5,25 Kit Låter sämre än S40 orginal högtalare?

Doodoo
4 mars 2010 · 24 Inlägg

Köpte ett no name kit på nätet för 500:-
5,25 kittet sitter i hatthyllan och är kopplat till ett MDS Gp3 Slutsteg.

Högtalar speccen är som följande;

Impedans: 4 ohm.
Frekvensomfång: 50Hz-20kHz.
Känslighet: 91 dB.
Magnet: 10 Oz.
Delningsfilter medföljer.
Effekt: 130 W

Drivs av 2 kanals slutsteg på 2x120 Watt.

Skruvar du upp det minsta låter det som att högtalarna sprängs. Ändrat på Hz-Gain och bassboost. Låter illa hur man än gör. Går inte att få ngn tillstymmelse av bas i dem utan att det låter som en stucken gris. Är steget för kraftigt/svagt? för fick bättre basljud av s40 -00 orginal högtalarna.

jude-mannen
4 mars 2010 · 46 Inlägg

Hade samma problem, så jag slängde in en hemmabiohögtalare och drog det till steget istället och för att täcka skitljudet:). Primitivt sätt;)

Volvo 740GL "Dunkräcern" (1987)
Seat Leon (2014)
Oxygen
4 mars 2010 · 629 Inlägg

Tror inte att ett 5,25" kit är gjort för att sitta i hatthyllan och spela i hela bagaget...

BMW 330e xDrive Touring LCI "Skyscraper Grey" (2024)
grena
4 mars 2010 · 173 Inlägg

Hur har du ställt högpass filtret på steget? Prova mellan 80-100Hz.
Gainen ställer du så att du skruvar ner den helt på steget, ställer volymen på stereon på nästan fullt, och sedan skruvar du upp gainen tills det börjar låta illa. Då skruvar du ner den aningen igen så det låter bra.
Ställ bassboost på 0.

Är hogtalarna tätt och stabilt monterade? Dvs. att luft inte slipper att komma från nedre sidan av högtalaren till den övre sidan. Det måste vara tätt för att du ska få midbas.

Doodoo
4 mars 2010 · 24 Inlägg

Ja, högtalarna passade perfekt i orginal hålen så där är det mega tätt.
Menar du att jag kan har satt plus på minus och tvärt om?

Janneutanb
4 mars 2010 · 7 272 Inlägg

Doodoo skrev:
Ja, högtalarna passade perfekt i orginal hålen så där är det mega tätt.
Menar du att jag kan har satt plus på minus och tvärt om?

Ja, eller om bägge sitter likadant men tvärtemot resten av systemet.

MartinF
4 mars 2010 · 372 Inlägg

eller så är högtalarna helt enkelt skräp eller trasiga, har hänt mig att jag köpt nya högtalare som varit skadade vid leverans så ett par noname kan säkert också vara det. Men mest tror jag nog på fasfel som dem andra säger, antingen tar högtalarna ut varandra, eller så spelar dom inte i fas med resten av ljudsystemet, du testar detta enkelt genom att fada på radion max åt ngt håll å se ifall du får mer bas då.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang