6062
Sök

Måla båten

7 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
tjena alla båtägare!!

Jag har en liten roddbåt som jag skulle vilja måla men jag vet inte med vad jag ska måla med. 

Jag vill ha det billigaste så det hittar man väll på biltema. 

Det är en plast båt. 

Jag är nybörjare så jag behöver typ hjälp med allt vad jag ska köpa.

Det är alltså bottendelen jag vill måla och sen om pengarna räcker så insidan ochså.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/133747/830358_ixcoe6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/133747/830360_eztg9o.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/133747/830361_ska9lq.jpg

FreddeK
4 januari 2010
Börja med att rengöra den ordentligt överallt, där har du en veckas jobb räddad! sen har du som du säger biltema alles, nu är jag dock osäker på deras sortiment men en vän till mig måla om sin båt i sommras med biltemas färg och det vart kalas. Men hur du ska gå till väga vet jag inte=)

Cupra_
4 januari 2010
Rengör ordentligt, skrapa bort allt löst. Ingen idé att slipa utan pilla bort det lösa med en morakniv. Måla sen.. så har jag gjort och alltid funkat.. Finns ju annars speciell bottenfärg hos färghandlare och byggvaruhus.

I got Dubs!
2 423 Inlägg
4 januari 2010
köp biltemas topcoat. 2 komponents.

7 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
ok tack så mycket

4 554 Inlägg
4 januari 2010
frågan är ska du ha den i sötvatten eller saltvatten? börja iaf emd en rejäl rengjorning. antar den är vit från början och tvättar du den med hjälp av oxalsyra, lut eller hypo ( använd säkerhetsutrustning) så kommer den bli så gott som vit igen sen är de bara å få på bottenfärg ska du ha den i saltvatten så finns de billig bottenfärg på biltema ska du ha den i sötvatten vet jag inte hur det är med miljöföreskrifterna om giftet i saltvattenbottenfärg är godkänt där så i värsta fall får du slipa bort all gammal bottenfärg sen är de bara å måla på en sötvattengodkänd färg

Fire And Silk
2 254 Inlägg
4 januari 2010
Ska du ha den i en insjö eller annanstans där det är sötvatten så behöver du inte bottenmåla öhvt. Ska du dock ha den ligga i där vattnet är salt och du inte bottenmålar så kommer du ha 1miljard havstulpaner på den efter ett tag. Dels kommer de bromsa din båts hastighet, sen är de ett "helvete" för efteråt blir det ett fall av "gör om gör rätt" dvs högtryckstvätta (helst med rotormunstycke) sedan slipa,grunda, maskera upp ny vattenlinje och sedan båttenmåla 1-3lager beroende hur bra färgen täcker.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

7 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
Jag ska ha den i saxån kanske åker jag ut till havet någon gång för att fiska torsk om jag vågar. Föra ägaren sa att han ha varit vid ven så det borde ju gå. hehe

7 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
tjena skulle man kunna få lite mer hjälp?? plz

1 697 Inlägg
2 februari 2010
Om den dras upp efter varje gång så spelar heller inte bottenfärg så stor roll. Men alger e ganska enkelt å få bort om du har gelcoat. Ska den ligga i sötvatten hade jag kört på gelcoat. Men ligger den i havet så bottenfärg och gelcoat på ovandelen. Men då ingen epa bottenfärg utan riktiga grejer smile (Annars kan man lika gärna skita i det.) Används den i saltvatten men blir uppdragen från vatten efter varje gång hade jag oxå kört på gelcoat och tvättat den ibland så inte skiten får fäste.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
2 februari 2010
Vad är problemet?

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''

Fire And Silk
2 254 Inlägg
2 februari 2010
Den ser redan ut att ha varit botten målad, OM så är fallet så är det bara att högtryckstvätta av botten och sedan maskera upp vattenlinjen och rolla på ny bottenfärg.

Sök