Volvo v70 T5 99:a med ojämn tomgång snälla nån?!?!?

mek-agge
1 mars 2010 · 5 Inlägg

tjaaa därute har en v70 T5.a som bråkar den vill inte gå jämt på tomgången när varm men går lite bättre men inte mkt när kall och har bytt tempgivare kollat det mesta som kan strula...kollat luftmassemätare och den reagerar när man drar kabeln till den så tror inte d e den och vet inte vad felet är.

Snälla hjälp

var på besiktning och där fick han på följande...

CO-halt tomgång, förhög 0,7(0,5)

HC-halt tomgång, förhög 111(100)

zajja
1 mars 2010 · 645 Inlägg

Om det blir lite bättre när den är varm skulle jag tippa på insugsläckage, testa spruta startgas runt insug/slangar efter lmm etc. du märkar om den höjer varvtalet.

//Marcus Saari
norpan1
1 mars 2010 · 1 043 Inlägg

Felkoder?

mek-agge
2 mars 2010 · 5 Inlägg

sprutat startgas men inget händer......felkoder fick jag på tempgivare och satte dit en ny men felet kvarstår.

Biemer
2 mars 2010 · 110 Inlägg

Kom den felkoden upp igen efter du bytt?

Kavli Motborgare
2 mars 2010 · 1 099 Inlägg

mek-agge skrev:
tjaaa därute har en v70 T5.a som bråkar den vill inte gå jämt på tomgången när varm men går lite bättre men inte mkt när kall och har bytt tempgivare kollat det mesta som kan strula...kollat luftmassemätare och den reagerar när man drar kabeln till den så tror inte d e den och vet inte vad felet är.

Snälla hjälp

var på besiktning och där fick han på följande...

CO-halt tomgång, förhög 0,7(0,5)

HC-halt tomgång, förhög 111(100)

Trasig EGR-ventil?

Försök rycka ut slangen till den och kolla om den går ännu sämre. Går den ännu sämre är det nåt annat.

-- K

mek-agge
2 mars 2010 · 5 Inlägg

var sitter egr-ventilen på dessa?

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
2 mars 2010 · 2 252 Inlägg

rengör tomgångs motor också, kan få ner hcn lite

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
TurbOla Reservdansk
2 mars 2010 · 6 271 Inlägg

Ojämn tomgång skulle kunna bero på att slangen till tomgångsmotorn börjar bli kass - i vulkningen till insugsslangen.

Eller om tomgångsmotorn jäklas, den kan behövas smörjas upp. smile

Min slang till tomgångsmotorn lossnade när jag provkörde bilen efter att ha stoppat i nya motorn, och då pendlade tomgången mellan typ 1000 varv och ner till 200-300, fräckt, men obehagligt... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
trippelturbo Trucker
2 mars 2010 · 2 710 Inlägg

Igensatt luftfilter? om ja ej minns fel så kunde det vara bland annat pga det HC kunde vara för hög..

Fart missbrukare
Busgrabb Rejsa ?
2 mars 2010 · 2 959 Inlägg

Vilken maskin i den ? Är det den nyare med separata tändspolar eller den gamla med fördelare ?
Nya stift om dom inte bytta på ett tag kan göra susen...

Autotech
BMW 335D (2008)
Fredde_med_forden
3 mars 2010 · 53 Inlägg

Jag skulle vara jättetacksam om tråden fortsatte kläcka idéer, eller rentav Mek-agge hittar en lösning.

Har ett väldigt likadant prob. på min bmw e39 528. Pendlande tomgång precis efter start, sedan dör den.
Hinner man åka iväg med bilen så går den bättre efter det.

Bytte stift, olja, oljefilter och luftfilter igår.
Då blev den starkare i motorn (stiften var slut) men tomgångspendlandet blev nästan värre.
Det jag tycker är så märkligt att det är som värst precis efter start (även med varm motor!), och att det sedan när man kör inte märks något alls och om man ställer sig på tomgång efter att ha kört pendlar det bara någon gång ibland.

Fortsätt spåna!

mek-agge
3 mars 2010 · 5 Inlägg

det är den nya motorn utan fördelare och kollat allt hittils.....och det finns ingen tomgångs motor på dessa dom finns på 850/v70 92-98 men har gjort rent i tomgång stabilisatorn om det nu var den??? den sitter under kåpan vid kammremmen och som det såg ut så smordes den av olja!!??!! vilket jag aldrig sett.

nu till bmw:n tror att det är vanosen som strular på den.

JaggaChafen Tesla Senior Technician
3 mars 2010 · 2 307 Inlägg

Spjällhus eller insugsläcka.

Om du har felkoder på ECT så brukar dom ganska ofta sättas av en defekt termostat bilir bilen varm som den skall?? å va det den enda felkdoen du hade å vd har du läst ut felkoderna med??

99 vill väldigt gärna bli utläst med Volvos data för att avslöja allt

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
mek-agge
10 mars 2010 · 5 Inlägg

tack för alla svar...har fixat volvon nu felet var spjällhuset d var bara skitigt co och hc värdena blev normala igen och den går bättre oxå.

tack igen för alla svar och ha det gött.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang