9509
Sök

Hjälp om Aktiva lådor

29 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
tja, har hört av en kompis att om man har en aktiv baslåda så är slutsteg inte nödvändigt.
den lådan han kör med är en Infinity Basslink T 3X10"
Direktlänk på lådan : http://brc.se/sortiment/artikel.asp?AHA … ;VGR=U3300

gäller detta på alla aktiva lådor? och vart går gränsen i watt när man måste ansluta ett slutsteg ?
för mig är det inte viktigt att det basar som fan. utan bara något lite extra.

Tack på förhand!!!

21 761 Inlägg
23 februari 2010
Med aktiv baslåda menas att lådan har ett eget slutsteg, därför behövs inget annat steg. Steget på den aktiva lådan brukar dessutom vara ganska "försiktigt" dimensionerat så att basen inte riskerar att få för mycket effekt. smile

1 727 Inlägg
23 februari 2010
Alla AKTIVA lådor klarar sig utan slutsteg. Det är ju inbyggt.
Det är inte watten som avgör när slutsteg behövs, utan det är vilken typ av högtalarelement man ska använda.
Och vad det gäller baselement(sublådor), använder man alltid slutsteg.
Och du skriver "det lilla extra", personligen skulle jag sikta på mindre antal element för samma peng.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

29 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
Okej smile
jag fick för mig att om effekten översteg en viss mängd så var man tvungen att ansluta ett extra steg smile
tack ska ni ha!!!

André

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 februari 2010
Nja du har nog blandat ihop det med "vanliga högtalare" nu (det som kallas för framsystem på billjudsspråk, koaxialer eller kitsystem), där brukar man vilja ha ett slutsteg att driva med om det är lite kraftigare grejer (läs allt som är värre än enklaste originalgrejer), till passiva baslådor kör man "alltid" slutsteg (går att driva väldigt lättdrivna basar direkt med en del huvudenheter).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök