Att fasa ut ljud (tex för passagerare i flygplan) är tyvärr i princip helt tekniskt omöjligt.
Som jag skrev tidigare, det är beroende på amplitud och fasläge relativt frekvens som funktion av tid och plats i rummet.
För att klara av att fasa bort motorljud för varje passagerare i ett flygplan skulle det krävas att man realtidsmäter amplitud, fasläge relativt frekvens för den exakta signal varje öra (i en widebody: 2x400 = 800 öron, dvs 800 mätmikrofoner i öronen på folk).
Sedan måste nyttosignal reduceras bort från störsignal vilket i sig är omöjligt då mätutrustningen inte kan veta hur nyttosignalen der ut när den når respektive öra. Även om man skulle lösa detta så återstår att processa 800 mätsignaler i realtid och mata tillräckligt många högtalare med en signalmatris som måste ta hänsyn till ett lass med parametrar som ändras i realtid.
Sedan om en person vrider på skallen så måste matrisen räknas om för honom och alla som påverkas runt omkring, etc etc.
När nu inte flygbolagen har råd att köra med nato-soppa som inte brinner som JP5 - tror någon att dom skulle installera datorkraft för gud vet hur många miljoner i varje plan.
/Göran
Som sagt var, tjänstgörande Besserwisser och civ.ing mätteknik.
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI