9459
Sök

Koppla in 2 högtalare och använda samma kabel till förstärkare.

MoffeGreven
19 februari 2010
Tjena. Denna tråd gäller inomhusljud.
Har en högtalarlåda med 3st högtalare, 2st diskant och 1 bas. Tänk ta bort plastskivan som sitter längst ner och koppla in en likadan bashögtalare som sitter i.

Men frågan är om ja kan koppla in den kabeln på bashögtalaren som sitter i redan?
Tack på förhand

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 februari 2010
Det beror på vad det är för impedans på basarna och hur det är kopplat nu? Troligtvis så är ju högtalarna kopplade till nån typ av passivt filter och då kommer delningsfrekvenserna att bli fel ifall du kopplar in en till bas till det. Men varför sitter det en täckskiva i lådan, har det varit dubbla basar förut?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

MoffeGreven
20 februari 2010
ChriZtoffer skrev:
Det beror på vad det är för impedans på basarna och hur det är kopplat nu? Troligtvis så är ju högtalarna kopplade till nån typ av passivt filter och då kommer delningsfrekvenserna att bli fel ifall du kopplar in en till bas till det. Men varför sitter det en täckskiva i lådan, har det varit dubbla basar förut?

Det är kopplat så att kablarna från basen och diskanterna möts och går ut till talspolen.
Delningsfilterna, är det dom som ser ut som kondensatorer, för de sitter väl 4st av dom där i tror jag.

Och det med pappskivan, det ser ut som en högtalare men är bara av papp typ, är väl nånting som ska förbättra basegenskapen på nåt vis.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 februari 2010
Kan ju börja med den där pappskivan då, rör den på sig när du spelar musik? Isåfall så är det en slavbas och då är ju lådan uträknad för att vara så som den är, inte gjord för dubbla basar alltså.

Talspole är nåt som sitter i högtalare så jag antar du menar att kablarna från bas och diskant går till ett delningsfilter (ett kretskort med ett antal passiva komponenter på, ett enkelt filter kan innehålla bara nån kondensator och nån spole). Isåfall så blir det INTE bra om du kopplar på en till bas! Då kommer delningsfrekvenserna bli helt åt helskotta. Så det i kombination med att lådan inte är byggd för dubbla basar gör att jag röstar för att du skippar din idé och bygger nytt istället.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

MoffeGreven
20 februari 2010
ChriZtoffer skrev:
Kan ju börja med den där pappskivan då, rör den på sig när du spelar musik? Isåfall så är det en slavbas och då är ju lådan uträknad för att vara så som den är, inte gjord för dubbla basar alltså.

Talspole är nåt som sitter i högtalare så jag antar du menar att kablarna från bas och diskant går till ett delningsfilter (ett kretskort med ett antal passiva komponenter på, ett enkelt filter kan innehålla bara nån kondensator och nån spole). Isåfall så blir det INTE bra om du kopplar på en till bas! Då kommer delningsfrekvenserna bli helt åt helskotta. Så det i kombination med att lådan inte är byggd för dubbla basar gör att jag röstar för att du skippar din idé och bygger nytt istället.

Ja precis en slavbas är det. smile

NJa verkar inte vara något delningsfilter i lådan, har bara sett ett par kondensatorer(?) som är fastlödd sen går kablarna då från högtalarna till förstärkarn!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 februari 2010
Men dom kondensatorerna är en enkel form av delningsfilter! wink Hur ska du koppla in nya basen då hade du tänkt? Om du kopplar den direkt till förstärkaren så kommer den ju försöka spela fullregister. Sen så som sagt, lådan är uträknad för att vara så som den är (1 riktig bas och 1 slavbas), inte dubbla basar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

MoffeGreven
23 februari 2010
ChriZtoffer skrev:
Men dom kondensatorerna är en enkel form av delningsfilter! wink Hur ska du koppla in nya basen då hade du tänkt? Om du kopplar den direkt till förstärkaren så kommer den ju försöka spela fullregister. Sen så som sagt, lådan är uträknad för att vara så som den är (1 riktig bas och 1 slavbas), inte dubbla basar.

Ja då skippar jag de å bygger en ny låda. Tackar. smile

Sök