Bygga baslåda hängandes under hatthyllan

Lonefox Bad music kills good sound
9 mars 2010 · 7 241 Inlägg

Drönirettab skrev:
Väljer du JBL GTO804 så har jag ett förslag på trekammars bandpasslåda med portad mittenkammare:

Sluten kammare (per bas): 8 liter inklusive bas, dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare: 18 liter exklusive port, dämpmatta på innerväggarna.
Port: 1 st 4", själva röret görs 14 cm och sedan sätts trattar i båda ändar.

Förslaget är uträknat i ett beräkningsprogram, jag har inte testat basen själv. Porten är inte inräknad i portade kammarens volym eftersom jag inte vet hur mycket som ska sitta i kammaren. smile

O dina teoretiska uträkningar brukar bli dåliga? Hmmmmmm? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
michieff ljudfantast
9 mars 2010 · 1 372 Inlägg

Lonefox skrev:

Drönirettab skrev:
Väljer du JBL GTO804 så har jag ett förslag på trekammars bandpasslåda med portad mittenkammare:

Sluten kammare (per bas): 8 liter inklusive bas, dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare: 18 liter exklusive port, dämpmatta på innerväggarna.
Port: 1 st 4", själva röret görs 14 cm och sedan sätts trattar i båda ändar.

Förslaget är uträknat i ett beräkningsprogram, jag har inte testat basen själv. Porten är inte inräknad i portade kammarens volym eftersom jag inte vet hur mycket som ska sitta i kammaren. smile

O dina teoretiska uträkningar brukar bli dåliga? Hmmmmmm? wink

för mig funkade drönis hjärna kanon! big_smile

Frissan
9 mars 2010 · 4 693 Inlägg

michieff skrev:

Lonefox skrev:

Drönirettab skrev:
Väljer du JBL GTO804 så har jag ett förslag på trekammars bandpasslåda med portad mittenkammare:

Sluten kammare (per bas): 8 liter inklusive bas, dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare: 18 liter exklusive port, dämpmatta på innerväggarna.
Port: 1 st 4", själva röret görs 14 cm och sedan sätts trattar i båda ändar.

Förslaget är uträknat i ett beräkningsprogram, jag har inte testat basen själv. Porten är inte inräknad i portade kammarens volym eftersom jag inte vet hur mycket som ska sitta i kammaren. smile

O dina teoretiska uträkningar brukar bli dåliga? Hmmmmmm? wink

för mig funkade drönis hjärna kanon! big_smile

Samma här smile 3 ggr wink

Booyakasha!
newBadboy
10 mars 2010 · 340 Inlägg

Lonefox skrev:

newBadboy skrev:

Lonefox skrev:

Konstigt att detta har funkat för tävlande på HÖG internationell nivå då......
Handlar mer om hur man genomför det.

Har själv planer på ett par mindre lådor (runt 15l styck) i en polares kommande bygge monterade i hatthyllan.

Plåten är klen ja, dock är de utformade som så med sin stansning att ge en BRUTAL styvhet i sidled då hatthyllat är mer konstruerad för att hjälpa till med styvhet i sidled för sidokrafter. Inte krafter upp och ner på hyllan wink

Konstigt är det nog inte, tävlar man så har man mer tid och motivation att fixa så att att det funkar. Jag menade bara att det är svårt att få till det. Inte att det är omöjligt. Jag gjorde inte alla åtgärder som var möjliga men jag gjorde det som har beskrivits i tråden och det blev inte bra.

Det var mest att jag insåg att jag kommer lättare och snyggare undan med reserv hjuls bas istället. Anser själv därför att det finns rätt många andra (bättre) sätt att bygga/montera en liten låda innan man ger sig på hatthylleiden.

Själv ligger planen för våran del att plasta mot hatthyllan för att få dem fullt kloss an mot denne och vid originalhålen låta baffeln till basarna lyfta upp basarna ngt så att de hamnar så nära originalgallren som möjligt. Så nej...omöjligt är det inte, men som du sade. Tidsödande smile

Ofan det hade jag inte haft hjärta ( el hjärna) till att göra med min nya bil smile

Putte-Penzel Billackerare
10 mars 2010 · 231 Inlägg

Softis skrev:

michieff skrev:

Lonefox skrev:

O dina teoretiska uträkningar brukar bli dåliga? Hmmmmmm? wink

för mig funkade drönis hjärna kanon! big_smile

Samma här smile 3 ggr wink

Instämmer med föregående talare!!!!!

BTW Har 2st JBL804 i min Caddy Pickis å jag e grymt nöjd!big_smile

Man har det inte roligare än man gör på sig!
Volvo V70 GLT "Seppo" (1997)
Ford Fairlane 500 "63an" (1963)
Ford Fairlane "-62an-" (1962)
snirrealm
10 mars 2010 · 187 Inlägg

Drönirettab skrev:
Väljer du JBL GTO804 så har jag ett förslag på trekammars bandpasslåda med portad mittenkammare:

Sluten kammare (per bas): 8 liter inklusive bas, dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare: 18 liter exklusive port, dämpmatta på innerväggarna.
Port: 1 st 4", själva röret görs 14 cm och sedan sätts trattar i båda ändar.

Förslaget är uträknat i ett beräkningsprogram, jag har inte testat basen själv. Porten är inte inräknad i portade kammarens volym eftersom jag inte vet hur mycket som ska sitta i kammaren. smile

Hmm, de där får jag nog ta o fundera lite på... Grejen är att jag vill få in ljudet i kupen och bygger jag en trekammars låda så blir ju portarna i mitten så att säga! Och helst vill jag ju att dom ska spela upp genom dom redan befintliga hålen i hatthyllan. Attans att jag inte har en skidlucka hmm

Nya planer..
Lonefox Bad music kills good sound
10 mars 2010 · 7 241 Inlägg

Dröni.........jag har inte orkat ominstallera mina program, men hur dkulle det bli om man vände på´t o hade två separata portade delar?
Alltså......räknat på EN bas i en tvåkammarslåda som han sedan kan sätta ihop till en?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Frissan
10 mars 2010 · 4 693 Inlägg

Lonefox skrev:
Dröni.........jag har inte orkat ominstallera mina program, men hur dkulle det bli om man vände på´t o hade två separata portade delar?
Alltså......räknat på EN bas i en tvåkammarslåda som han sedan kan sätta ihop till en?

Nu har jag läst det du skrev 4 gånger hmm .... Vad exakt menar du?

Booyakasha!
Lonefox Bad music kills good sound
10 mars 2010 · 7 241 Inlägg

Softis skrev:

Lonefox skrev:
Dröni.........jag har inte orkat ominstallera mina program, men hur dkulle det bli om man vände på´t o hade två separata portade delar?
Alltså......räknat på EN bas i en tvåkammarslåda som han sedan kan sätta ihop till en?

Nu har jag läst det du skrev 4 gånger hmm .... Vad exakt menar du?

En tvåkammars bandpass låda uträknad för EN bas.
Då bygger han två, sätter ihop dessa och har de portade delarna utåt, således kan han sätta portarna vid originalhålen.
Var det så svårt att förstå? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
10 mars 2010 · 21 761 Inlägg

Har fortfarande räknat på trekammars bandpass, men med sluten mittenkammare istället. Blir ju samma sak. smile

Sluten kammare: 16 liter inklusive basar, dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare (per bas): 9 liter exklusive port, dämpmatta på innerväggarna.
Port: 1 st 3" i varje ytterkammare, röret görs 18 cm och sedan trattar i båda ändar.

Basarnas magneter är tänkt att sitta i den slutna mittenkammaren, jag har räknat in detta i volymen. Portarna har jag inte räknat in i volymerna av samma anledning som förra uträkningen.

Senast redigerat av Drönirettab (10 mars 2010)

Lonefox Bad music kills good sound
10 mars 2010 · 7 241 Inlägg

Drönirettab skrev:
Har fortfarande räknat på trekammars bandpass, men med sluten mittenkammare istället. Blir ju samma sak. smile

Sluten kammare: 16 liter inklusive basar, dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare (per bas): 9 liter exklusive port, dämpmatta på innerväggarna.
Port: 1 st 3" i varje ytterkammare, röret görs 18 cm och sedan trattar i båda ändar.

Basarnas magneter är tänkt att sitta i den slutna mittenkammaren, jag har räknat in detta i volymen. Portarna har jag inte räknat in i volymerna av samma anledning som förra uträkningen.

Uj.....kan bli problem o få plats med portarna big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Frissan
11 mars 2010 · 4 693 Inlägg

Lonefox skrev:

Softis skrev:

Lonefox skrev:
Dröni.........jag har inte orkat ominstallera mina program, men hur dkulle det bli om man vände på´t o hade två separata portade delar?
Alltså......räknat på EN bas i en tvåkammarslåda som han sedan kan sätta ihop till en?

Nu har jag läst det du skrev 4 gånger hmm .... Vad exakt menar du?

En tvåkammars bandpass låda uträknad för EN bas.
Då bygger han två, sätter ihop dessa och har de portade delarna utåt, således kan han sätta portarna vid originalhålen.
Var det så svårt att förstå? wink

Nu fattade jag utan problem smile

Booyakasha!
Frissan
11 mars 2010 · 4 693 Inlägg

Drönirettab skrev:
Har fortfarande räknat på trekammars bandpass, men med sluten mittenkammare istället. Blir ju samma sak. smile

Sluten kammare: 16 liter inklusive basar, dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare (per bas): 9 liter exklusive port, dämpmatta på innerväggarna.
Port: 1 st 3" i varje ytterkammare, röret görs 18 cm och sedan trattar i båda ändar.

Basarnas magneter är tänkt att sitta i den slutna mittenkammaren, jag har räknat in detta i volymen. Portarna har jag inte räknat in i volymerna av samma anledning som förra uträkningen.

Min bandpass som jag har är som så att det sitter en liten slutan låda i mitten av stora "hela" låda och den spelar uppåt innuti den portade delen. Kanske bökigt förklarat, men jag tror du vet hur den är konstruerad då vi har diskuterat den förr.

Kan man inte göra en likadan konstruktion till dessa bara det att man har båda basarna spelandes uppåt? Då får han en port på varje sida precis som jag har. Låter lite litet med 9 liter portat och så ska man klämma i en 3" port med en tratt på insidan dessutom.

Booyakasha!
Frissan
11 mars 2010 · 4 693 Inlägg

Otroligt vad lätt det var att lägga upp en bild istället för att försöka förklara roll

https://www1.garaget.org/gallery/archive/58027/801966_kq9w47.jpg

Booyakasha!
Drönirettab
11 mars 2010 · 21 761 Inlägg

Lonefox skrev:
Uj.....kan bli problem o få plats med portarna big_smile

Softis skrev:
Låter lite litet med 9 liter portat och så ska man klämma i en 3" port med en tratt på insidan dessutom.

Ähh, pessimister. wink

Gör man tex innermåtten 22 cm i höjd+djup (basen är 21 cm i yttermått enligt specen) så kan bredden vara 18,6 cm för att få 9 liter, sedan tillkommer ju också några deciliter för porten. Borde fungera, tratten kan sitta så nära väggen som möjligt. smile

Där fick ni. wink

Senast redigerat av Drönirettab (11 mars 2010)

Frissan
11 mars 2010 · 4 693 Inlägg

Drönirettab skrev:

Lonefox skrev:
Uj.....kan bli problem o få plats med portarna big_smile

Softis skrev:
Låter lite litet med 9 liter portat och så ska man klämma i en 3" port med en tratt på insidan dessutom.

Ähh, pessimister. wink

Gör man tex innermåtten 22 cm i höjd+djup (basen är 21 cm i yttermått enligt specen) så kan bredden vara 18,6 cm för att få 9 liter, sedan tillkommer ju också några deciliter för porten. Borde fungera, tratten kan sitta så nära väggen som möjligt. smile

Där fick ni. wink

Du ville bara få rätt va? wink

Väldans exakta mått här, men såtn gillas. Speciellt av den som ska bygga låda smile

Booyakasha!
Lonefox Bad music kills good sound
11 mars 2010 · 7 241 Inlägg

Drönirettab skrev:

Lonefox skrev:
Uj.....kan bli problem o få plats med portarna big_smile

Softis skrev:
Låter lite litet med 9 liter portat och så ska man klämma i en 3" port med en tratt på insidan dessutom.

Ähh, pessimister. wink

Gör man tex innermåtten 22 cm i höjd+djup (basen är 21 cm i yttermått enligt specen) så kan bredden vara 18,6 cm för att få 9 liter, sedan tillkommer ju också några deciliter för porten. Borde fungera, tratten kan sitta så nära väggen som möjligt. smile

Där fick ni. wink

Bara jag i min enfald som tänker påen låda som täcker hela hatthyllan big_smile
Sneda innerbafflar......
Men det är väl bara jag det wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
snirrealm
12 mars 2010 · 187 Inlägg

Softis skrev:

Drönirettab skrev:
Har fortfarande räknat på trekammars bandpass, men med sluten mittenkammare istället. Blir ju samma sak. smile

Sluten kammare: 16 liter inklusive basar, dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare (per bas): 9 liter exklusive port, dämpmatta på innerväggarna.
Port: 1 st 3" i varje ytterkammare, röret görs 18 cm och sedan trattar i båda ändar.

Basarnas magneter är tänkt att sitta i den slutna mittenkammaren, jag har räknat in detta i volymen. Portarna har jag inte räknat in i volymerna av samma anledning som förra uträkningen.

Min bandpass som jag har är som så att det sitter en liten slutan låda i mitten av stora "hela" låda och den spelar uppåt innuti den portade delen. Kanske bökigt förklarat, men jag tror du vet hur den är konstruerad då vi har diskuterat den förr.

Kan man inte göra en likadan konstruktion till dessa bara det att man har båda basarna spelandes uppåt? Då får han en port på varje sida precis som jag har. Låter lite litet med 9 liter portat och så ska man klämma i en 3" port med en tratt på insidan dessutom.

Hmm, iden om att bygga som ni beskriver här ovan verkar bra! smile Ska göra en liten skiss till imorgon så får jag se om jag har fattat allt rätt sen ska jag ut till bilen o måtta o se hur bred hel lådan kan bli och hur hög!

Sen får man ju självklart tacka för alla trevliga svar o diskutioner wink suverän hjälp... big_smile

Nya planer..
Frissan
12 mars 2010 · 4 693 Inlägg

Kanske inte var till massa hjälp, men OM man är det så är det bara kul. smile

"Klart grabben ska ha en baslåda"

Booyakasha!
snirrealm
12 mars 2010 · 187 Inlägg

Softis skrev:
Kanske inte var till massa hjälp, men OM man är det så är det bara kul. smile

"Klart grabben ska ha en baslåda"

Absolut så har ni varit till stor hjälp! Och klart man måste ha en baslåda ;D

Nya planer..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang