3279
Sök

Enkelt ljudbygge i volvo 460

29 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
jag har just köpt mig en volvo 460 av årsmodell 94 och var iväg igår o köpte ny antenn, och en ny huvudenhet på MDS, men jag märkte ju att originalhögtalarna är under all kritik, dessutom fanns det inte ens några högtalare bak alls.

så det jag vill komma till är vad behöver jag egentligen för att uppgradera?
hade tänkt mig följande

5.25" fram i dörrarna (ska passa i originalhålen med nån distansring typ, vart finns dessa?)
6x9   bak i hatthyllan (såga själv, mall för just 6x9 hål kanske?)

behöver jag slutsteg för detta? och om jag eventuellt vill komplettera med en liten baslåda senare vad behöver jag då för grejjor?

räcker det med ett tvåkanals slutsteg?

jag har sub utgång på huvudenheten som är en: Hillman HDC-1160

St inhandlad

MR
295 Inlägg
3 februari 2010
då ja byggde i en 460 så använde jag mig av orginal adaptrarna (fram) har jag för mig....

29 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
jag ska omformulera tråden lite, jag har fått reda på att man behöver adaptrar fram, dom är beställda, nu undrar jag bara vad jag behöver för kablar till allt, ström till steget? behöver jag nya högtalarkablar fram oxå?

har någon ett kopplingschema till detta med slutsteg?

om jag ska driva större högtalare i famdörrarna och ett par 6x9:or i hatthyllan och eventuellt i framtiden en liten baslåda, vad behöver jag då för slutsteg??
Senast redigerat av Pimmen (3 februari 2010)

St inhandlad

stahre
3 februari 2010
Det beror ju helt på vad för saker du ska ha i bilen. Men det räcker en bit med ett par 5,25" koaxialer för kanske runt 600kr, ett antingen 2 kanaligt steg till dom eller ett 4-kanaligt som du kan driva båda högtalare i fram och bas med. 6x9 kan du driva på huvudenheten.

Men du, försök o kolla igeon forumet lite, finns säkert 500 trådar om "billiga lösningar".

2 914 Inlägg
3 februari 2010
kolla upp vad du behöver / vill ha för steg, om du ska ha steget i skuffen, då behöver du dra egna kablar till samtliga dörrar.

om du använder t.ex. detta steg http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … oduct=1911 så tycker jag 20mm2 kabel och 2 st lågnivå.

vad köpte du för stereo??

ditt batteri. är det fräscht?

1 523 Inlägg
3 februari 2010
tkr du ska skita i 6x9or och skaffa endast ett framsystem som e lite dyrare isåfall!
Senast redigerat av valstadkillen (3 februari 2010)

stahre
3 februari 2010
kalle_kalle skrev:
kolla upp vad du behöver / vill ha för steg, om du ska ha steget i skuffen, då behöver du dra egna kablar till samtliga dörrar.

om du använder t.ex. detta steg http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … oduct=1911 så tycker jag 20mm2 kabel och 2 st lågnivå.

vad köpte du för stereo??

ditt batteri. är det fräscht?

en Hillman HDC-1160 står det att han har smile Skulle vara bra o veta hur mkt du villl lägga ut i pengar på allt, då kan vi plocka ihop saker som passar bra tillsammans!

29 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
har redan köpt en uppsättning MDS FGP523, och imorgon ska jag förmodligen köpa ett par mds gp500

detta skulle enligt MDS själva fungera riktigt bra som tillfällig lösning, tills jag skaffar steg o en liten sub, då blir ju ljudet ännu mummigare

St inhandlad

2 914 Inlägg
3 februari 2010
Pimmen skrev:
har redan köpt en uppsättning MDS FGP523, och imorgon ska jag förmodligen köpa ett par mds gp500

detta skulle enligt MDS själva fungera riktigt bra som tillfällig lösning, tills jag skaffar steg o en liten sub, då blir ju ljudet ännu mummigare

6x9 kan du skita i, ska du ändå skaffa sub sen (vet inte hur länge du har tänkt vänta innan du köper, ju mer du sparar ihop till, ju bättre ljud får du)
MITT tips är, köp inget mera nu, isf byggmaterial och bygg nå stabilisatorer på dörrsidorna (vet inte hur det ser ut i 460n),  eller ett steg å kabelkit för att piffa upp ljudet i dina 5.25",
6x9 TYCKER JAG man inte ska använda om man ska skaffa "riktig" bas

29 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
nae, dom flesta jag pratat med har väl i princip sagt att det är mkt mer värt att lägga bra med krut på högtalarna fram i så fall, men jag vill ändå ha lite mera rymd, som det är nu låter det ju inget alls bak, så dom få gångerna jag har nån stackare där vill jag ju ändå att han/hon ska höra mina ljuva toner också..

men som sagt, hittar jag en smidig baslåda som inte sticker ut så mkt kan det vara högst aktuellt att köpa en nästa löning eller något

St inhandlad

1 Inlägg
17 februari 2010
Jag har också en 460 och tänkte i stort sätt göra samma sak. Hur går det för dej?

Sök