Forma kretskort?

Retepoj
4 mars 2010 · 664 Inlägg

Jag vet inte om det går, men att försiktigt värma ett kretskort, sedan forma om det genom att vika det lite på kanten?

Har lite ont om plats, tänkte eftersom det är av plast, men sjävklart kan ledningar gå av, men om man värmer med svag värme?

Kanske idiotisk fråga, men skulle vara kul vad ni säger

PH_
4 mars 2010 · 310 Inlägg

Jag har aldrig lyckats böja ett kretskort, det består ju av någon form av glasfiberlaminat.. dvs hårt och sprött.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
Kavli Motborgare
4 mars 2010 · 1 099 Inlägg

Retepoj skrev:
Jag vet inte om det går, men att försiktigt värma ett kretskort, sedan forma om det genom att vika det lite på kanten?

Har lite ont om plats, tänkte eftersom det är av plast, men sjävklart kan ledningar gå av, men om man värmer med svag värme?

Kanske idiotisk fråga, men skulle vara kul vad ni säger

Nej, det går inte! Det är glasfiberlaminat, som PH säger. Värmer du det, så släpper kopparbanorna från kortet, och det vill du definitivt inte att det skall hända.

-- K

Senast redigerat av Kavli (4 mars 2010)

Pikey
4 mars 2010 · 2 283 Inlägg

JOOOO Förfan bara elda skiten!

R.I.P. Michael Jackson!
ShyGuy RM-operatör
5 mars 2010 · 667 Inlägg

Pikey skrev:
JOOOO Förfan bara elda skiten!

Otroligt givande inlägg för diskussionen.

Vissa kort har även banor i flera lager, och även det gör att det kan skita sig att forma.

Beroende på vad det är för kort, så kan du kanske göra ett "nytt" eget?
Köp experimentkort (89414) på www.kjell.com , och ett gammalt kretskort från skroten, flytta över alla komponenter bit för bit, men tätare, och testa? Bara en idè jag fick.

Koop
5 mars 2010 · 1 867 Inlägg

Böja kortet kan du ge upp, det kommer aldrig funka.
Därimot brukar det finnas gott om plats att slipa bort lite runt kanterna på kortet, kolla bara så du inte slipar av några ledningsbanor.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Retepoj
5 mars 2010 · 664 Inlägg

Det som rör frågan är att jag skall byta inredning i min Volvo 850 till S70. Men ECC panelen är mindre i S70, och vill helt enkelt bara flytta om kretskortet till S70 panelen och bytta om den lite så det ser ut som en S70 panel med med 850 elektronik i.

Bilder kommer, men har lagt det på is så länge. Men tar gärna emot tips.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang