Ett par ljudfrågor om bryggning, parallellkoppling och generatorer!

_DamnIt R1 driver!
2 februari 2010 · 5 128 Inlägg

Fråga nr 1:
Om man kan bryggkoppla ett slutsteg, då går det ju automatiskt i 2ohm? Kan man då köra slutsteget i 2ohm per kanal?
Slutsteget är ett MDS Fanatic F200.2

Fråga nr 2:
Läste någonstans att om man paralellkopplade 2st 2-vägssystem så ändrade man deldningen i delningsfiltret? Tänkte

nämligen (om det nu går) koppla dubblad midbasar och diskanter på 1 delningsfilter. Skulle va lite smidigare än att dra

dubbelt så många kablar till dubbla delningsfilter.


Fråga nr 3:
Orkar en 45/55A (kommer inte ihåg vilken av dom det va) att ladda dubbla batterier av normal storlek? (troligtvis 2st

45ah)

dagg
3 februari 2010 · 657 Inlägg

1. Hur många basar har du? Å vilken impedans (ohm)?

2. vette tusan... parralellkopllar du så ändrar/halverar du impedansen, vet inte hur detta påverkar delningsfiltren dock

3. För mig funkade det, hade en 55a generator med 2st 45ah batterier, men jag underhållsladdade ganska ofta, eftersom jag då misstänkte att de kunde va nödvändigt.

hjälpte kanske inte så mycket haha tongue

_DamnIt R1 driver!
3 februari 2010 · 5 128 Inlägg

1: Ska va 2st framsystem på 4ohm styck som ska kopplas i 2ohm
2: Vet att impedansen ändras, därför jag ställde fråga 1 smile
3: Okej, då vet jag att det funkat för en iaf! smile

Horsyhorse
3 februari 2010 · 1 727 Inlägg

Fråga nr 2:
Läste någonstans att om man paralellkopplade 2st 2-vägssystem så ändrade man deldningen i delningsfiltret? Tänkte
nämligen (om det nu går) koppla dubblad midbasar och diskanter på 1 delningsfilter. Skulle va lite smidigare än att dra
dubbelt så många kablar till dubbla delningsfilter.


Filtret är anpassat för ett element per utgång. Kör man med dubbla element, ändras värden och förutsättningar för filtret och kommer inte att uppföra sig som tänkt.

Kopplar man 2st filter på samma utgång på steget, så är det DÄR det händer grejjor.
Då halveras impedansen, men det påverkar inte delningsfiltret.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
_DamnIt R1 driver!
3 februari 2010 · 5 128 Inlägg

Okej, så om jag kopplar allt i vars ett delningsfilter, och sen kör 2 filter i var kanal som blir delningen oförändrad? Mest så jag uppfattat det rätt! För det är så jag vill koppla iaf, så ingen delning blir ändrad

dagg
3 februari 2010 · 657 Inlägg

ah okej, ja då hade nog jag parallellkopplat kitten på varsin kanal, förutsett att steget klarar det.

osäker om de där att delningen kan ändras? Lämnar detta åt nån som kan lite mer ist tongue

Edit: ja då verkar de ju lungt smile

Senast redigerat av dagg (3 februari 2010)

_DamnIt R1 driver!
3 februari 2010 · 5 128 Inlägg

Det jag mest är ute efter att veta nu är om mitt tankesätt med bryggning och belastning på steget stämmer, så hoppas någon kan ge svar på det nu? För känns som att jag fått bra svar på dom andra 2 iaf! smile

Horsyhorse
3 februari 2010 · 1 727 Inlägg

_DamnIt skrev:
Okej, så om jag kopplar allt i vars ett delningsfilter, och sen kör 2 filter i var kanal som blir delningen oförändrad? Mest så jag uppfattat det rätt! För det är så jag vill koppla iaf, så ingen delning blir ändrad

Helt rätt, det som händer är att man(du) lastar ner steget.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
dagg
3 februari 2010 · 657 Inlägg

_DamnIt skrev:
Det jag mest är ute efter att veta nu är om mitt tankesätt med bryggning och belastning på steget stämmer, så hoppas någon kan ge svar på det nu? För känns som att jag fått bra svar på dom andra 2 iaf! smile

Det är samma sak där, impedansen styrs av hur många element å sättet du kopplar dom.
Bryggkopplar du tex ett element på 4ohm så "har du" fortfarande 4ohm impedans.
2st 4ohm element parallellkopplade = 2ohm

_DamnIt R1 driver!
3 februari 2010 · 5 128 Inlägg

Horsyhorse skrev:

_DamnIt skrev:
Okej, så om jag kopplar allt i vars ett delningsfilter, och sen kör 2 filter i var kanal som blir delningen oförändrad? Mest så jag uppfattat det rätt! För det är så jag vill koppla iaf, så ingen delning blir ändrad

Helt rätt, det som händer är att man(du) lastar ner steget.

Pierre

Då fick jag det rätt! Tack så mycket! :)


Dagg skrev:
Det är samma sak där, impedansen styrs av hur många element å sättet du kopplar dom.
Bryggkopplar du tex ett element på 4ohm så "har du" fortfarande 4ohm impedans.
2st 4ohm element parallellkopplade = 2ohm

Det med impedans kan jag rätt bra :) Va mer fundersam över hur delningen va om man ändrade den totala impedansen när man parallellkopplat framhögtalare! :)

Senast redigerat av _DamnIt (3 februari 2010)

dbjanoz
3 februari 2010 · 1 785 Inlägg

_DamnIt skrev:
Fråga nr 1:
Om man kan bryggkoppla ett slutsteg, då går det ju automatiskt i 2ohm? Kan man då köra slutsteget i 2ohm per kanal?
Slutsteget är ett MDS Fanatic F200.2

Fråga nr 2:
Läste någonstans att om man paralellkopplade 2st 2-vägssystem så ändrade man deldningen i delningsfiltret? Tänkte

nämligen (om det nu går) koppla dubblad midbasar och diskanter på 1 delningsfilter. Skulle va lite smidigare än att dra

dubbelt så många kablar till dubbla delningsfilter.


Fråga nr 3:
Orkar en 45/55A (kommer inte ihåg vilken av dom det va) att ladda dubbla batterier av normal storlek? (troligtvis 2st

45ah)

De senaste 10-15åren kopplar du bara - på ena kanalen och + på andra kanalen så blir steget automatiskt bryggkopplat. Förr i tiden hände det att man fick ställa om en strömställare till bryggat läge.

Om du kopplar t ex en last på 4ohm över slutsteget i bryggkopplat läge så ser varje kanal hälften av det. Alltså 2ohm per kanal.

Du ändrar inte delningen om du kopplar parallellt på ingångssidan till delningsfiltret alltså från slutsteget eller headunit. Du ska absolut inte koppla in diskanter och mellanregister parallellt på filtersidan.

Det stämmer att man förändrar delningen om man t ex kopplar in en diskant och/eller mellanregister till på filtret.

Det beror på vilka genomsnittliga ström uttag du har. 55A är dock lite i underkant.

Senast redigerat av dbjanoz (3 februari 2010)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
_DamnIt R1 driver!
3 februari 2010 · 5 128 Inlägg

Betyder det då att jag kan lasta ner steget i 2ohm?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
3 februari 2010 · 8 744 Inlägg

Ett steg som tål 2Ohm per kanal i stereoläge tål inte 2Ohm belastning i monoläge då det blir som 1Ohm per kanal. Så 2Ohm per kanal i stereoläge = 4Ohm i monoläge.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
_DamnIt R1 driver!
3 februari 2010 · 5 128 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Ett steg som tål 2Ohm per kanal i stereoläge tål inte 2Ohm belastning i monoläge då det blir som 1Ohm per kanal. Så 2Ohm per kanal i stereoläge = 4Ohm i monoläge.

Verkar som att jag ställt min fråga lite knasigt.

Det jag menar är att jag har ett bryggbart slutsteg. Jag hade tänkt koppla in 4st 2-vägssystem, men är bara på 2 kanaler mitt steg!
Och eftersom jag blivit tillsagd innan att om man bryggar steget så jobbar det i 2ohm, och därför undrade jag om det går att belasta var kanal i sig i 2ohm i stereoläge? För jag hittar inte mitt steg på mds längre, så kan inte kolla vad dom säger där!

Drönirettab
3 februari 2010 · 21 761 Inlägg

Det ska gå att belasta varje kanal med 2 Ohm på ditt steg, är i princip 100% säker på det. Alla slutsteg, även billiga steg, ska tåla 2 Ohm på varje kanal så vitt jag vet. smile

_DamnIt R1 driver!
3 februari 2010 · 5 128 Inlägg

Tack! Va ett sånt svar jag ville höra! smile

TT-Avant
3 februari 2010 · 6 851 Inlägg

Ja, Kan du brygga steget (mono), så kan du belasta ditt steg i 2ohm stereo.
Sedan tror jag du skrivit lite fel..du ska väl inte koppla in 4stycken 2vägs system?
Det är väl 2stycken 2vägs system, eller 2st. midbasar och två diskanter/sida?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
_DamnIt R1 driver!
3 februari 2010 · 5 128 Inlägg

Mycket riktigt, det är 2 par 2-vägssystem jag ska koppla!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang