Jag har en Renault megan -02 och har ett par gånger haft problem med batteriet i vinter.
Jag skall försöka förklara hur det har varit, ni ska veta att jag har tummen mitt i handen och inte har något intresse att meka med bilar alls.
När jag vrider om nyckeln så händer absolut ingenting som tyder på att bilen vill starta. Ett lätt klickande ljud men startmotorn går inte runt alls. Batteriet är inte urladdat då fönsterhissarna funkar utan problem, fläktarna är igång.
Första gången detta hände tidigare i vintras, så satt jag o gjorde ett 10 tal startförsök under 5 minuters tid alla med samma resultat, ett litet klickande ljud. När jag skulle ge upp glömde jag nyckeln i bilen och fick hoppa in igen och vred om nyckeln, då gick den plötsligt i gång. Jag lät bilen gå ungefär 5 min, testade att stänga av den, o den startade igen.
Detta var c:a 3 veckor sedan, idag var det dags igen samma symtom som sist men nu försökte jag att starta bilen minst 40 gånger under 4 tillfällen på dagen, jag laddade även batteriet, trots att fläktarna var igång o det borde finnas mycket ström på. Men den gick inte igång, till slut tog jag hjälp och vi putta igång den, inga problem alls, ett stort svart rökmoln som luktade bensin bara. Bilen dog efter c:a 2 minuter, o då startade den inte. Samma klickande ljud. vi knuffa i gång den igen och jag körde en runda o bilen var igång c:a en halvtimma. Efter det så stängde jag av den, och då startade den utan problem... Vi får hoppas att den gör det i morgon oxå

vad kan detta vara för fel?
Det borde ju vara något med batteriet, tror o hoppas jag iallafall, startmotorn borde ju kunna uteslutas, eller?
Vid den ena polen på batteriet har det ärgat rätt rejält, kan detta vara problemet? men då borde inte bilen få ström alls. Batteriet borde ju definitivt ha kraft att få runt startmotorn, men vad vet jag?
En annan sak, åtgången på glykol är stor nu, är det för att det är så kallt eller har jag ett läckage? Kan detta ha något med att bilen inte startar att göra? Jag kan inte se att det skulle påverkar iallafall.
Borde jag köpa ett nytt batteri, eller skall jag lämna in den på verkstad för en felsökning?
Vid dessa båda tillfällen har det varit kallt, men absolut inte de kallaste dagarna nu i vinter så det borde inte påverka.
Hjälp mig, analysera vad felet är, berätta vad ni tycker att jag skall göra.
Thanks