Hur ska jag koppla in basarna för att få så bra ljud som möjligt?

johan1989
2 januari 2007 · 215 Inlägg

Tja!
Jag har två stycken mds Fanatic Digital 10" basar (4 ohm) och ett dls D1000 steg som jag vill veta hur jag ska koppla för att få bästa ljud?

linkan lindgren
2 januari 2007 · 494 Inlägg

dunka_dunka skrev:
Tja!
Jag har två stycken mds Fanatic Digital 10" basar (4 ohm) och ett dls D1000 steg som jag vill veta hur jag ska koppla för att få bästa ljud?

går de att få bra ljud med mds, ????

jag är hård som sten
Harada
2 januari 2007 · 13 Inlägg

linkan lindgren nu ska du inte hacka på mds.. mds har väll kanske lite billigare grejjer men det är ju inte dåligare för det... tror du mig inte får du väll komma hit och lyssna tongue

johan1989
2 januari 2007 · 215 Inlägg

Ingen av er tycks veta hur man ska koppla dåtongue

Burnout89 Överladdad!
2 januari 2007 · 530 Inlägg

han kan komma till mig å lyssna me tongue

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)
Audi Q7 "Brunbjörnen" (2011)
Volvo 965 "T6" (1995)
Drönirettab
2 januari 2007 · 21 761 Inlägg

dunka_dunka skrev:
Ingen av er tycks veta hur man ska koppla dåtongue

Eftersom basarna är på 4 Ohm så parallellkopplar du dem till 2 Ohm, det blir en bra impedans för steget. Ingen risk för överbelastning.

Eller ville du även ha reda på hur du ska koppla in steget också?

Senast redigerat av Drönirettab (2 januari 2007)

Bi0HaZZarD Speed FMK
2 januari 2007 · 849 Inlägg

Harada skrev:
linkan lindgren nu ska du inte hacka på mds.. mds har väll kanske lite billigare grejjer men det är ju inte dåligare för det... tror du mig inte får du väll komma hit och lyssna tongue

Precis. Sen tycker jag det var ganska onödogt av linkan att över huvud taget skriva i denna tråden endast för att trycka ner mds. Vore ungefär samma sak som jag skulle komma o säga: "Går det få en gammal merca att se bra ut?". Ta det inte som en förolämpning, det var bara mednat som exempel och jag själv tycker mycket bra om mercor i allmänhet.

Back to topic.

Bassteg: DLS Reference Mono Digital 1000

Uteffekt i 4 ohm - 1 x 350 Watt
Uteffekt i 2 ohm - 1 x 700 Watt
Uteffekt i 1 ohm - 1 x 1000 Watt

Alltså bör du försöka få ut så lite motstånd som möjligt men inte under 1 ohm. Att då parallellt koppla dina basar skulle ge 2 ohm och vara det lägsta du kan få ner det till utan fler högtalare.

Om det ska förklaras enklare så ska du bara tvinna ihop plus ploerna från båda högtalarna o sen minus på båda högtalarna så du får en samlad plus och en samlad minus för båda. Dessa kopplar du sedan in som om det vore en högtalare direkt på steget.

Hoppas det hjälpte något. Skriv gärna om det är något du itne förstår eller vill ha noggrannare förklarat smile


Mvh Ludde

johan1989
2 januari 2007 · 215 Inlägg

Okej, tack för hjälpen:)

linkan lindgren
2 januari 2007 · 494 Inlägg

Harada skrev:
linkan lindgren nu ska du inte hacka på mds.. mds har väll kanske lite billigare grejjer men det är ju inte dåligare för det... tror du mig inte får du väll komma hit och lyssna tongue

ja ja mycke gnäll a de är bara att inse skit grejo

jag är hård som sten
chrizz Administratör
2 januari 2007 · 11 783 Inlägg

linkan lindgren skrev:

Harada skrev:
linkan lindgren nu ska du inte hacka på mds.. mds har väll kanske lite billigare grejjer men det är ju inte dåligare för det... tror du mig inte får du väll komma hit och lyssna tongue

ja ja mycke gnäll a de är bara att inse skit grejo

Nu frågade inte trådskaparen huruvida MDS är bra eller dåligt, och har du inget svar på hans eller hennes fråga så låt bli att skriva alls.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
jsupreame
3 januari 2007 · 137 Inlägg

dunka_dunka skrev:
Tja!
Jag har två stycken mds Fanatic Digital 10" basar (4 ohm) och ett dls D1000 steg som jag vill veta hur jag ska koppla för att få bästa ljud?

tycker du ska sälja basarna å köpa en riktig i stället..

Gizmojohan
3 januari 2007 · 3 295 Inlägg

jsupreame skrev:

dunka_dunka skrev:
Tja!
Jag har två stycken mds Fanatic Digital 10" basar (4 ohm) och ett dls D1000 steg som jag vill veta hur jag ska koppla för att få bästa ljud?

tycker du ska sälja basarna å köpa en riktig i stället..

usch så onödigt inlägg...
inte för att mitt var nödvändigt men ändå...

MVH Johan

ChristianG Tvättar med diesel
1 februari 2010 · 146 Inlägg

det finns 2 "kanaler" på steget fast det är ett mono block, dom två kanalerna är paralell kopplade inuti steget. så det är bara att kopla in högtalarna som i ett vanligt 2 kanals steg. har nämligen ett likadant steg;)  beskrivning på hur jag menar finns här: http://www.dls.se/econtent/files/66/ampd1000e.pdf

Buick Wildcat "445" (1963)
Mercedes S124 "300TDT Sportline" (1991)
Mercedes w124 "300D" (1993)
Frippe_L Gladen Audio
1 februari 2010 · 2 388 Inlägg

crilee_ko skrev:
det finns 2 "kanaler" på steget fast det är ett mono block, dom två kanalerna är paralell kopplade inuti steget. så det är bara att kopla in högtalarna som i ett vanligt 2 kanals steg. har nämligen ett likadant steg;)  beskrivning på hur jag menar finns här: http://www.dls.se/econtent/files/66/ampd1000e.pdf

Hoppas han har kunnat koppla rätt, tråden är 3år gammal. :-)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
attityds_problem
1 februari 2010 · 199 Inlägg

Frippe_L skrev:

crilee_ko skrev:
det finns 2 "kanaler" på steget fast det är ett mono block, dom två kanalerna är paralell kopplade inuti steget. så det är bara att kopla in högtalarna som i ett vanligt 2 kanals steg. har nämligen ett likadant steg;)  beskrivning på hur jag menar finns här: http://www.dls.se/econtent/files/66/ampd1000e.pdf

Hoppas han har kunnat koppla rätt, tråden är 3år gammal. :-)

ja skulle vara tråkigt om han sitter och väntar på fler svar vid datorn lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang