4733
Sök

El fläkt i volvo 740

809 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej. sökte runt lite men kunde inte hitta något så jag frågar här nu då.   har köpt mig en elfläkt från en 940. men jag vill koppla in den så den startar vid en viss temperatur typ ca.90grader. det är en Röd en Svart och en grön kabel. någon som har en bra förklaring eller bild eller liknande hur jag kopplar in det så den startar automatiskt? mvh Tommy


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
3 mars 2010
#2
får köpa en termostat med hållare som du sätter på en kylarslang!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

809 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
#3
båge skrev:
får köpa en termostat med hållare som du sätter på en kylarslang!

jag har termostat i kylet.
Senast redigerat av 744GLT (3 mars 2010)


Performance meck
342 Inlägg
3 mars 2010
#4
744GLT skrev:
båge skrev:
får köpa en termostat med hållare som du sätter på en kylarslang!

jag har termostat i kylet.

El fläkten du har köpt går att köra på 2 lägen
När den svarta och röda kabeln är anslutna så snurrar fläkten snabbt
Med den svarta och gröna inkopplade så snurrar den halv fort 
Jag skulle gjort så att du kopplar in bara röda och svarta. (via relä)

relä måste du använda för att inte bränna termostaten.
lycka till

Mvh viktor

809 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
#5
wistfors skrev:
744GLT skrev:
båge skrev:
får köpa en termostat med hållare som du sätter på en kylarslang!

jag har termostat i kylet.

El fläkten du har köpt går att köra på 2 lägen
När den svarta och röda kabeln är anslutna så snurrar fläkten snabbt
Med den svarta och gröna inkopplade så snurrar den halv fort 
Jag skulle gjort så att du kopplar in bara röda och svarta. (via relä)

relä måste du använda för att inte bränna termostaten.
lycka till

Mvh viktor

okej så Svart och röd till relä och sen gjorda relät och sen en plus med säkring till batteri + ? går den automatiskt då? big_smile


Performance meck
342 Inlägg
3 mars 2010
#6
744GLT skrev:
wistfors skrev:
744GLT skrev:

jag har termostat i kylet.

El fläkten du har köpt går att köra på 2 lägen
När den svarta och röda kabeln är anslutna så snurrar fläkten snabbt
Med den svarta och gröna inkopplade så snurrar den halv fort 
Jag skulle gjort så att du kopplar in bara röda och svarta. (via relä)

relä måste du använda för att inte bränna termostaten.
lycka till

Mvh viktor

okej så Svart och röd till relä och sen gjorda relät och sen en plus med säkring till batteri + ? går den automatiskt då? big_smile

jag skulle jorda svart i karossen eller batteriet (är så nära)
sen tar du den röda och kopplar via relä sen kopplar du styr strömmen via termostaten hoppas du fattar.

Mvh viktor

809 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
#7
nu ska vi se om jag fattat smile  svart ska jordas förstå. sen kopplar jag den röda till ett relä. sen drar jag plus från batteriet till relät via termostaten sen jorda relät? big_smile


Performance meck
342 Inlägg
4 mars 2010
#8
744GLT skrev:
nu ska vi se om jag fattat smile  svart ska jordas förstå. sen kopplar jag den röda till ett relä. sen drar jag plus från batteriet till relät via termostaten sen jorda relät? big_smile

först tar du svarta den jordar du i karossen
sen tar du den röda till på uttag 87 (på relät)
sen tar du en kabel (bör vara rätt så kraftig) från uttag 85(på relät) och jordar den
sen tar du en kabel( bör vara rätt så kraftig) från uttag 30(på relät) som ska till batteriets pluss pol där på ska det sitta säkring!
sen tar du en kabel ( behöver  inte vara kraftig) tar ifrån batteriet till ena stiftet på termostaten
sen tar du en kabel från andra stiftet på termostaten till uttag 86 (på relät)

sen sätter du i en 30 amp säkring i säkrings hållaren och startar bilen och kör en sväng håll koll på temp mätaren stanna sedan bilen låt stå på tomgång och se om fläkten börjar snurra efter ett tag (då den blivit tillräkligt varm typ 92 grader eller vad det är för termostat som sitter i

bor då så pass att du enkelt kan ta dig till linköping så kan jag hjälpa dig att koppla in det om du vill.

Mvh viktor

809 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
#9
wistfors skrev:
744GLT skrev:
nu ska vi se om jag fattat smile  svart ska jordas förstå. sen kopplar jag den röda till ett relä. sen drar jag plus från batteriet till relät via termostaten sen jorda relät? big_smile

först tar du svarta den jordar du i karossen
sen tar du den röda till på uttag 87 (på relät)
sen tar du en kabel (bör vara rätt så kraftig) från uttag 85(på relät) och jordar den
sen tar du en kabel( bör vara rätt så kraftig) från uttag 30(på relät) som ska till batteriets pluss pol där på ska det sitta säkring!
sen tar du en kabel ( behöver  inte vara kraftig) tar ifrån batteriet till ena stiftet på termostaten
sen tar du en kabel från andra stiftet på termostaten till uttag 86 (på relät)

sen sätter du i en 30 amp säkring i säkrings hållaren och startar bilen och kör en sväng håll koll på temp mätaren stanna sedan bilen låt stå på tomgång och se om fläkten börjar snurra efter ett tag (då den blivit tillräkligt varm typ 92 grader eller vad det är för termostat som sitter i

bor då så pass att du enkelt kan ta dig till linköping så kan jag hjälpa dig att koppla in det om du vill.

Mvh viktor

aha nu fattar jag smile ska vara ett enkel relä då va?


Performance meck
342 Inlägg
4 mars 2010
#10
744GLT skrev:
wistfors skrev:
744GLT skrev:
nu ska vi se om jag fattat smile  svart ska jordas förstå. sen kopplar jag den röda till ett relä. sen drar jag plus från batteriet till relät via termostaten sen jorda relät? big_smile

först tar du svarta den jordar du i karossen
sen tar du den röda till på uttag 87 (på relät)
sen tar du en kabel (bör vara rätt så kraftig) från uttag 85(på relät) och jordar den
sen tar du en kabel( bör vara rätt så kraftig) från uttag 30(på relät) som ska till batteriets pluss pol där på ska det sitta säkring!
sen tar du en kabel ( behöver  inte vara kraftig) tar ifrån batteriet till ena stiftet på termostaten
sen tar du en kabel från andra stiftet på termostaten till uttag 86 (på relät)

sen sätter du i en 30 amp säkring i säkrings hållaren och startar bilen och kör en sväng håll koll på temp mätaren stanna sedan bilen låt stå på tomgång och se om fläkten börjar snurra efter ett tag (då den blivit tillräkligt varm typ 92 grader eller vad det är för termostat som sitter i

bor då så pass att du enkelt kan ta dig till linköping så kan jag hjälpa dig att koppla in det om du vill.

Mvh viktor

aha nu fattar jag smile ska vara ett enkel relä då va?

inte så hemma på just relän men du ska ha ett likadant som man använder vid extraljus.

Mvh viktor

809 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
#11
wistfors skrev:
744GLT skrev:
wistfors skrev:

först tar du svarta den jordar du i karossen
sen tar du den röda till på uttag 87 (på relät)
sen tar du en kabel (bör vara rätt så kraftig) från uttag 85(på relät) och jordar den
sen tar du en kabel( bör vara rätt så kraftig) från uttag 30(på relät) som ska till batteriets pluss pol där på ska det sitta säkring!
sen tar du en kabel ( behöver  inte vara kraftig) tar ifrån batteriet till ena stiftet på termostaten
sen tar du en kabel från andra stiftet på termostaten till uttag 86 (på relät)

sen sätter du i en 30 amp säkring i säkrings hållaren och startar bilen och kör en sväng håll koll på temp mätaren stanna sedan bilen låt stå på tomgång och se om fläkten börjar snurra efter ett tag (då den blivit tillräkligt varm typ 92 grader eller vad det är för termostat som sitter i

bor då så pass att du enkelt kan ta dig till linköping så kan jag hjälpa dig att koppla in det om du vill.

Mvh viktor

aha nu fattar jag smile ska vara ett enkel relä då va?

inte så hemma på just relän men du ska ha ett likadant som man använder vid extraljus.

Mvh viktor

okej. för biltema har , Enkelrelä slutande. 30 A., Slutande relä med dubbla utgångar. 30 A  och Enkelrelä växlande. 30 A


Performance meck
342 Inlägg
4 mars 2010
#12
744GLT skrev:
wistfors skrev:
744GLT skrev:
aha nu fattar jag smile ska vara ett enkel relä då va?

inte så hemma på just relän men du ska ha ett likadant som man använder vid extraljus.

Mvh viktor

okej. för biltema har , Enkelrelä slutande. 30 A., Slutande relä med dubbla utgångar. 30 A  och Enkelrelä växlande. 30 A

jag har för mig att det är slutande man ska ha växlande använder man om man använder samma relä till hel och halv.


TIPS om du inte har kabelskor och sådant hemma brukar det bli biligast att köpa en sådan här sats.
42-686 (på biltema)

Mvh viktor
Senast redigerat av wistfors (4 mars 2010)

809 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
#13
wistfors skrev:
744GLT skrev:
wistfors skrev:
inte så hemma på just relän men du ska ha ett likadant som man använder vid extraljus.

Mvh viktor

okej. för biltema har , Enkelrelä slutande. 30 A., Slutande relä med dubbla utgångar. 30 A  och Enkelrelä växlande. 30 A

jag har för mig att det är slutande man ska ha växlande använder man om man använder samma relä till hel och halv.

Mvh viktor

okej men jag kör med ett slutande smile värsta som hända är väll att relät går sönder ^^ tackar så mycket för hjälpen big_smile
Senast redigerat av 744GLT (4 mars 2010)


Performance meck
342 Inlägg
5 mars 2010
#14
744GLT skrev:
wistfors skrev:
744GLT skrev:

okej. för biltema har , Enkelrelä slutande. 30 A., Slutande relä med dubbla utgångar. 30 A  och Enkelrelä växlande. 30 A

jag har för mig att det är slutande man ska ha växlande använder man om man använder samma relä till hel och halv.

Mvh viktor

okej men jag kör med ett slutande smile värsta som hända är väll att relät går sönder ^^ tackar så mycket för hjälpen big_smile

det var så lite så alltid skoj att kunna hjälpa till:D

Mvh viktor


Sök