2123
Sök

Opel rekord A laddar inte (6v) problem löst

435 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
min opel laddar inte. när jag köpte den så va generatorn bort plockad då som sa att lagrena av dålig å att de skrek från den men monterade den(lät inge konstigt) och åkte hem i bilen. verkar som att den laddar kanske 4-6v då bilen inte dör när den är igång. även laddlampan lyser. så nu är frågan om de är generatorn eller laddreläet(ser ut som ett gammalt lysrelä fast större)som är felet. även alla kablar sitter där dom ska

va nå kortis i generatorn. fick tag på en beg. med laddrelä å nu laddar den som den ska
Senast redigerat av oppe_tallbarr (11 mars 2010)

Motborgare
1 099 Inlägg
2 mars 2010
oppe_tallbarr skrev:
min opel laddar inte. när jag köpte den så va generatorn bort plockad då som sa att lagrena av dålig å att de skrek från den men monterade den(lät inge konstigt) och åkte hem i bilen. verkar som att den laddar kanske 4-6v då bilen inte dör när den är igång. även laddlampan lyser. så nu är frågan om de är generatorn eller laddreläet(ser ut som ett gammalt lysrelä fast större)som är felet. även alla kablar sitter där dom ska

Det sitter väl en dynamo på den? (Likströmsgenerator)
Det är som en likströmsmotor, fast tvärtom. Kolla att kolen trycker mot kommutatorn.

-- K

435 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
nu fattar jag inte riktigt. går endast 2 eller 3st kablar till generatorn från laddreläet. får nog ta å skruva isär hela generatorn å ta en titt då de inte verkar finnas nå kol eller likande som på nyare generatorer

sett att 12v likströmsgeneratorer har nån smörjkopp som de ska va motorolja i är de på min också? tänkte om de kan va därför den inte laddar och låter illa ibland
Senast redigerat av oppe_tallbarr (2 mars 2010)

Motborgare
1 099 Inlägg
3 mars 2010
oppe_tallbarr skrev:
nu fattar jag inte riktigt. går endast 2 eller 3st kablar till generatorn från laddreläet. får nog ta å skruva isär hela generatorn å ta en titt då de inte verkar finnas nå kol eller likande som på nyare generatorer

sett att 12v likströmsgeneratorer har nån smörjkopp som de ska va motorolja i är de på min också? tänkte om de kan va därför den inte laddar och låter illa ibland

Jodå. Det skall finnas en kommutator och borstar på den. Fast oftast får du plocka av höljet för att komma åt dom.

Ett bra sätt att testa den är att ta ut den och sätta kablarna direkt på batteriet. Då skall den snurra åt nåt håll efter att du har magnetiserat den. Det gör du med terminalen som oftast är märkt DF. Det tillsvarar D+ på en alternator.

Snurrar den, är det okej. Då ligger problemet mera sannolikt i laddvippan. (Reläet där)

-- K

435 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
tog bort den och koppla den så man ska göra för att se om den går runt men hände igenting så jag provade på 12 då de är dåligt med ström i 6v batteriet men då rykte de ur den så den är nog trasig. nån som vet vart man kan få tag i en fungerande?

Sök