5323
Sök

Att montera elhissar i volvo 740 GL -88

_eliiin_
11 april 2009
Trådstartare
Hej. Skulle vilja ha en utförlig beskrivning på hur man monterar elhissar i en 740 GL. Har en 745 med elhissar som skall skrotas, där jag kan plocka delar. Skulle därför vilja ha beskrivning på hur man gör för att tex dra kablar osv, samt vad jag behöver plocka från den andra bilen. Kopplar även in elbackspeglar.
(Är egentligen min pojkvän som skall fixa detta på en av sina bilar.)
Tack på förhand.
Senast redigerat av _eliiin_ (11 april 2009)

Bärs!
3 456 Inlägg
11 april 2009
GL -88'a har inte den biten el som krävs. Ryck hela kabelstamen som går längs med dörrarna ist, så gjorde jag... smile

Garaget.org peakade 2008.

_eliiin_
11 april 2009
Trådstartare
Ok, men vad är de för kablar som går inne i bilen "mellan" dörrarna? Är det bara att dra några vanliga kablar, eller bahöver man plocka något av de också, sitter de något relä eller liknade på vägen?

Bärs!
3 456 Inlägg
11 april 2009
Jag gjorde som så att jag röck ur hela kabelstammen som går från kontaktstyckena vid fötterna till bakdörrarna från en 740 med 4xfönsterhiss, inklusive kabelstammen under panelen mellan framdörrarna. det är i den biten relät sitter. smidigt as hell att fixa, tog typ 1h att få allt å funka...

Garaget.org peakade 2008.

1 028 Inlägg
1 februari 2010
vill me motera de i en 740 87 som inte har el hissar från början e de inte bara att plugga i kompletta dörrar me elhissar ¨å funkar de sen?

Har inget å skriva ännu

664 Inlägg
1 februari 2010
Jag hittade vita dörrar till min vita 740, dom jag hittade hade förstås elhissar. Så jag använde mig bara av 2 kablar, + och -. Funkade ju fin fint, det funkade ju dock även när tändningen var av, men det var bara skönt smile.

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
2 februari 2010
Sakerna som behövs är:

*Elmotorn samt ställningen till rutan.
*De strömavbrytarna (de återfjädrande) orginal.

Är väll i princip allt, ev dörrsidor så du kanske slipper ett hål i dörren från veven?

Sedan är det ju bara att dra enkla kablar till tändningen så att det inte går att dra ner rutorna utan tändningen påslagen.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Tvivlare
2 266 Inlägg
2 februari 2010
ja, jag hade tagit hela härvan. när du ändå är igång så montera "auto-relä" så du får auto-upp o auto-ner. kolla här; http://forum.skanetraffen.com/viewtopic … =auto+down

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Jag gjorde detta på en 90a i sommras

kapade kabestammen typ 3 dm in i bilen (orkade inte ta ut hela) fult att ha självdragna kablar mellan dörr och karossen wink

sen bara montera hissarna och koppla ! big_smile Här är ett litet schema smile

*Börja med att dra en kabel från reläet för stolsvärme. Till säkring 8 i centralen. Ska in på stift 1.

*Från stift 2 ska en kabel gå till vänster framdörr och kopplas in i härvan på Gul/Röd kabel.

*Från stift 3 ska en kabel gå till höger framdörr och kopplas in i härvan på Gul/Röd kabel.

*Från jord punkt (Gamla modellen sitter den på höger sida om fram passagerarens fötter bakom plastpanelerna) (På min -90 sitter den på vänstra sidan om förarens fötter bakom plast panelerna) ska det gå en svart kabel som ska kopplas in i vänster framdörrs härva på svart kabel.

*Från Gul kabel i vänster framdörr ska en kabel till Röd kabel i höger bakdörr

*Från Brun kabel i vänster framdörr ska en kabel till Brun kabel i höger bakdörr

*Från Grå kabel i förardörren ska en kabel till Röd kabel i vänster bakdörr

*Från Grön kabel i förardörren ska en kabel till Brun kabel i vänster bakdörr

*Från Rosa kabel i förardörren ska en kabel till varje bakdörr och kopplas in på Rosa kabel

*Från Blå kabel i förardörren ska en kabel till Blå kabel i höger framdörr

*Från Grå/Röd kabel i förardörren ska en kabel till Grå/Röd kabel i höger framdörr

Tror de var så det var smile lycka till!

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Sök