 2006
precision skrev:
det är välldigt vänligt att 850 läcker i packboxen mellan motor o växellåda .
om jag skulle vara du så försök o gå upp i årsmodellerna lite typ 94 . givetvis är som lite dyrare men de får du tillbaka fort om de skulle tex strula med packboxen så måste växellådan monteras ner . o de blir inte billigt på verkstad

tänkte precis skriva samma sak angående årsmodellerna, 92-93 har barnsjukdommar, precis som de brukar vara dom första årsmodellerna av en ny modell.

ta gärna med nån "kunnig" när du ska kolla,
bäst är helt klart om du ta in den nånstanns och titta under den.
dra ut bes protokollen och kontrollera några bes tillbaka för att se fel och att mätarställningen stämmer, har sett många som dom fibblat med endast genom att titta på bes protokollen.
spindel leder å rost,givarfel är bland de som utmärker 850 problem, syftar på 92-93 speciellt

lycka till
Senast redigerat av Karl_Kravall (24 september 2006)

Sök