5221
Sök

Kamkedje prob, Ford sierra 2.0i DOCH.

Oturen själv
593 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
Hej, Vid efter gaspådrag så hör jag hur kamkedjan snuddar vid "väggen" har också öppnat och sett lite slitage på sidan vid kamkedja. Tycker detta är underligt eftersom den bara gått 8000mil. Dock är den ju gammal? Jag ska byta kamkedjan & spännaren, Kanske bara är spännaren som gett efter?

Några tips om hur ja lättast byter spännaren? Kedjan har jag redan koll på. smile

Är detta vanligt på sierran?

Brum

1 043 Inlägg
17 februari 2010
Spännaren byts utifrån, och ja den kan vara väldigt sliten på 8000 mil beror på hur den körts.

Kokar ris
923 Inlägg
17 februari 2010
går din mätare ens över 9999 mil? vanligt att den inte gör det på sierran. alltså att det "saknas" en siffra.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Oturen själv
593 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
Det är en nolla framför 8000 så antar de smile Den är Gubbkörd sist, Men innan det vet jag inte smile Tack, var osäker på spännaren eftersom jag är van vid kamremm big_smile

Brum

Oturen själv
593 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
Imorgon byter ja kedjan, spännarn. Olja, filter, stift, styrleder, Vdäck, batteri. Dyr dag.
Ger min nyinköpta bil lite kärlek!  Man vet ju aldrig hur dom tagit hand om bilen.

Brum

Oturen själv
593 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
norpan1 skrev:
Spännaren byts utifrån, och ja den kan vara väldigt sliten på 8000 mil beror på hur den körts.

Du, Vet man inte snackar man inte. Spännaren byts fan inte utifrån....

Kan inte skriva vad jag känner mot sånna som är fulla utav skit för forumsreglerna gillar inte d.

Brum

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
18 februari 2010
Mreque89 skrev:
norpan1 skrev:

Du, Vet man inte snackar man inte. Spännaren byts fan inte utifrån....

Kan inte skriva vad jag känner mot sånna som är fulla utav skit för forumsreglerna gillar inte d.

Sluta grina ffs, vad tror du? Det är alltså en människa som har försökt hjälpa dig GRATIS, hurvida han har fel eller inte låter jag vara osagt, men vill du ha helt korrekta svar så kollar du själv, ringer Ford eller köper GDS-Bok typ hanyes.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

1 043 Inlägg
18 februari 2010
Sist jag bytte toppackning så plockade jag bort spännaren utifrån sitter även en fjäder i den som man skall plocka bort annars åker spännaren ut för långt.
Däremot om man skall byta glidskenan som spännaren trycker mot måste man öppna motorn.
Visserligen många år sedan jag bytte någon men när dom bilarna var nya bytte vi toppackningar på löpande band.

Oturen själv
593 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
Sitter inte utifrån på en Ford sierra 2.0i DOHC. 91a ( Samma motor från 89 upp till 92 ) Spännaren trycker mot ett kugghjul på en "Arm" som i sin tur spänner upp kedjan, Glidskenan sitter längst den långa fria kedjedelen.  Du tänker på SOHC motorn tror jag.

Brum

3 354 Inlägg
18 februari 2010
Mreque89 skrev:
Sitter inte utifrån på en Ford sierra 2.0i DOHC. 91a ( Samma motor från 89 upp till 92 ) Spännaren trycker mot ett kugghjul på en "Arm" som i sin tur spänner upp kedjan, Glidskenan sitter längst den långa fria kedjedelen.  Du tänker på SOHC motorn tror jag.

ingen glidskena på den med wink

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Oturen själv
593 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
Har rivit hela motorn så är öppen för argument, Har faktan i garaget wink

Brum

Sök