Is under hjulen, bilen står still

kebabturken
11 mars 2010 · 29 Inlägg

har en bil med bra vinterdäck utan dubbdäck. Igår försökte jag köra ut från parkeringen, men hjulen bara slirar. Hackade bort all is runt alla hjul så mycket det bara gick, det sista kunde jag inte göra något åt trots grov spade. Kastade massa med småsten under och framför hjulen, men inte ens det hjälpte.

Imorgon ska jag besiktiga bilen, men jag kommer inte ut. Finns det några "räls" eller nåt man kan köpa som man kan lägga under hjulen?

j*vla vinter!

lodiseN
11 mars 2010 · 806 Inlägg

du får ju käka lite chebapp så du får powers, det är ju bara det det handlar om turken. Its all about the kebab, nä men lägg 2 tunna plankor under bara och när du försöker köra ut den så se till att inte spinna utan när den börjar spinna trycker du i kopplingen (använd bara koppling) igen och gör om gör rätt, då brukar det släppa

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Attenator
11 mars 2010 · 404 Inlägg

Prova att hissa ett hjul i taget med domkraft så att det släpper från isen, mest troligt har isen "sugit" tag i hjulen.

BMW 2002 (1972)
kebabturken
11 mars 2010 · 29 Inlägg

lodiseN , tack för tipset. Kanske jag ska lägga lite fläskkarré, senapssås och lök under hjulen? Det bör hjälpa.

lodiseN
11 mars 2010 · 806 Inlägg

kebabturken skrev:
lodiseN , tack för tipset. Kanske jag ska lägga lite fläskkarré, senapssås och lök under hjulen? Det bör hjälpa.

Senap fungerar inte, tyvärr men det du kan göra är att åka bort till närmsta kebab och köpa vitlökssås och lägga under OBS!! när du lägger vitlökssåsen och löken på samma ställe bildas friktion= däcken exploderar 10-20 personer dör. Glöm inte salladen

Har jag berättat Ragnhilds matlagnings tips?

Senast redigerat av lodiseN (11 mars 2010)

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
_Nas_
11 mars 2010 · 309 Inlägg

Du har inga vänner som kan hjälpa dig putta ut bilen? Eller möjligtvis kanske bogsera ut den ur parkeringen bara ?

Att köra turbo är beroendeframkallande...
andreasevo7
11 mars 2010 · 353 Inlägg

vi hade samma strul med en jobbar kompis bil! i måndags! han tog bara varmvatten i massor så lossnade den till sist!

kebabturken
11 mars 2010 · 29 Inlägg

jag ska prova med varmvatten. Jag bor ju 2 km från parkeringen, blir lite tufft o bära 10 liter hett vatten genom Solna, men värt ett försök.

Aero T16
11 mars 2010 · 1 327 Inlägg

Du kan ju köpa tösalt och ösa på runt hjulen. Då borde det ju smälta rätt så bra.

Senast redigerat av Aero T16 (11 mars 2010)

gamlingen
11 mars 2010 · 5 198 Inlägg

Får man inte lära sej nånting numer när man tar körkort ?

Slash Saabifierad
11 mars 2010 · 2 026 Inlägg

I detta läge är koppling en underbar vän att ha, här kan du som förare reglera hur mycket kraft som skall fördelas till hjulen, vi lägger fokus på själva dragläget, du skall ha så lite dragläge så att du känner att bilen vill dra iväg och så lite gas att däcken ej spinner utan att bilen mer försöker att tugga sig fram. Börjar däcken spinna lättar du på gasen och trycker in kopplingen lite mer, ett par spinnande hjul gör ingen glad i denna situation (utan möjligtvis den där 10 åringen som står på balkongen över och filmar dig med mobilkamera som han sedan hade tänkt lägga ut på Youtube med texten Kille står och putsar isen). Fungerar inte detta kan du ta till en annan god vän nämligen backen, backen brukar ofta vara snäppet starkare än vad växeln framåt är, samma här, undvik spinn och låt bilen tugga sig fram så brukar det gå bra big_smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
te_wik Forummoderator
11 mars 2010 · 12 813 Inlägg

kebabturken skrev:
jag ska prova med varmvatten. Jag bor ju 2 km från parkeringen, blir lite tufft o bära 10 liter hett vatten genom Solna, men värt ett försök.

Har dom ickedrivande hjulen fryst fast eller är det bara så att det är för halt? Har hjulen fryst fast så hjälper inte kopplingstekniken utan först och främst måste du få lös hjulen från marken.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
id_
11 mars 2010 · 130 Inlägg

Jag satt oxå fast en gång..... men behövde inte fråga om hjälp på internet forum för att klura ut några tänkbara alternativ för att ta mig loss.

snabbast=bogserlina + en kompis som antingen är jävligt stark eller har en bil.

annars prova tösalt, varmvatten, skotta!, hacka, gasa, backa, jucka etc...etc...

du kan även prova tömma hälften av luften ur däcken för o få mer friktion mot isen, vetefan om de gör så stor skillnad men..

Lycka till.

Brådhis * Voff voff *
11 mars 2010 · 10 293 Inlägg

Ett gammalt(!) trick från förr är att lägga in golvmattorna under drivhjulen...

Men absolut enklast är ju att ragga tag i nå´n med bogserlina som kan rycka ut dig från platsen bara!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
volvoentusiasten
11 mars 2010 · 4 005 Inlägg

Enklaste är väl bogserlina och annan bil?

Annars kan ju golvmattan fungera bra. Eller vanlig matta.

Eller så kan du köpa snökedjor, de är inte så dyra och du kommer med största sannolikhet behöva dem igen

kebabturken
12 mars 2010 · 29 Inlägg

hällde 10 liter hett vatten runt de drivande hjulen, hackade is i 30 minuter, kastade flera kilo småsten under hjulen men ingenting hjälper. Det är så *ävla mycket is under hjulen att de inte får grepp. Aldrig mer köper jag odubbade vinterdäck.

Backa bilen kan jag inte, precis bakom den står en 1,5 meter hög snödriva. Kopplingstekniken fungerade inte alls, hjulen får inte grepp. Däcken är nya vinterdäck, men känns som slitna sommardäck.

Bogsera bilen framåt går inte, 3 meter framför bilen står andra parkerade bilar.

Jag ska anlita några vänner som får "skjuta på" istället smile Alternativt försöka hitta några plankor som man kan lägga under hjulen.

Delarium EPIC
12 mars 2010 · 37 Inlägg

Kan inte vara jättekallt i Stockholm just nu (runt 0an?). Dra dit några polare/kusiner/yallabruschan, skotta runt bilen och så man har lite plats att stå och dra/putta/gunga whatever, så kommer du nog få loss bilen.

http://www.delarium.se
No real power, just turbo shit!
volvoentusiasten
12 mars 2010 · 4 005 Inlägg

kebabturken skrev:
hällde 10 liter hett vatten runt de drivande hjulen, hackade is i 30 minuter, kastade flera kilo småsten under hjulen men ingenting hjälper. Det är så *ävla mycket is under hjulen att de inte får grepp. Aldrig mer köper jag odubbade vinterdäck.

Backa bilen kan jag inte, precis bakom den står en 1,5 meter hög snödriva. Kopplingstekniken fungerade inte alls, hjulen får inte grepp. Däcken är nya vinterdäck, men känns som slitna sommardäck.

Bogsera bilen framåt går inte, 3 meter framför bilen står andra parkerade bilar.

Jag ska anlita några vänner som får "skjuta på" istället smile Alternativt försöka hitta några plankor som man kan lägga under hjulen.

Om du har flera kilo småsten så skulle jag isådanafall hissat upp hjulen och lagt stenarna under däcken sedan köra kopplingstekniken som tidigare.

Angående bogsera, fungerar det inte att ta en jävligt kort lina och köra bogserbilen lite från sidan? Bilen behöver ju bara röra sig ett par dm så kan den åka själv? Bilar glider oftast inte sidled trots att man drar dem så. Den rullar ju dit däcken pekar

DaAddez Volvofreak
12 mars 2010 · 356 Inlägg

Jag skulle gissa att bilen står med underredet på snön! Därför den bara  spinner! Men du har ju tänkt o köra bilen, då måste deet finns plats till att bogsera den med!

// Andreas
S40N T5-04
falloutboy
12 mars 2010 · 1 723 Inlägg

Brådhis skrev:
Ett gammalt(!) trick från förr är att lägga in golvmattorna under drivhjulen...

Men absolut enklast är ju att ragga tag i nå´n med bogserlina som kan rycka ut dig från platsen bara!

//Brådhis

det sköna knepet har jag testat och fick hämta mattorn ca 20 meter längre bort. It sure do suck.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang