5308
Sök

Ny bas, kommer mitt nuvarande slutsteg palla?

282 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
Hejsan, har lite funderingar kring mitt billjud som jag tänkte uppgradera.
Jag undrar om mitt slutsteg orkar driva den nya basen utan problem?
Sen har jag ingen kondensator, tänkte skaffa en men vad bör jag använda?

Tanken var att använda:
1 x Kenwood KAC-6104D 600W (mono)
1 x Kenwood KFC-W3012 12" 400W RMS/1200W MAX

Team dBakuten
3 453 Inlägg
28 februari 2010
Firetunez skrev:
Hejsan, har lite funderingar kring mitt billjud som jag tänkte uppgradera.
Jag undrar om mitt slutsteg orkar driva den nya basen utan problem?
Sen har jag ingen kondensator, tänkte skaffa en men vad bör jag använda?

Tanken var att använda:
1 x Kenwood KAC-6104D 600W (mono)
1 x Kenwood KFC-W3012 12" 400W RMS/1200W MAX

Vad ska du ha kondensator till?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

282 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
Tokken skrev:
Vad ska du ha kondensator till?

Till basens slutsteg såklart, fast kanske inte behövs till ett sånt enkelt bygge?
Jag har ett till slutsteg för mina middar också, därför jag var orolig över det.

21 761 Inlägg
28 februari 2010
Innan man stoppar in eventuell konding eller extra batteri så ska man se till att bilens ordinarie strömförsörjning fungerar som den ska, alltså batteri+generator med tillhörande kablage och kontaktytor. När alla dessa saker fungerar helt felfritt, då är det dags att fundera på uppgradering om man fortfarande har strömproblem. smile

282 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
Okej, tack för det svaret!
Får vänta på att nya basen kommer hem så får man provspela lite. Men slutsteget borde klara av att driva den basen eller hur? smile

21 761 Inlägg
28 februari 2010
Visst orkar steget driva basen, helt klart, men inte fullt ut. Vill du att basen bara ska "fylla ut" ljudet på ett behagligt sätt så kommer det att fungera bra, fast är du ute efter att spela mycket högt så behövs större steg. Beror på hur du vill ha ljudet alltså.

Steget ger ut 200 WRMS i 4 Ohm, vilket är basens impedans. Även fast du har ytterligare ett steg till dina midbasar så ska det inte behövas konding eller extra batteri, du klarar dig på en väl fungerande generator+bra batteri+kablar i bra skick. smile

282 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
Tack ska du ha, då har jag inget att oroa mig över längre! smile

21 761 Inlägg
28 februari 2010
Du behöver inte oroa dig så länge som du inte försöker få ut mer effekt än vad steget klarar av, vilket man lätt frestas att göra när slutsteget inte driver en bas fullt ut. smile

Se bara till att göra en korrekt grundinställnig av steget och inte öka gainen en massa, då blir det bra.

Sök