Fråga om vad som är laglig vinge

racefan
4 mars 2010 · 1 059 Inlägg

joacim77 skrev:

pale skrev:
racefan: du har så rätt så.  Min 6a har också detta.
Vingen är godkänd med plastblad och inte alu.

självklart pratar vi om svensksålda bilar där detta är godkänt och inskrivet i regbeviset.


jag orkade inte skriva något igår när jag läst joacim77´s svar för jag tänkte
det va inte lönt då han lät så övertygad om att han hade rätt.

Det var som faan....då ber jag om ursäkt. Har aldrig varit med om det på dom svensksålda EVOs jag har stött på.

Kan även flika in med att Audi 90 20V quattro har alu-vinge original, även om den inte alls är i storlek med EVO och Impreza.

Men hur det än är med allt så är det tyvärr så att det inte existerar några regler som ALLA följer utan det är olika bedömningar beroende på vart man kommer.

Det är oki:)

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
kribbe
8 mars 2010 · 61 Inlägg

det här med brytbult och vajrar borde stämma att man får ha då enligt vv:s föreskrifter så gäller inte regler om för hög vinge då den kan fjädra till 3cm höjd....och det gör den ju när brytbultarna går av och vingen hänger i vajrar bakom bilen

Toyota MR2 Turbo "SW20" (1993)
KHRacing
8 mars 2010 ·

Elda skrev:
Så en helbilsgodkänd bil där HELA bilen är godkänd är inte godkänd med vinge..? låter ju mkt skumt i mina ögon att man missar en sånn gigantisk vinge när man godkänner bilen.

Beror på att importören Ej typgodkänk bilmodellen med just denna vingen i Sverige.

Robbin_V90 Elektriker/Montör
9 mars 2010 · 534 Inlägg

Elda skrev:
Så en helbilsgodkänd bil där HELA bilen är godkänd är inte godkänd med vinge..? låter ju mkt skumt i mina ögon att man missar en sånn gigantisk vinge när man godkänner bilen.

7 §     Personbil får inte förses med följande delar eller tillbehör. Detta förbud gäller inte punkterna 1, 2, 4 och 6 om bilen är typgodkänd enligt direktiv 74/483/EEG eller ECE-reglemente 26 och vid typgodkännandet varit försedd med sådan anordning.


1.       Anordning, vars höjd över omgivande karosseriyta över­stiger 30 mm och som har en mindre bredd än höjd och som inte är nödvändig för fordonets användning. Förbudet gäller dock inte sådan anordning som är av mjukt material eller så fjädrande att dess höjd inte överstiger 30 mm då den utsätts för en lätt kraft. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A och med lätt kraft avses en kraft av högst 100 N.

2.       Spoiler bestående av vinge uppbyggd på konsoler och som inte ansluter till karosseriet med sin främre kant. Förbudet omfattar dock inte s.k. husvagnsspoiler och spoiler avsedd som smutsavvisare för bakruta. Förbudet omfattar inte heller spoiler av mjukt material. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A.


Är bilen typreggad med vingen så får den sitta där, fattar jag det som iaf.hmm
Är den helbilsgodkänd så borde den ju vara typreggad med samma utrustning.. ?? roll

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang