Hur gör man för att gå ur svenska kyrkan??

blacken
25 februari 2010 ·

Hexenhammer skrev:

blacken skrev:

Hexenhammer skrev:

Begravningen sker fortfarande som vanligt, även om du har gått ur Svenska Kyrkan. Begravningsskatten är obligatorisk.

Jordfästningen ja, begravningsceremonin nej, den får man hålla någon annanstans än i själva kyrkan.

Synd då. Där besparar man sig ytterligare en kostnad och en massa dravel.

Stora ord, som du garanterat kommer att ångra många gånger i ditt liv. Jordfästningsritualen är viktig för en människa, speciellt om det är en nära anhörig som lämnar ett stort hål efter sig för dom kvarvarande..

s12 Nissan Gazelle
25 februari 2010 · 1 460 Inlägg

är de inte att bara å ringa å säga att man vill inte va kvar där längre ? roll de har jag trott i alla fall smile jag får nog lov att kolla upp om jag är med där fortfarande big_smile

Nissan Silvia
sand3rs
25 februari 2010 · 182 Inlägg

blacken skrev:

Hexenhammer skrev:

blacken skrev:

Jordfästningen ja, begravningsceremonin nej, den får man hålla någon annanstans än i själva kyrkan.

Synd då. Där besparar man sig ytterligare en kostnad och en massa dravel.

Stora ord, som du garanterat kommer att ångra många gånger i ditt liv. Jordfästningsritualen är viktig för en människa, speciellt om det är en nära anhörig som lämnar ett stort hål efter sig för dom kvarvarande..

Absolut, och man kanske ska tänka på sina anhöriga, barn eller fru istället för att bara säga att "man ändå är död". Ställ det i relation till vad man tjänar på det i rena kronor. Det är lätt att vara dumsnål...

Men som tur är så får man bestämma själv!

steifan DR!FTT3KN!K3R
26 februari 2010 · 10 427 Inlägg

blacken skrev:

Hexenhammer skrev:

blacken skrev:

Jordfästningen ja, begravningsceremonin nej, den får man hålla någon annanstans än i själva kyrkan.

Synd då. Där besparar man sig ytterligare en kostnad och en massa dravel.

Stora ord, som du garanterat kommer att ångra många gånger i ditt liv. Jordfästningsritualen är viktig för en människa, speciellt om det är en nära anhörig som lämnar ett stort hål efter sig för dom kvarvarande..

Bortsett från de pinsamma och obekväma kommentarerna
om gud/motsvarande från prästerna som alltid dyker upp.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
steifan DR!FTT3KN!K3R
26 februari 2010 · 10 427 Inlägg

Evo-Offer skrev:

s12 skrev:
är de inte att bara å ringa å säga att man vill inte va kvar där längre ? roll de har jag trott i alla fall smile jag får nog lov att kolla upp om jag är med där fortfarande big_smile

du är garanterat med om du inte har skrivit på några papper och är döpt:P

Fram tom 1996 blev man automatiskt medlem i Svenska Kyrkan vid födseln
om minst en av föräldrarna var medlemmar.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
mr_yeahman Krom-fascisten
26 februari 2010 · 439 Inlägg

Hur vet man om man är med i svenska kyrkan.. jag vart aldrig döpt.. men så kallad välsignad?
Självklart vill jag gå ur kyrkan om jag står med... Inte bara för att spara på de goa sedlarna, utan också att jag vet att kristendomen å andra religioner är trams, och bör ej bekostas av någon annan än de religiösa fanatikerna själva.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
26 februari 2010 · 1 874 Inlägg

blacken skrev:

Hexenhammer skrev:

blacken skrev:

Jordfästningen ja, begravningsceremonin nej, den får man hålla någon annanstans än i själva kyrkan.

Synd då. Där besparar man sig ytterligare en kostnad och en massa dravel.

Stora ord, som du garanterat kommer att ångra många gånger i ditt liv. Jordfästningsritualen är viktig för en människa, speciellt om det är en nära anhörig som lämnar ett stort hål efter sig för dom kvarvarande..

Har man sådana värderingar så kanske. Det har inte jag. Och jag tänker inte betala massa extrapengar bara för att mina släktingar ska få en kyrklig ceremoni. Det handlar om tro. Min tro är att när man är död så kommer man att ruttna bort och sen är det inget mer med det. Jag behåller gärna mina pengar och gör något roligt tillsammans med mina släktingar medans jag fortfarande lever...

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
26 februari 2010 · 1 874 Inlägg

mr_yeahman skrev:
Hur vet man om man är med i svenska kyrkan.. jag vart aldrig döpt.. men så kallad välsignad?
Självklart vill jag gå ur kyrkan om jag står med... Inte bara för att spara på de goa sedlarna, utan också att jag vet att kristendomen å andra religioner är trams, och bör ej bekostas av någon annan än de religiösa fanatikerna själva.

Hör av dig till din närmaste församling och kolla:
http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=43291

Nitrometanskada Gött mos
26 februari 2010 · 1 096 Inlägg

Jag hoppas alla kryk och kristendomsmotståndare här inte firar jul, det vore ju dubbelmoral wink

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
blacken
26 februari 2010 ·

steifan skrev:

blacken skrev:

Hexenhammer skrev:

Synd då. Där besparar man sig ytterligare en kostnad och en massa dravel.

Stora ord, som du garanterat kommer att ångra många gånger i ditt liv. Jordfästningsritualen är viktig för en människa, speciellt om det är en nära anhörig som lämnar ett stort hål efter sig för dom kvarvarande..

Bortsett från de pinsamma och obekväma kommentarerna
om gud/motsvarande från prästerna som alltid dyker upp.

Må så vara, men att kunna få göra ett riktig "bokslut" i ens sorgearbete är livsviktigt för en individ. Så att man kan gå vidare, den biten kan bara en begravningsritual med tillhörande jordfästning klara av..

blacken
26 februari 2010 ·

också att jag vet att kristendomen å andra religioner är trams

Och jag "vet" att Gud finns, hur ska vi lösa den tvisten??..

Hamilton
26 februari 2010 · 8 864 Inlägg

blacken skrev:
Må så vara, men att kunna få göra ett riktig "bokslut" i ens sorgearbete är livsviktigt för en individ. Så att man kan gå vidare, den biten kan bara en begravningsritual med tillhörande jordfästning klara av..

Instämmer till 100% specielt för barn är det mycket viktigt men även vi vuxna som kommit upp i den åldern då föräldrar, syskon och vänner börjar trilla av pin....

Fotograf på tierpidag.se
Mortalis VW-nörd?
26 februari 2010 · 4 332 Inlägg

Nitrometanskada skrev:
Jag hoppas alla kryk och kristendomsmotståndare här inte firar jul, det vore ju dubbelmoral wink

Som att de kristna firar en kristen jul, inte fan visste jag att Tomten och bocken va med vid jesus födelse o dela ut presenter? big_smile
Eller att de stod ett stort jävla träd där (gran) wink
Ne ja firar den kommersiella julen såklart, och gick ur kyrkan genom o kontakta församlingen, mail tror jag, så skickade de hem papper man skulle skriva på, åså bad ja dom o skicka en bekräftelse till mig att de mottagit den och att jag därmed är fri från Gud och kan åka hissen ner

steifan DR!FTT3KN!K3R
26 februari 2010 · 10 427 Inlägg

Nitrometanskada skrev:
Jag hoppas alla kryk och kristendomsmotståndare här inte firar jul, det vore ju dubbelmoral wink

http://images.bigfail.com/i/f/10/00/081.jpg

Jul firades i norden innan kristendomen knappt ens fanns här.

Kanske en anledning till att vi just firar jul och inget "Christmas" tongue

blacken
26 februari 2010 ·

steifan skrev:

Nitrometanskada skrev:
Jag hoppas alla kryk och kristendomsmotståndare här inte firar jul, det vore ju dubbelmoral wink

http://images.bigfail.com/i/f/10/00/081.jpg

Jul firades i norden innan kristendomen knappt ens fanns här.

Kanske en anledning till att vi just firar jul och inget "Christmas" tongue

Snacka om "Epic fail" Midvinterblotet förekom men det var mera att anse/tolka/ beskriva som en sorts "gudtjänst" snarare än ett firande. Och den firades den 21 December, inte den 24 dennes...

blacken
26 februari 2010 ·

Mortalis skrev:

Nitrometanskada skrev:
Jag hoppas alla kryk och kristendomsmotståndare här inte firar jul, det vore ju dubbelmoral wink

Som att de kristna firar en kristen jul, inte fan visste jag att Tomten och bocken va med vid jesus födelse o dela ut presenter? big_smile
Eller att de stod ett stort jävla träd där (gran) wink
Ne ja firar den kommersiella julen såklart, och gick ur kyrkan genom o kontakta församlingen, mail tror jag, så skickade de hem papper man skulle skriva på, åså bad ja dom o skicka en bekräftelse till mig att de mottagit den och att jag därmed är fri från Gud och kan åka hissen ner

Och hur vet du hur kristna firar Jul, har du varit på någon av deras Julfirande?. Men håller med om en sak den har blivit mer än lovligt kommersieraliserad an kapitalismen i från landet i väst. Och troligaste datumet för Jesu födelse lär vara kring Mars/April, men det flyttades av Katolicismen till 24 December troligtvis mestadels för att "ta över" efter Midvinterbloten som hölls 21 December...

steifan DR!FTT3KN!K3R
26 februari 2010 · 10 427 Inlägg

blacken skrev:

steifan skrev:

Nitrometanskada skrev:
Jag hoppas alla kryk och kristendomsmotståndare här inte firar jul, det vore ju dubbelmoral wink

http://images.bigfail.com/i/f/10/00/081.jpg

Jul firades i norden innan kristendomen knappt ens fanns här.

Kanske en anledning till att vi just firar jul och inget "Christmas" tongue

Snacka om "Epic fail" Midvinterblotet förekom men det var mera att anse/tolka/ beskriva som en sorts "gudtjänst" snarare än ett firande. Och den firades den 21 December, inte den 24 dennes...

Datumet känns inte som att det är speciellt relevant då man hade en annan tideräkning innan kristligheten.
Släpp sargen för helvete.

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
chrizz Administratör
26 februari 2010 · 11 783 Inlägg

Tråden handlar inte om ursprungsfrågan längre.

Låser härmed.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang