Det beror på, menar du av samma modell men olika årsmodell?
Moderna bilar som skötts korrekt tål många mil, av den anledningen är lite fler mil på mätaren ingen fara. Men absolut viktigast är skicket, oavsett ålder eller mil. Väl servad betyder inte att bilen tagits hand om i övrigt eller körts snällt, och det är saker som påverkar helhetsintrycket mycket.
Något annat jag tror spelar in är i vilken ålder modellen som är aktuell befinner sig i, vi tar ett exempel:
Bmw 320i E36 1992, 14k mil, välservad, väl omhändertagen och inte nämnvärt buskörd.
Eller;
Bmw 320i E36 1998, 24k mil, även denna välservad/omhändertagen och försiktigt körd.
I detta fall är den senare i mina ögon ett bättre köp, dels för att modellen befinner sig i slutet av sin levnad och alla barnsjukdomar etc är åtgärdade. Dessutom är den nyare bilen faceliftad, har en modernare samt snålare motor och ett flertal andra förbättringar. Och de 10k extra milen spelar ingen roll på skicket, bilen klarar av minst det dubbla utan problem.
Men, om man istället säger så här; Ovanstående 320i E36 1992 kontra en 320i E46 1998, alltså den nya generationen fast med 27k mil på mätaren och i bra skick, är mitt svar (oavsett många mil) förmodligen detsamma. Välj den nyare modellen.
Men, här har man en annan sak att ta hänsyn till. Eftersom 1998 var modellens första år är/var barnsjukdomar vanliga och man bör kolla upp noga att dessa är åtgärdade ordentligt.
*Slut på exempel*
I många fall är barnsjukdomar något som åtgärdades på garanti av tillverkaren och kan sedan glömmas bort. Men i vissa fall är det allt för svårt att ordna problemen, helt enkelt krävs det för stora ändringar i bilen. I de fallen är dom första årsmodellerna bättre kanske att undvika.
Enkelt sammanfattat: Senare årsmodell av samma generation fast fler mil = ofta ok köp. Senare årsmodell och nyare generation = kolla upp om det är de första årsmodellerna och i så fall vilka fel som eventuellt kan förekomma. För det är inte alla bilar som har barnsjukdomar, och en del är såpass obetydliga att dom kan struntas i.
En annan sak som är viktig är att man känner till modellen, när den kom och slutade tillverkas, vad som hände under modellens levnad och vilka problem som förekommer.
Men i prisklassen 10-20k hade jag kikat efter en så ny bil i så bra skick som möjligt, och helst en bil i slutet av sin levnad*. Milen är av mindre betydelse!
*Köper man en bil för en relativt liten budget vill man inte ha en massa reperationer som kostar lika mycket som man köpte bilen för, då är oftast en äldre modell mer robust än en ny modell med ev. barnsjukdomar.
Senast redigerat av Rquired (31 januari 2010)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.