Etanol konvertering på en Volvo 244-86

Taunus_1978
24 januari 2010 · 37 Inlägg

Hej jag har en 240i med b230 förgasarmotor och funderar på att etanol konvertera den, frågan är då vad man behöver göra för att få den och gå rent? Jag har redan plockat bort avgasreningen.
Tacksam för svar.

Ford F250 xlt "Hillbilly truck" (1985)
Volvo 940 ltt "Älg-racing" (1997)
Dellan1980 Sir skrotnisse
24 januari 2010 · 191 Inlägg

jag som trodde man va tvungen att ha insprut med högre stallt sprut o högre komp för etanol men jag vet inte smile

torpis Forummoderator
24 januari 2010 · 10 576 Inlägg

Det du behöver göra är främst att öka soppan med ungefär 40%, hur du gör det vet jag inte.  Du måste se till att pump, ledningar etc klarar avatt leverera så mycket bränsle som du behöver.  För att bilen skall starta när det är kallt så behöver du öka choken en hel del, förgasare med manuell choke är ju enklare än ett elektroniskt sprut som inte går att mappa. Till sist så kan du höja tändningen någonstans mellan 7-12grader och på så vis öka bränsleekonomin.

och givetvis se över så att alla komponenter som kommer i kontakt med E85 tål det nya bränslet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Bjornn
24 januari 2010 · 749 Inlägg

Vet ej säkert men iallafall behöver man öka bränsleblandningen om du ska köra på enbart etanol.
Är det en pierburg förgasare Motor B230A? Vanliga utan automatchoken B230K?
Tänk på att det kan bli dyrt att återställa bilen till bensin igen.
För att återjustera bilen till bensin (som man ska göra) måste först nål och munstycke i förgasaren vara nytt, justeringar i förgasaren stämma, bilen måste ha ett helt tätt avgassystem hela vägen utan några som helst läckor.
Motorn bör för övrigt vara i god kondition( inga gamla tändkablar, fördelare, slitage, läckor osv). Motorn ska va nyservad med ny olja tändstift osv.
Sedan följer man anvisningarna noga för justering av CO värde, en duglig CO mätare kopplas in precis efter att bilen blivit varm, pulsair pluggas och tändförställnings vaccumdosan i fördelaren kopplas tillfälligt bort (eventuellt skulle tomgångsvarvtalet sänkas till 800rpm kommer inte ihåg exakt).
Iallafall mycket viktigt att allt stämmer och allt görs rätt.
Man justerar bränslemängden på 8mm skruven i förgasarens bottenplatta, på CO mätaren ser du CO värdet och man justerar tills 2,00 i CO är uppnått. Värdet ska vara 2,0 CO hela tiden då motorn har tomgångsvarvtal.
Förutsättningen för att justeringen stämmer är att övriga kräv är uppfyllda avgas tätt osv, annars stämmer det ej.
Bilen ska sedan ej dra mer bensin än 0,8L/mil.

Senast redigerat av Bjornn (24 januari 2010)

Q-less Analog warfare bevara kassettbands kulturen
24 januari 2010 · 133 Inlägg
"When you hit the tree between the headlights thats understeer.
Oversteer is when you hit the tree between the Tail Lights" - Wayne Bell
William Shakespeare skrev på 1500 talet om japsdämpare: Much ado about nothing
Taunus_1978
1 mars 2010 · 37 Inlägg

Tack för alla svar, men jag löste problemet med att dra ut chocken halvvägs så gick hon som en klocka tongue

Ford F250 xlt "Hillbilly truck" (1985)
Volvo 940 ltt "Älg-racing" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang