x

berf
28 februari 2010 · 41 Inlägg

x

Senast redigerat av berf (4 oktober 2011)

striper
28 februari 2010 · 392 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=169273
sista inlägget.

Är det nått mer så fråga..

Volvo s40 2.0T "The Ghost Cruiser" (1999)
berf
28 februari 2010 · 41 Inlägg

Okej, tack ska du ha! 

Behöver jag köpa en högtalardistans till varje dörr för att få in nya 5,25:or?  Kostar ju 400kr sad

Angående Mekonomens dämpmatta, är den svår att sätta dit? Måste man värma och ha sig?

evilaudio
28 februari 2010 · 16 195 Inlägg

berf skrev:
Okej, tack ska du ha! 

Behöver jag köpa en högtalardistans till varje dörr för att få in nya 5,25:or?  Kostar ju 400kr sad

Angående Mekonomens dämpmatta, är den svår att sätta dit? Måste man värma och ha sig?

jepp "asfaltsmatta" måste man värma för att den ska forma sig å sitta fast.. ja skulle lagt lite mer pengar å köpt butylgummi mattor istället.. typ M1.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
berf
28 februari 2010 · 41 Inlägg

Ja okej, får väl köpa matta på Blekingebilradio när ja ändå beställer framsyset. Antar att det är värt det

Ska jag behålla pappisoleringen som sitter där original på dörrsidan?

Edit:  Passar alla 5,25:or på en sån här distans? http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=ar0844

Senast redigerat av berf (28 februari 2010)

Janneutanb
28 februari 2010 · 7 272 Inlägg

Om du har tillgång till en såg så är det inte så komplicerat att göra egna wink

striper
28 februari 2010 · 392 Inlägg

Pappisoleringen vet jag inte vad du ska göra, minns inte vad jag gjorde =P

Volvo s40 2.0T "The Ghost Cruiser" (1999)
striper
28 februari 2010 · 392 Inlägg

berf skrev:
Okej, tack ska du ha! 

Behöver jag köpa en högtalardistans till varje dörr för att få in nya 5,25:or?  Kostar ju 400kr sad

Angående Mekonomens dämpmatta, är den svår att sätta dit? Måste man värma och ha sig?

Hur lätt som helst att sätta dit, men i jämförelse med m1 mattor tar det bara några sekunder längre per "skiva". Dock är m1 är effektivare, men du betalar oxå därefter.

Räckte med en bra hårfön och då smällte de nästan i handen ^^,

1. Tryck dit mattan där du vill ha den.

2. Värm ca 10-20 sek och den sitter..formar sig efter underlaget, tryck lite extra så du är säker på att sitter så tight som möjligt, sen sitter den som berget.

Jobbigt? ja kanske.. =/

Senast redigerat av striper (28 februari 2010)

Volvo s40 2.0T "The Ghost Cruiser" (1999)
evilaudio
28 februari 2010 · 16 195 Inlägg

striper skrev:

berf skrev:
Okej, tack ska du ha! 

Behöver jag köpa en högtalardistans till varje dörr för att få in nya 5,25:or?  Kostar ju 400kr sad

Angående Mekonomens dämpmatta, är den svår att sätta dit? Måste man värma och ha sig?

Hur lätt som helst att sätta dit, men i jämförelse med m1 mattor blir tar det bara några sekunder längre per "skiva". Samt att m1 är effektivare, men du betalar oxå därmed.

Räckte med en bra hårfön och då smällte de nästan i handen ^^,

1. Tryck dit mattan där du vill ha den.

2. Värm ca 10-20 sek och den sitter..formar sig efter underlaget, tryck dit den och den sitter som berget.

Jobbigt? ja kanske.. =/

värma 10-20 sekunder?? inte per ark iaf.. behövs mer än så.. sen finns de 2 stora nackdelar me "asfaltsmatta"..    de  släpper rätt ofta när de e varmt i bilen om man sätter de i dörrrar elle tak.. å på vinter blir de tokhårt å spricker lätt.

1lager 2mm M1 matta dämpar bättre än 2 lager 4mm "asfaltsmatta" å väget MYCKE mindre,

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
striper
28 februari 2010 · 392 Inlägg

evilaudio skrev:

striper skrev:

berf skrev:
Okej, tack ska du ha! 

Behöver jag köpa en högtalardistans till varje dörr för att få in nya 5,25:or?  Kostar ju 400kr sad

Angående Mekonomens dämpmatta, är den svår att sätta dit? Måste man värma och ha sig?

Hur lätt som helst att sätta dit, men i jämförelse med m1 mattor blir tar det bara några sekunder längre per "skiva". Samt att m1 är effektivare, men du betalar oxå därmed.

Räckte med en bra hårfön och då smällte de nästan i handen ^^,

1. Tryck dit mattan där du vill ha den.

2. Värm ca 10-20 sek och den sitter..formar sig efter underlaget, tryck dit den och den sitter som berget.

Jobbigt? ja kanske.. =/

värma 10-20 sekunder?? inte per ark iaf.. behövs mer än så.. sen finns de 2 stora nackdelar me "asfaltsmatta"..    de  släpper rätt ofta när de e varmt i bilen om man sätter de i dörrrar elle tak.. å på vinter blir de tokhårt å spricker lätt.



1lager 2mm M1 matta dämpar bättre än 2 lager 4mm "asfaltsmatta" å väget MYCKE mindre,

Det säger jag inte emot, men 20 sek räcker gott o väl, sitter som berget än så länge.

"Samt att m1 är effektivare, men du betalar oxå därefter"

Senast redigerat av striper (28 februari 2010)

Volvo s40 2.0T "The Ghost Cruiser" (1999)
evilaudio
28 februari 2010 · 16 195 Inlägg

striper skrev:

evilaudio skrev:

striper skrev:

Hur lätt som helst att sätta dit, men i jämförelse med m1 mattor blir tar det bara några sekunder längre per "skiva". Samt att m1 är effektivare, men du betalar oxå därmed.

Räckte med en bra hårfön och då smällte de nästan i handen ^^,

1. Tryck dit mattan där du vill ha den.

2. Värm ca 10-20 sek och den sitter..formar sig efter underlaget, tryck dit den och den sitter som berget.

Jobbigt? ja kanske.. =/

värma 10-20 sekunder?? inte per ark iaf.. behövs mer än så.. sen finns de 2 stora nackdelar me "asfaltsmatta"..    de  släpper rätt ofta när de e varmt i bilen om man sätter de i dörrrar elle tak.. å på vinter blir de tokhårt å spricker lätt.



1lager 2mm M1 matta dämpar bättre än 2 lager 4mm "asfaltsmatta" å väget MYCKE mindre,

Det säger jag inte emot, men 20 sek räcker gott o väl, sitter som berget än så länge.

"Samt att m1 är effektivare, men du betalar oxå därefter"

visst e de så.. men vuill du ha lika bra dämpning me safaltsmatta så blir de dyrare än M1..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
striper
28 februari 2010 · 392 Inlägg

Absolut, men hans fråga var om de var jobbigare att använda sig av bitumen, enligt mina erfarenheter så är det inte så överdriven skillnad.

Men kör man på m1 ark, så blir vikten mindre, dämpningen effektivare, ngt lättare att montera. Listan går säkert göras lite längre..

Senast redigerat av striper (1 mars 2010)

Volvo s40 2.0T "The Ghost Cruiser" (1999)
berf
28 februari 2010 · 41 Inlägg

Lutar nog åt att köpa m1 matta från blekinge helt klart.

Men angående distansplattorna, är det svårt att göra egna i typ spånskiva?
det är väl bara att göra en ring och täta till ordenligt runt elementet?

sir_daniel www.kudoz.se
1 mars 2010 · 3 802 Inlägg

vill du så kan du fräsa egna också, köp en billig fräs från tex rusta/jula och köp/hitta en skiva mdf/spån (helst mdf) och öva lite alt. få hjälp av någon som kan och gör egna adaptrar, dock blir ju såklart de första dyrare än att köpa lösa men då har du gjort de själv å andra sidan smile

MartinF
3 mars 2010 · 372 Inlägg

lånar tråden lite så slipper jag starta en egen,

När man väl dämpat dörrarna, så blir det ju fortfarande ett glapp runt hela dörren mellan dörrplåt och dörrsida. Hur får man tätt där enklast tro?

dfine BMW entusiast
3 mars 2010 · 579 Inlägg

Martinfyhr skrev:
lånar tråden lite så slipper jag starta en egen,

När man väl dämpat dörrarna, så blir det ju fortfarande ett glapp runt hela dörren mellan dörrplåt och dörrsida. Hur får man tätt där enklast tro?

Fönstertätningslist wink

MartinF
3 mars 2010 · 372 Inlägg

Blir det tillräckligt tätt med sånna då? Testade en gång på en baslåda men dom tålde inte trycket som blev och det läckte i skarvarna.

dfine BMW entusiast
3 mars 2010 · 579 Inlägg

Martinfyhr skrev:
Blir det tillräckligt tätt med sånna då? Testade en gång på en baslåda men dom tålde inte trycket som blev och det läckte i skarvarna.

Jadå det funkar utmärkt, använder det själv runt monteringsringarna till framsystemet och det håller tätt smile Det  är ju ett mycket högre lufttryck i baslådan än vad det är vid dörrskarven så det är ingen fara. Det är ju inte riktigt samma tryck från framsystemet tror jag inte hehe wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang