Bilar i märgelhålor?

ncc1701d
20 februari 2010 · 127 Inlägg

Är det ens lönt att fundera på bärgning av bilar från märgelhålor?
Speciellt om de legat sen 60 talet..?

Jag vet inte hur syresättning och ph värdet påverkar skicket, så nån som vet kan upplysa mig.

Mercedes CLK320 "Elegance C209" (2002)
Ford Mustang II "Mach1" (1975)
Volkswagen 1302 "California speedster" (1971)
zshoe Kokar ris
21 februari 2010 · 923 Inlägg

hittade inget vettigt på google, så vad är egentligen en märgelhåla? verkar vara en grop typ...?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
21 februari 2010 · 1 594 Inlägg

cenoxide skrev:
hittade inget vettigt på google, så vad är egentligen en märgelhåla? verkar vara en grop typ...?

Oxå nyfiken!

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
THEBADGUY Gorgilus addictus
21 februari 2010 · 4 734 Inlägg

hotrodder skrev:

cenoxide skrev:
hittade inget vettigt på google, så vad är egentligen en märgelhåla? verkar vara en grop typ...?

Oxå nyfiken!

Märgel är en sorts kalkrik lera om jag inte minns fel.
Användes mycket på typ 1800 talet för att kalka åkrar och sånt.

Så ett märgelhål är helt enkelt ett hål med massa kalk i.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
maco
21 februari 2010 · 1 207 Inlägg

cenoxide skrev:
hittade inget vettigt på google, så vad är egentligen en märgelhåla? verkar vara en grop typ...?

Översta länken

En märgelgrav (märgelhål, märgeltag) är en plats där man grävt ut märgel. Och märgel är en kalkrik lera, orsaken till att man grävt ut den kalkrika leran är att man ville använda den för att kalka åkrarna.

http://www.odla.nu/album/data/kurt/208_p9441.jpg

Senast redigerat av maco (21 februari 2010)

camaro67 Meister
21 februari 2010 · 6 763 Inlägg

Troligtvis är de väldigt dåliga men det skadar ju inte att gräva fram och titta om något går att använda big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Bjare
21 februari 2010 · 945 Inlägg

Finns fler bilar än man tror i dessa gropar!

Man ser dom oftast intill åkrar.

En grop innehåller i princip bara lera och vatten.
Dom kan vara enormt djupa. Ska en "dykare" gräva/simma ner och känna sig fram? tongue

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
maco
21 februari 2010 · 1 207 Inlägg

Kom att tänka på det idag. Metall som ligger i vatten brukar rosta väldigt långsamt. T.ex. om polisen får tips på att ett vapen ligger under vatten tar man upp det men låter det ligga i ett vattenfyllt kärl för att förhindra att oxidationen påbörjas. Rost = oxidation = det behövs syre för att rosta.

Hittade en länk där de hade en bild på ett bilvrak i ett kalkbrott.
http://www.dykmag.net/sv/docs/d_reporta … p?rep_id=8

Det bör ju vara ungefär samma pH osv i ett brott som i ett märgelhål (?).

Men jag tror ändå att det krävs att det är en väldigt speciell bil för att man skall orka ge på sig en renovering av den.

Av ren nyfikenhet: vad är det för bil ifråga?

Old_Nut Old & Slow
21 februari 2010 · 46 Inlägg

Ser ut att  ha varit en Ford Granada .

Genuin Oildripper. (O\I/O)
Volkswagen 1/11 Limousine "Old School" (1956)
Germax
21 februari 2010 · 12 086 Inlägg

Vadå är de på något sätt vanligt förekommande med bilar i groppar nu helt plötsligt? Kalkrika sådana dessutom tongue

Bjare
21 februari 2010 · 945 Inlägg

JapMax skrev:
Vadå är de på något sätt vanligt förekommande med bilar i groppar nu helt plötsligt? Kalkrika sådana dessutom tongue

Inte helt plötsligt. Har alltid varit vanligt i märgelgropar som ligger lite avlägset.
Fram till -99 känner ja till att diverse fordon har "tagits bort" på de sättet.

I mitt fall så finns det 2.st gropar där det finns flertal objekt.
Men förstår inte vad man vinner på att bärga pga olika, alla orsaker.

Men det är kul om någon annan genomför det. big_smile

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
21 februari 2010 · 1 594 Inlägg

Bjare skrev:
I mitt fall så finns det 2.st gropar där det finns flertal objekt.

Vad för objekt?
Det ska vara bra sällsynta och speciella bilar om det över huvud taget ska finnas en anledning att sjösätta en bärgningsoperation. med risk för enkelspårighet men...
60-talare? Charger, Cuda, Mustang kanske... Europeer är mindre intressanta om det inte är specialversioner med låga tillverkningssiffror typ. Lotus Cortina, tidiga Saab Monte carlo etc. En Opel Rekord från -64 eller Volvo Amazon från -67 lyfter man inte upp ur en sjö eller myr för att renovera. Men ett lysande undantag finns, hitta en VW lyxbuss och du har bärgningen betald och pengar över.
50-talare? Tjae jänkare men då handlar det alltid om svensksålda vilket innebär snikversoner och rost, rost och åter igen rost redan innan dessa hamnade i gropen. Europeer var snudd på ännu sämre rostmässigt och det är helt enkelt inte värt jobbet om det inte gäller en VW barndoor eller en "splitbubbla" Även en Porsche eller nåt sportigt italiensk från femtio kan vara guld idag.
40-talare? Tjae återigen jänkare och kanske lite bättre värde än de från femtio. Men dessa har ju legat lääääänge och isåfall Packard, Cadillac, La-salle, Cord etc.
20/30-talare? Samma som med de från förtio men finns ett rejält undantag. En Ford -32 roadster oavsett skick är alltid värd att rädda men lycka till att hitta en identitet på en roadster 32´a idag. Bärga tidiga trettiotalare är svårt och oftast finns bara plåtdelar då i regel alla bilar byggdes på trästomme. Ännu värre är det med tjugotalare. Det blir bland annat riktigt svårt med identifiering på dessa gamlingar och isåfall endast för en egen renoverings komplettering eftersom marknaden är liten på så pass gamla bitar.

Men visst... vore ballt att lyfta upp ett objekt oavsett vad, bara för att kolla wink

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
JonR
21 februari 2010 · 3 259 Inlägg

hotrodder skrev:
Men visst... vore ballt att lyfta upp ett objekt oavsett vad, bara för att kolla wink

Ungefär nåt sånt min ursäkt skulle vara för att få ställa med en bärgning!big_smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Bjare
22 februari 2010 · 945 Inlägg

hotrodder skrev:

Bjare skrev:
I mitt fall så finns det 2.st gropar där det finns flertal objekt.

Vad för objekt?

Det känner jag inte till tyvärr..  smile
Gissningsvis med start runt 40-talet och avrundning kring 80-talet.
Men jag har säkra källor i min närhet att det dumpats flertal objekt i dessa 2.st gropar.

Platsen befinner sig i nedre delen av Skåne ungefär i mitten.

Själv är jag noll intresserad av att börja leta men om någon har tänkt ta tag i en bärgning
så lockar det mitt intresse enormt och säkerligen många andras också.

Sen är det ju ingen nyhet att det dumpas bilar än idag av diverse orsaker men jag
vet inte riktigt om allmänheten lockas av ren nostalgi genom att bärga typ en saab9000. roll

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang