Tips på bra huvudenhet

davel
26 februari 2010 · 347 Inlägg

Tjena!

Nu är det dags att uppdatera stereon och har bestämt mig för att det nu ska bli DLS runt om i hela bilen.
Det jag har svårt att bestämma mig för och som jag faktiskt inte har en aning om vad jag ska välja är vilken huvudenhet jag ska ha.

Jag har följande önskemål:
*Mycket bra ljud (är lite stereonörd och det kommer att sitta DLS iridium runt om förhoppningsvis)
*Gärna möjlighet till CD-växlare (mp3 är enligt mig alldeles för dåligt så cd-skivor är det som gäller)
*Inte för flashig och helst rött ljus
*Kommer att ha separata slutsteg till alla högtalare så småningom så lågnivå till alla kanaler är ett krav

Vet verkligen inte alls vilka märken eller vad jag ska titta på så bomba på med förslag bara

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
Hedde Superhedde
27 februari 2010 · 255 Inlägg

Om du ska ha det absolut bästa ljudmässigt så är det Nakamichi CD-700 som gäller. Riktpris 17k. Vidare så finns det CD-400 lr CD-500(läser mp3) som dessutom kan ändra bakgrundsfärg till röd. Pris mellan 5-7k. Annars så blir det Alpine eller Pioneer som alternativ. DEX-P99:an från Pioneer är en tung maskin med bra ljudprestanda. Riktpris 15k. Billigare är Pioneers P88RS som säljs ut billigt av de flesta nu. Riktpris runt 6k men går väl att hitta för 3.5k. Annars kan du kika på 9887:an från Alpine som ligger på runt 5-6k.

Mvh Mattias Hedin

Senast redigerat av DJ_Hedde (27 februari 2010)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
TT-Avant
27 februari 2010 · 6 851 Inlägg

Lånar tråden lite, då det ändå nämnts detta märke. Hur står sig en Nakamichi CD-500 mot tex. Alpine bättre maskiner, tex. 9887?
Allt är givetvis enbart på ljuddelen, inte funktioner som EQ och tidskomp eller liknande.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Hedde Superhedde
27 februari 2010 · 255 Inlägg

I fråga om musikalitet så låter alla Nakamichis maskiner trevligare än de övriga märkena. Brukar säga: Mer analog återgivning. 9887:an är ju trevlig och väldigt prisvärd. Men om man ändå tänker köra filter i stegen tex så är Nakan ett bra val.

Mvh Mattias Hedin

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
TT-Avant
27 februari 2010 · 6 851 Inlägg

DJ_Hedde skrev:
I fråga om musikalitet så låter alla Nakamichis maskiner trevligare än de övriga märkena. Brukar säga: Mer analog återgivning. 9887:an är ju trevlig och väldigt prisvärd. Men om man ändå tänker köra filter i stegen tex så är Nakan ett bra val.

Mvh Mattias Hedin

Ah..ja jag kör ju ändå med PXA och RUX, så det känns lite onödigt med massa inställningar i CD spelaren.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
davel
27 februari 2010 · 347 Inlägg

Tack för tipsen!
Tycker att 15k är lite för mycket i nuläget utan runt 5k är mer vad jag hade tänkt mig.
Kommer att vänta med steg för att se hur det låter med en bättre HE innan jag fortsätter eftersom det kostar endel med bra steg och dom väger ju endel också...
Hur bra skulle en 9887 eller en P88RS kunna driva en av DLS's högre serier eller är det inte att prata om och gå på steg direkt?

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
PH_
27 februari 2010 · 310 Inlägg

Steg direkt är väl alltid att föredra oavsett HU?

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
Horsyhorse
27 februari 2010 · 1 727 Inlägg

davel skrev:
Hur bra skulle en 9887 eller en P88RS kunna driva en av DLS's högre serier eller är det inte att prata om och gå på steg direkt?

Du ska inte ens fundera på att köra sådana(och andra "bättre") kit direkt på HU.
I många fall gör lättdrivna 1500:- kit, sig bättre ljudmässigt då.

MEN, man kan ju ändå koppla in o lyssna om slutstegsköpet kommer längre fram.
Så svar ja....och nej.wink

Och som nämnts, behöver du ingen filterdel, m.m , så lägg pengarna på en "ren" maskin.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
davel
27 februari 2010 · 347 Inlägg

hm ok. Jo ska nog provlyssna först och sedan skriva upp ett DLS RA-40 på önskelistan.

Pioneers P88RS-II verkar finnas för riktigt bra priser (nya 3500kr) och den tycker jag utseendemässigt skulle passa i bilen med (inte superviktigt men ändå lite för min del)

Alpine 9887 är ju i nuläget klart dyrare.

Några för nackdelar om man nu väljer mellan dessa 2 förutom priset?

Sen till en annan sak. Om man nu ska ha cd-växlare till dessa hur för den då över läsningen av skivan till HU? Såg att det är en bus emellan pioneer och cd-växlare. Det jag undrar egentligen är om man får något märkbart i ljudkvalité-förlust när man använder en cd-växlare till dessa HU?

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
Lonefox Bad music kills good sound
27 februari 2010 · 7 241 Inlägg

davel skrev:
hm ok. Jo ska nog provlyssna först och sedan skriva upp ett DLS RA-40 på önskelistan.

Pioneers P88RS-II verkar finnas för riktigt bra priser (nya 3500kr) och den tycker jag utseendemässigt skulle passa i bilen med (inte superviktigt men ändå lite för min del)

Alpine 9887 är ju i nuläget klart dyrare.

Några för nackdelar om man nu väljer mellan dessa 2 förutom priset?

Sen till en annan sak. Om man nu ska ha cd-växlare till dessa hur för den då över läsningen av skivan till HU? Såg att det är en bus emellan pioneer och cd-växlare. Det jag undrar egentligen är om man får något märkbart i ljudkvalité-förlust när man använder en cd-växlare till dessa HU?

Längesedan jag kikade på 9887:an men av dte lilla jag minns när jag jämförde så har P88-an kraftiga begränsningar i filtren (ren trevägs gäller då topplanalerna bara går ner till 1KHz, dock kan dne ställas på flat och man kan använda stegets filter i det läget), EQ:n är bara grafisk vilket i mina ögon har fler nackdelar än en parametrisk.
Ang. 9887:an så har jag för mig att denne hade ngt sämre tidskomp än P88:an.

Alltså..... 9887:an har bättre filter och EQ-möjligheter än P88:an som i sin tur har ngt mer exakt tidskomp (OM jag minns rätt nu.orkar inte jämföra specar o manualer just nu)

Är väl de enda markanta skillnaderna mellan dessa jag kommer att tänka på.

Ang växlare....iom att de använder sig av bus-systemen så överförs signalerna från växlaren digitalt till enheten och dennes d/a-omvandlare omvandlar signalerna, så det blir i praktiken som att ha en skiva i spelaren rent ljudmässigt.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
davel
27 februari 2010 · 347 Inlägg

Tackar för ett informativt svar!
Det lutar starkt åt en P88R just nu då eftersom planen är att använda stegens filter.

Har kollat runt lite nu och har följande alternativ till resten av anläggningen. Frågan är väl om ett 5kanalers genesis klarar att driva alla 11 högtalare...

Setup 1:
HU: Pioneer P88RS-II
Slutsteg: Genesis 5-CH
Frontsystem: 2-vägs DLS Ultimate-series (inte bestämt vilken än riktigt)
Baksystem: 3-vägs DLS Ultimate-series med 6½" som största
Subwoofer: RW-10 (som redan sitter i bilen)

I denna setup driver Genesis-steget allting

Setup 2:
HU: Pioneer P88RS-II
Slutsteg: DLS RA-40, DLS CA-31
Frontsystem: 2-vägs DLS Ultimate-series (inte bestämt vilken än riktigt)
Baksystem: 3-vägs DLS Ultimate-series med 6½" som största
Subwoofer: RW-10 (som redan sitter i bilen)

I denna setup driver RA-40 allt förutom sub och 6½ midbasar som CA-31 driver

Setup 3:
HU: Pioneer P88RS-II
Slutsteg: Genesis 5ch, DLS CA-31
Frontsystem: 2-vägs DLS Ultimate-series (inte bestämt vilken än riktigt)
Baksystem: 3-vägs DLS Ultimate-series med 6½" som största
Subwoofer: RW-10 (som redan sitter i bilen)

I denna setup driver Genesis allt förutom 6½ midbasar som CA-31 driver

Vilken setup är bäst?

I nuläget så ligger prismässigt Setup 1 billigast, Setup 3 näst billigast (har CA-31 redan i bilen) och Setup 2 är då dyrast.

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
Lonefox Bad music kills good sound
27 februari 2010 · 7 241 Inlägg

Setup 4:
Audison SRx för 3.7K just nu som driver bas och framsystem helt aktivt så skippar man baksystemet.

Alternativt de dyrarare Genesis fivechanel eller Audison LRx 5.1k, men då snackar vi 10-13K nypris på stegen wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Horsyhorse
27 februari 2010 · 1 727 Inlägg

Jag skulle sätta CA-31 till bakre kiten(3v) och suben.
Lägg pengarna på ett riktigt bra 2-kanalssteg till kitet fram istället.
Eftersom du nämner Genesis Fivechanel, så kan jag ana ekonomiläget lite smile
Köp hellre då ett Genesis DM, eller ett Genesis P2 Ultra som kommer att sätta bra fart på kitet fram.
Tro mig, grejjorna bak kommer säkerligen att bli rena rama rearfillen.

Om du ändå vill köpa 4-kanal, kör ett Genesis P4 Ultra och hoppa över dom 2 kanalerna i CA31:t.

Kan ses som lite partisk, men du "fick" ju behålla DLS:n ju.wink

Lycka till!

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang