5806
Sök

Motor byte volvo 940-94?

115 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
Hejsan!

Jag har en volvo 940 års 94, och skulle vilja byta motor till B230 16v eller till en T5 motor. Men nu är det så att jag har hört att man inte får byta motor från 94 och uppåt, är det verkligen så?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
18 februari 2010
läs om det i motorbytestråden.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!
Senast redigerat av NITROUS (18 februari 2010)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

115 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
Så om jag skulle köpa en 92-93 så skulle jag få sätta i en 16v eller en T5 motor utan problem?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
18 februari 2010
hoforsnisse skrev:
Så om jag skulle köpa en 92-93 så skulle jag få sätta i en 16v eller en T5 motor utan problem?

GRÄNSER FÖR VRIDMOMENT OCH EFFEKT

Ingen direkt ändring jämfört med tidigare men förtydliganden:

För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!

beror på motoreffekten också

115 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
Okey då vet jag smile

115 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
Men om jag bara byter till en 16V topp i min bil blir det då samma sak som att byta motor? Eller är det då bara efekten som skiter sig då?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
18 februari 2010
hoforsnisse skrev:
Men om jag bara byter till en 16V topp i min bil blir det då samma sak som att byta motor? Eller är det då bara efekten som skiter sig då?

du får inte byta saker själv, du ska byta hela motorpaketet isåfall.

115 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
Okey, fan va trökigt:(

P o r s c h e
1 700 Inlägg
18 februari 2010
jepp de ä aströkigt.... Helt jävla ofattbart hur torra dom jävla kostymnissarna är egentligen för de är ju dom som hittat på reglerna....

Men annars gör du de du vill med bilen, och reggar som "amatörbyggt fordon", krävs ganska tunga modifieringar då.... De kostar en del i avgifter men de kan de vara värt för att kunna bygga bilen som man vill.

Sök