Jag har en manometer på kompressorn och en på slangen precis innan sprutan.
Jag har nu märkt att när kompressor trycket är lågt (i trakterna precis innan den startar, ca 8-9bar ) och trycket är inställt till 2 bar på sprutans manometer så blir trycket högre och högre tills kompressorn pumpat upp max tryck (12bar), då visar sprutmanometern 4 bar när jag sprutar.
Skruvar jag då ner till 2bar på sprutan så faller trycket (till ca 1.3bar) allt eftersom trycket i kompressorn sjunker också.
Vilket innebär att jag konstant får ratta rätt tryck.
På kompressorn har jag ställt in max luft för att få ut allt till sprutan.
Ska jag istället öppna sprutans manometer fullt o ställa in trycket på kompressorn istället?
Kompressorn är en 5.5hk 200L och slangen är biltemas stora 10mm innerdiameter på vinda.
ToTTeNBeware of cars from do-it-yourselfers and tuners
7 mars 2010 · 3 585 Inlägg
Kan inget om det här men när vi lackerar så har vi 2st stora (riktigt stora) kompressorer + har även mycker andra laster så att alltid minst 1 av kompressorerna går.
Det jag vill ha ut är att om du har en annan last på kompressorn mer så att den inte stänger av sig så kanske det fungerar?. ex en ställbar ventil så att man inte släpper ut förmycket utan precis lagom.
Hmm. Behöver du verkligen köra så högt tryck i kompressorn? De flesta kompressorer arbetar mellan ca 5-8 bar. Jag tänker mest att lufttemperaturen blir extremt låg när den släpper ut trycket i slangen vilket gör att trycket ändras väldigt mycket när luften senare blir varm på väg till sprutan. Eller är jag ute och cyklar?
Pröva att ställa ner trycket på kompressorn. Du sprutar med 2 bars tryck.Då räcker det om du kör 4bar på luftregulatorn på kompressorn. Så slipper du tryckfallet.