2514
Sök

S60 mätarhus i en 850!?

22 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
#1
Hej jag är lite intresserad av kunskap om mätarhus! Skulle vilja veta hur svårt det skulle vara sätta in mätarhus från en s60 in i en 850? Vilka modefieringar man måste göra...
mvh

5 089 Inlägg
19 februari 2010
#2
Hur bra är du på el? Och formerna är väll inte enns i närheten så man får väll modda en hel del.

\Lindgren

22 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
#3
inget proffs precis, men jag är bra på at t få till saker... men ja har en som är ruggigt bra på bilel:) tanken är att ja ska sätta i en s60 motor oxå!

92 Inlägg
19 februari 2010
#4
En 850 och en S60 talar ju inte samma språk ens. En S60 använder ju sig av Canbus systemet vilket aldrig lär o gå o få o lira med en 850...

//Gahmen\\

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 februari 2010
#5
GahmenT-Gul skrev:
En 850 och en S60 talar ju inte samma språk ens. En S60 använder ju sig av Canbus systemet vilket aldrig lär o gå o få o lira med en 850...

Om man byter hela elsystemet i 850n så går det. tongue
Att få en S60-motor att lira i en 850 är väl heller inga problem - dock passar väl inte motorfästena rakt av, och om S60-motorn har VVT så får man låsa den.

Annars flyttar man bara över elen från 850-motorn till S60ns motor.

Men jag vet inte hur man gör med fördelaren - S60 har ju fördelarlöst system...
Alltså, om fördelaren passar rent fysiskt. tongue
Senast redigerat av TurbOla (19 februari 2010)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 653 Inlägg
20 februari 2010
#6
verkar jävligt omständigt bara för att få S60-mätarhus...
Motorn är ju samma skit i både 850 och S60, inte jättemycket som skiljer dem åt.

stoppa i ett mätarhus från S/V70 97-00 istället, snyggare och passar ibland rakt på om du har en 850 av sen -96a eller -97a.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

699 Inlägg
20 februari 2010
#7
TurbOla skrev:
GahmenT-Gul skrev:
En 850 och en S60 talar ju inte samma språk ens. En S60 använder ju sig av Canbus systemet vilket aldrig lär o gå o få o lira med en 850...

Om man byter hela elsystemet i 850n så går det. tongue
Att få en S60-motor att lira i en 850 är väl heller inga problem - dock passar väl inte motorfästena rakt av, och om S60-motorn har VVT så får man låsa den.

Annars flyttar man bara över elen från 850-motorn till S60ns motor.

Men jag vet inte hur man gör med fördelaren - S60 har ju fördelarlöst system...
Alltså, om fördelaren passar rent fysiskt. tongue

Finns ju fördelarlösa system att köpa annars..

Bilgalen elektriker :)

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 februari 2010
#8
Thullen skrev:
Motorn är ju samma skit i både 850 och S60, inte jättemycket som skiljer dem åt.

Det är mer än man tror, t.ex. tror jag man har fått ner vikten på motorns rörliga delar ett antal kg, toppen har fasta tryckare, VVT, bättre kanaler, m.m.
Utvändigt, dvs fästen och sånt stämmer bättre överens. smile

S/V70-mätarhus är bolt-on, men de brukar lägga av om man inte har rätt årsmodell av 850.
Läs på: http://www.backspegeln.com/tips_instrument.asp

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

22 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
#9
vilka volvo modeller är det som har canbus system??

8 266 Inlägg
20 februari 2010
#10
virgin skrev:
vilka volvo modeller är det som har canbus system??

I princip allt från 99 och framåt.


22 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
#11
vad är det som canbus systemet styr? all elektronik eller??

8 266 Inlägg
22 februari 2010
#12
virgin skrev:
vad är det som canbus systemet styr? all elektronik eller??

Precis allting som är eldrivet i bilen.


92 Inlägg
22 februari 2010
#13
Canbus fungerar som så att det skickar ettor och nollor i kablarna, och det går således inte att översätta dessa till 850:ins system. Så har jag uppfattat det iaf.

/Jonas

//Gahmen\\

2 982 Inlägg
22 februari 2010
#14
GahmenT-Gul skrev:
Canbus fungerar som så att det skickar ettor och nollor i kablarna, och det går således inte att översätta dessa till 850:ins system. Så har jag uppfattat det iaf.

/Jonas

helt rätt!


664 Inlägg
22 februari 2010
#15
virgin skrev:
vad är det som canbus systemet styr? all elektronik eller??

Om du inte riktigt vet vad canbus är så är det nog lika bra att lägga ner, det är ju inte som att bara dra några nya kablar... Det är riktigt avancerat faktiskt, och inget för en hemma mekaniker precis.

Såg en dokumentär om en bilelektriker med 40 år i yrket, och han tyckte canbus var lite bökigt tongue. Men försöka går ju, men skulle inte rekomdera det.
Senast redigerat av Retepoj (22 februari 2010)

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 februari 2010
#16
virgin skrev:
vad är det som canbus systemet styr? all elektronik eller??

Canbus är ett digitalt system, medans 850 och de flesta S/V70 har ett analogt system.
Canbus-systemen är så känsliga för spänningar, att om man försöker mäta kablarna med en vanlig multimeter kan man grilla Canbus-systemet.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

22 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#17
tackar för svaren:)


Sök