Is under hjulen, bilen står still

NissanMotorsport
12 mars 2010 ·

köp nya vinterdäck, hissa upp bilen spring till lokala däckfirman och byt ut drivdäcken wink alt spikdäck big_smile

ZonaX Svetsare
12 mars 2010 · 3 150 Inlägg
Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
LeafBox Lat Perfektionist
12 mars 2010 · 6 359 Inlägg

Prova hälla lite lim på däcken?
Eller..... Så kan en kompis lägga sej med armarna framför däcken, osså kör du upp på hans armar liksom. Gott om fäste på skinn?

Eller! Blöt ner 2 handdukar, och lägg dom på isen framför däcken. Vänta tills dom frusit fast, sen bara kör du därifrån tongue
Den sista tyckte jag ärligt talat var riktigt fyndig big_smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
NissanMotorsport
12 mars 2010 ·

LeafBox skrev:
Prova hälla lite lim på däcken?
Eller..... Så kan en kompis lägga sej med armarna framför däcken, osså kör du upp på hans armar liksom. Gott om fäste på skinn?

Eller! Blöt ner 2 handdukar, och lägg dom på isen framför däcken. Vänta tills dom frusit fast, sen bara kör du därifrån tongue
Den sista tyckte jag ärligt talat var riktigt fyndig big_smile

Ja, de finns "klister" för däck.. heter snowgrip och finns på typ mekonomen.. aldrig testat så vet inte hur bra de är.. men det är till för snö, på is vet ja inte. .smile

Nu borde han fått alla tips som finns att ge tongue haha..

till TS, är det verkligen så tjock is? du kan inte ta ett spätt / vass spade och hacka bort isen ca en halvmeter bak..

Senast redigerat av NissanMotorsport (12 mars 2010)

NissanMotorsport
12 mars 2010 ·

Adde-Karlsson skrev:
Gör som oss Yrkesförare när vi fastnar.. Gunga dig loss! Eller sitter du bara och gasar och tror att de gör saken bättre? (som många tror)  Ett tips kan ju vara att kasta grus också..

Kommer vi som kör 25,25 meter och vikt  på 60 ton loss så ska nog en liten personbil kunna ta sig loss!

Han har ju skrivit att han har försökt detta, har själv varit med om att fastna helt..när bilen inte rör sig en cm ens, man försöker och försöker..sen står ena hjulet i luften..då är det rätt kört och måste ta hjälp av någon..

Muttley
12 mars 2010 ·

Lika bra och skrota körkort om man inte fått bort bilen på flera dagar smile

Nått så enkelt som granris och lägga under drivhjulen sen är man uppe. Satte taxin någon gång i vinter när man pausa men de var bara fram med granris sen var man iväg igen.(men de kanske inte finns i solna).

Muttley
12 mars 2010 ·

NissanMotorsport skrev:

Adde-Karlsson skrev:
Gör som oss Yrkesförare när vi fastnar.. Gunga dig loss! Eller sitter du bara och gasar och tror att de gör saken bättre? (som många tror)  Ett tips kan ju vara att kasta grus också..

Kommer vi som kör 25,25 meter och vikt  på 60 ton loss så ska nog en liten personbil kunna ta sig loss!

Han har ju skrivit att han har försökt detta, har själv varit med om att fastna helt..när bilen inte rör sig en cm ens, man försöker och försöker..sen står ena hjulet i luften..då är det rätt kört och måste ta hjälp av någon..

hjälp tar man när bilen ligger utanför vägkanten i djupsnö. Hade han velat ha loss bilen hade den varit loss redan.

te_wik Forummoderator
12 mars 2010 · 12 813 Inlägg

tkd_rille skrev:
Lika bra och skrota körkort om man inte fått bort bilen på flera dagar smile

Nått så enkelt som granris och lägga under drivhjulen sen är man uppe. Satte taxin någon gång i vinter när man pausa men de var bara fram med granris sen var man iväg igen.(men de kanske inte finns i solna).

Finns det inte granris så finns det väl någon som säljer cementsäckar i närheten. Bara ösa på med cement under hjulen så ska de bli bra fäste



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Muttley
12 mars 2010 ·

te_wik skrev:

tkd_rille skrev:
Lika bra och skrota körkort om man inte fått bort bilen på flera dagar smile

Nått så enkelt som granris och lägga under drivhjulen sen är man uppe. Satte taxin någon gång i vinter när man pausa men de var bara fram med granris sen var man iväg igen.(men de kanske inte finns i solna).

Finns det inte granris så finns det väl någon som säljer cementsäckar i närheten. Bara ösa på med cement under hjulen så ska de bli bra fäste



Mvh Tommy

ett bra alternativ med, finns massvis med exempel. Hade varit kul och se en bild på hur hans bil sitter "fast"
Man kan tro att bakhjulen klistrats fast eller nått.

TFkarlsson Varningar. 36
12 mars 2010 · 1 200 Inlägg

kebabturken skrev:
lodiseN , tack för tipset. Kanske jag ska lägga lite fläskkarré, senapssås och lök under hjulen? Det bör hjälpa.

There you got it!

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
NissanMotorsport
12 mars 2010 ·

tkd_rille skrev:

NissanMotorsport skrev:

Adde-Karlsson skrev:
Gör som oss Yrkesförare när vi fastnar.. Gunga dig loss! Eller sitter du bara och gasar och tror att de gör saken bättre? (som många tror)  Ett tips kan ju vara att kasta grus också..

Kommer vi som kör 25,25 meter och vikt  på 60 ton loss så ska nog en liten personbil kunna ta sig loss!

Han har ju skrivit att han har försökt detta, har själv varit med om att fastna helt..när bilen inte rör sig en cm ens, man försöker och försöker..sen står ena hjulet i luften..då är det rätt kört och måste ta hjälp av någon..

hjälp tar man när bilen ligger utanför vägkanten i djupsnö. Hade han velat ha loss bilen hade den varit loss redan.

Hm, hade velat se dig komma loss me bilen min när jag satte mig fast..hade betalat för att se det smile så du menar att det är fullt möjligt att gunga me bilen med hjälp av kopplingen när den står på underredet med ena hjulet i luften när den inte ens rör sig en cm?

Eller visst går det om man vill envisas med att göra allt på egen hand och tro att man klarar sig bäst utan andras hjälp så javisst, man ska aldrig säga aldrig..beror ju helt också på vilken situation man sitter i t.ex skogsväg utan några direkt hjälpmedel (sand, plankor e.tc) då är det ganska kört om man har lyckats satt sig fast ordentligt.. Men hemma på gårdsplan javisst..

Hakade bara upp mig på ditt sätt att tänka.

Senast redigerat av NissanMotorsport (12 mars 2010)

Muttley
12 mars 2010 ·

NissanMotorsport skrev:

tkd_rille skrev:

NissanMotorsport skrev:

Han har ju skrivit att han har försökt detta, har själv varit med om att fastna helt..när bilen inte rör sig en cm ens, man försöker och försöker..sen står ena hjulet i luften..då är det rätt kört och måste ta hjälp av någon..

hjälp tar man när bilen ligger utanför vägkanten i djupsnö. Hade han velat ha loss bilen hade den varit loss redan.

Hm, hade velat se dig komma loss me bilen min när jag satte mig fast..hade betalat för att se det smile så du menar att det är fullt möjligt att gunga me bilen med hjälp av kopplingen när den står på underredet med ena hjulet i luften när den inte ens rör sig en cm?

av att dömma så står TS bil på alla fyra hjulen. Inga problem att komma loss om han har drivhjulen i marken.

Jag brukar aldrig ställa min taxi på underredet de är rätt dumt, sen om man skulle råka göra så hjulen är i luften ringer man bärgaren.

NissanMotorsport
12 mars 2010 ·

tkd_rille skrev:

NissanMotorsport skrev:

tkd_rille skrev:
hjälp tar man när bilen ligger utanför vägkanten i djupsnö. Hade han velat ha loss bilen hade den varit loss redan.

Hm, hade velat se dig komma loss me bilen min när jag satte mig fast..hade betalat för att se det smile så du menar att det är fullt möjligt att gunga me bilen med hjälp av kopplingen när den står på underredet med ena hjulet i luften när den inte ens rör sig en cm?

av att dömma så står TS bil på alla fyra hjulen. Inga problem att komma loss om han har drivhjulen i marken.

Jag brukar aldrig ställa min taxi på underredet de är rätt dumt, sen om man skulle råka göra så hjulen är i luften ringer man bärgaren.

Jo men de va de jag syftade på i inlägget du citerade först, om man är i situationen där ena hjulet står i luften..om alla hjul står på marken går det ganska enkelt att få bort den bara man har tålamod..Men om det står en ägare med bil som bara tittar på och man börjar bli irreterad kan man ju lika väl fråga om hjälp..  tongue

Senast redigerat av NissanMotorsport (12 mars 2010)

NissanMotorsport
12 mars 2010 ·

Adde-Karlsson skrev:

NissanMotorsport skrev:

Adde-Karlsson skrev:
Gör som oss Yrkesförare när vi fastnar.. Gunga dig loss! Eller sitter du bara och gasar och tror att de gör saken bättre? (som många tror)  Ett tips kan ju vara att kasta grus också..

Kommer vi som kör 25,25 meter och vikt  på 60 ton loss så ska nog en liten personbil kunna ta sig loss!

Han har ju skrivit att han har försökt detta, har själv varit med om att fastna helt..när bilen inte rör sig en cm ens, man försöker och försöker..sen står ena hjulet i luften..då är det rätt kört och måste ta hjälp av någon..

Kan man inte ta sig loss från en parkering själv så bör man väl överväga att skicka tillbaka körkortet? Och hur lyckas man ha ena hjulet i luften om jag får fråga? Då har man väl inte parkerat riktigt som man ska?

Varit med om några som fastnat me underredet, en kille jag känner körde fast med sin audi quattro och stod på underredet, orsaken kan vara djupsnö eller väldigt gropig väg..

Muttley
12 mars 2010 ·

NissanMotorsport skrev:

tkd_rille skrev:

NissanMotorsport skrev:

Hm, hade velat se dig komma loss me bilen min när jag satte mig fast..hade betalat för att se det smile så du menar att det är fullt möjligt att gunga me bilen med hjälp av kopplingen när den står på underredet med ena hjulet i luften när den inte ens rör sig en cm?

av att dömma så står TS bil på alla fyra hjulen. Inga problem att komma loss om han har drivhjulen i marken.

Jag brukar aldrig ställa min taxi på underredet de är rätt dumt, sen om man skulle råka göra så hjulen är i luften ringer man bärgaren.

Jo men de va de jag syftade på i inlägget du citerade först, om man är i situationen där ena hjulet står i luften..om alla hjul står på marken går det ganska enkelt att få bort den bara man har tålamod..Men om det står en ägare med bil som bara tittar på och man börjar bli irreterad kan man ju lika väl fråga om hjälp..  tongue

jag syftade på de som är aktuellt i tråden jag missa helt att du började med att hjulen hängde i luften och hela köret då du bara drog upp det. Klart de är svårare om man råkar få de på de viset.


Jag har satt bilen en gång så jag fick bogseras upp av en annan bil pga en ryttare som inte hade någon koll alls på sin häst så jag fick välja diket. Då stod vänster framhjul ner i diket. Men bogserlina och kämpa någon minut så får man ju upp de.

"Han har ju skrivit att han har försökt detta, har själv varit med om att fastna helt..när bilen inte rör sig en cm ens, man försöker och försöker..sen står ena hjulet i luften..då är det rätt kört och måste ta hjälp av någon.."

NissanMotorsport
12 mars 2010 ·

tkd_rille skrev:

NissanMotorsport skrev:

tkd_rille skrev:

av att dömma så står TS bil på alla fyra hjulen. Inga problem att komma loss om han har drivhjulen i marken.

Jag brukar aldrig ställa min taxi på underredet de är rätt dumt, sen om man skulle råka göra så hjulen är i luften ringer man bärgaren.

Jo men de va de jag syftade på i inlägget du citerade först, om man är i situationen där ena hjulet står i luften..om alla hjul står på marken går det ganska enkelt att få bort den bara man har tålamod..Men om det står en ägare med bil som bara tittar på och man börjar bli irreterad kan man ju lika väl fråga om hjälp..  tongue

jag syftade på de som är aktuellt i tråden jag missa helt att du började med att hjulen hängde i luften och hela köret då du bara drog upp det. Klart de är svårare om man råkar få de på de viset.


Jag har satt bilen en gång så jag fick bogseras upp av en annan bil pga en ryttare som inte hade någon koll alls på sin häst så jag fick välja diket. Då stod vänster framhjul ner i diket. Men bogserlina och kämpa någon minut så får man ju upp de.

"Han har ju skrivit att han har försökt detta, har själv varit med om att fastna helt..när bilen inte rör sig en cm ens, man försöker och försöker..sen står ena hjulet i luften..då är det rätt kört och måste ta hjälp av någon.."

Okej, men jag har iaf inte fått någon klarhet på hur hans bil står riktigt, kanske läst slarvligt då.

Aja jag lägger ner, känns som det blir lite för mycke misstolkningar här..som bara kommer leda till sura miner.. smile

Muttley
12 mars 2010 ·

NissanMotorsport skrev:

tkd_rille skrev:

NissanMotorsport skrev:

Jo men de va de jag syftade på i inlägget du citerade först, om man är i situationen där ena hjulet står i luften..om alla hjul står på marken går det ganska enkelt att få bort den bara man har tålamod..Men om det står en ägare med bil som bara tittar på och man börjar bli irreterad kan man ju lika väl fråga om hjälp..  tongue

jag syftade på de som är aktuellt i tråden jag missa helt att du började med att hjulen hängde i luften och hela köret då du bara drog upp det. Klart de är svårare om man råkar få de på de viset.


Jag har satt bilen en gång så jag fick bogseras upp av en annan bil pga en ryttare som inte hade någon koll alls på sin häst så jag fick välja diket. Då stod vänster framhjul ner i diket. Men bogserlina och kämpa någon minut så får man ju upp de.

"Han har ju skrivit att han har försökt detta, har själv varit med om att fastna helt..när bilen inte rör sig en cm ens, man försöker och försöker..sen står ena hjulet i luften..då är det rätt kört och måste ta hjälp av någon.."

Okej, men jag har iaf inte fått någon klarhet på hur hans bil står riktigt, kanske läst slarvligt då.

Aja jag lägger ner, känns som det blir lite för mycke misstolkningar här..som bara kommer leda till sura miner.. smile

haha. de står absolut ingenting om att något hjul skulle stå uppe i luften. Bara att han har isfläckar under hjulen. smile



Men där dök en dum fråga till ts upp.

Hur länge har bilen stått där? Sen innan de börja frysa?

JaggaChafen Tesla Senior Technician
13 mars 2010 · 2 307 Inlägg

TS har inte skrivit i tråden på en bra stund bara så ni vet.

En grym grej e Autosock funkar som satan å e lättare än kedjor. Körde upp för en helt isbalegd kraftigt lutande backe i vintras me dom va inte ens en tendens till att släppa

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang