4343
Sök

Bilbatteriet klickar

4 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
Jag har en Renault megan -02 och har ett par gånger haft problem med batteriet i vinter.
Jag skall försöka förklara hur det har varit, ni ska veta att jag har tummen mitt i handen och inte har något intresse att meka med bilar alls.

När jag vrider om nyckeln så händer absolut ingenting som tyder på att bilen vill starta. Ett lätt klickande ljud men startmotorn går inte runt alls. Batteriet är inte urladdat då fönsterhissarna funkar utan problem, fläktarna är igång.

Första gången detta hände tidigare i vintras, så satt jag o gjorde ett 10 tal startförsök under 5 minuters tid alla med samma resultat, ett litet klickande ljud. När jag skulle ge upp glömde jag nyckeln i bilen och fick hoppa in igen och vred om nyckeln, då gick den plötsligt i gång. Jag lät bilen gå ungefär 5 min, testade att stänga av den, o den startade igen.
Detta var c:a 3 veckor sedan, idag var det dags igen samma symtom som sist men nu försökte jag att starta bilen minst 40 gånger under 4 tillfällen på dagen, jag laddade även batteriet, trots att fläktarna var igång o det borde finnas mycket ström på. Men den gick inte igång, till slut tog jag hjälp och vi putta igång den, inga problem alls, ett stort svart rökmoln som luktade bensin bara. Bilen dog efter c:a 2 minuter, o då startade den inte. Samma klickande ljud. vi knuffa i gång den igen och jag körde en runda o bilen var igång c:a en halvtimma. Efter det så stängde jag av den, och då startade den utan problem... Vi får hoppas att den gör det i morgon oxå hmm

vad kan detta vara för fel?

Det borde ju vara något med batteriet, tror o hoppas jag iallafall, startmotorn borde ju kunna uteslutas, eller?

Vid den ena polen på batteriet har det ärgat rätt rejält, kan detta vara problemet? men då borde inte bilen få ström alls. Batteriet borde ju definitivt ha kraft att få runt startmotorn, men vad vet jag?

En annan sak, åtgången på glykol är stor nu, är det för att det är så kallt eller har jag ett läckage? Kan detta ha något med att bilen inte startar att göra? Jag kan inte se att det skulle påverkar iallafall.

Borde jag köpa ett nytt batteri, eller skall jag lämna in den på verkstad för en felsökning?

Vid dessa båda tillfällen har det varit kallt, men absolut inte de kallaste dagarna nu i vinter så det borde inte påverka.

Hjälp mig, analysera vad felet är, berätta vad ni tycker att jag skall göra.

Thanks

Egen företagare
864 Inlägg
11 februari 2010
gör rent batteripolerna, ta lite fett sen och stryk på, och du har läck på kylsystemet på nått håll. borde bli en grön/blå eller röd fläck (beroende på vad för slags glykol man har) där bilen stått om inte den läcker i värmepaketet men då blir det blött på golvet.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

4 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
Tack för ditt svar,

Om det nu är så att det är batteripoolerna som är felet, varför startar bilen nu när den varit igång då? Det borde inte göra någon skillnad eller? Jag menar det är ju ström på batteriet men det finns något som påverkar så inte startmotorn vill tända?  Skall ändå testa att rengöra dem.

angående kylsystemet så är det inget som kommer under bilen iallafall, menar du att det kommer på golvet inne i bilen? Där inne är det blött förjämnan nu på vintern i alla snö med tre barn:) men skall kolla det oxå. Är det på båda sidor av golvet som blir blött?

Någon annan som har något mer förslag?

1 749 Inlägg
11 februari 2010
Jag tippar på att startmotorn håller på att ge upp sad

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Egen företagare
864 Inlägg
11 februari 2010
patrikke skrev:

skulle också tippa på det, men att rengöra polerna är ingen dum ide ändå. Elfel kan uppföra sig mycket konstigt. vi hade liknande fel på dieselvärmaren i skogsmaskinen, den ville inte starta ibland och ibland funka den, då var det ärjat ordentligt  i kontakten som är dit.

Ang blött på så vet jag inte vilken sida alla slangar går på så det kan mycke väl vara så att det är på ena sidan och inte andra och det kan även vara blött på båda sidor. Hittar du inget läck kan du ha otur att blockpackningen gått så den antigen läcker vatten ut i cylindrarna (går oftast inte så bra då) sen kan den även läcka ut vattnet i oljan.
Öppna oljelocket och kolla där om den ser konstig ut, även stickan för då borde den ha fruktansvärt hög nivå.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

105 Inlägg
11 februari 2010
Är de kallt hos dig? Batteriet kan va urladdat

21 761 Inlägg
11 februari 2010
Det säkraste sättet att få reda på ifall batteriet krånglar är att mäta spänningen på själva batteripolerna (inte polskorna) vid startförsöket. Om batteriet är dåligt så bör spänningen sjunka ner till 5-6 V eller liknande, men om spänningen håller sig över 10 V så är inte batteriet orsaken till problemet. smile

Motborgare
1 099 Inlägg
11 februari 2010
patrikke skrev:

Ja, det är nog solenoiden som går trögt när det är kallt.
Det som händer när du gör ett startförsök, är att du skickar ström igenom solenoiden. Detta medför att solenoiden och den omkringliggande metallen värms upp. När den blir tillräckligt varm, minskar friktionen nog till att bendixdrevet åker in och motorn startar. Vi hade väl en med en Audi här på forumet med precis samma symptom.

När motorn går, så värms också startmotorn upp såpass mycket att det går bra att starta. I tillägg så har batteriet lite högre spänning rätt efter stopp, så det ger också mer kraft i solenoiden.

-- K

4 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
Tack för alla svar, bilen startade i morse iallafall. Och jag skall kolla lite vad jag skall göra. Jag skall definitivt fixa polerna på batteriet.

Fråga till Kavli: Menar du att det är batteriet eller startmotorn som är kass. Ska jag byta startmotor nu, eller vänta tills den ger sig helt ? Om den går sönder, förstör det något annat då?

Motborgare
1 099 Inlägg
12 februari 2010
hardast skrev:
Tack för alla svar, bilen startade i morse iallafall. Och jag skall kolla lite vad jag skall göra. Jag skall definitivt fixa polerna på batteriet.

Fråga till Kavli: Menar du att det är batteriet eller startmotorn som är kass. Ska jag byta startmotor nu, eller vänta tills den ger sig helt ? Om den går sönder, förstör det något annat då?

Startmotorn.

Du förstör inget, men den kommer inte att bli bättre med tiden.
Byta nu eller sen? Tja. Det är upp till dig, om du kan stå ut med problemet eller inte.

-- K

4 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
Problemen fortsätter, jag har bytt till ett nytt batteri, men problemet kvarstår. Jag tänkte att kanske det är något som "tjuvar" ström under natten, men har försökt starta med kablar o det funkar inte heller. Utan det får puttas igång smile varje morgon. Efter bilen gått c:a 20 minuter så går det att starta den. Någon sa något om ett relä? vad är det?

Skall lämna in bilen på verkstad i morgon för undersökning.

Hej hopp

533 Inlägg
22 februari 2010
Förmodligen startmotorn som några skrev.
Hade exakt samma problem med min Audi S2 som jag hade för längesen. Det bara klickade när jag vred om nyckeln, fast batteriet var väldigt friskt.
Bytte startmotorn och problemet var löst smile

Sök