bygga garage

Wanegardh Asgammal medlem.
11 november 2007 · 2 246 Inlägg

funderar på att  bygga ett garage med fåråd..måtten jag har funderat på är 4,5*9 meter dvs 40,5 kvm..hur mycket plats anser ni att man behöver till en bil som man ska kunna meka med?

FireTraXX DFFL
11 november 2007 · 9 020 Inlägg

40 kvadrat borde nog räcka.

(Förråd stavas det)

EDIT:
Till bilen alltså, och förrådet utöver det.

Senast redigerat av FireTraXX (11 november 2007)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
paradyne Green Street Elite
11 november 2007 · 676 Inlägg

hmm enligt mig så är 40 kvadrat skapligt bra men de skulle inte räcka till mig tongue jag skulle gärna ha ett på runt 80kvadrat, då får man plats inte bara med 1 bil utan med minst 2 o så får du dugligt med plats för verktyg maskiner allt som behövs smile

sir_daniel www.kudoz.se
11 november 2007 · 3 802 Inlägg

titta på vad en vagnhall/verkstadshall kostar att köpa, är inte så dyra som man tror.

Wanegardh Asgammal medlem.
11 november 2007 · 2 246 Inlägg

sir_daniel skrev:
titta på vad en vagnhall/verkstadshall kostar att köpa, är inte så dyra som man tror.

kan du ge mig några länkar tack?

v8rickard Gammelbilsnörd
11 november 2007 · 450 Inlägg

Det som verkligen tar platts är alla maskiner man har/vill ha... Det är aldrig fel att ha rejält med svängrum! Och inte minst takhöjd! Så att man kan få in billyft. Då kan man ju dessutom stuva ytterligare en bil på höjden. Men det beror ju på hur det ser ut där du bor/skall bygga. Det e ju inte alltid tillåtet o bygga för stort, o dyrt blir de oxå. Polaren bygger ett garage just nu (8mdjup o 12m brett tror jag. Det dyraste e ju plattan, han hamnade nog på iaf 65K o har då gjort nästan allt själv o köpt material med bra kontakter.

Senast redigerat av v8rickard (11 november 2007)

Finnmerchant Oseriös Aktör
11 november 2007 · 592 Inlägg

om det skall vara uppvärmt så är golvvärme det bästa

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
Wanegardh Asgammal medlem.
11 november 2007 · 2 246 Inlägg

v8rickard skrev:
Det som verkligen tar platts är alla maskiner man har/vill ha... Det är aldrig fel att ha rejält med svängrum! Och inte minst takhöjd! Så att man kan få in billyft. Då kan man ju dessutom stuva ytterligare en bil på höjden. Men det beror ju på hur det ser ut där du bor/skall bygga. Det e ju inte alltid tillåtet o bygga för stort, o dyrt blir de oxå. Polaren bygger ett garage just nu (8mdjup o 12m brett tror jag. Det dyraste e ju plattan, han hamnade nog på iaf 65K o har då gjort nästan allt själv o köpt material med bra kontakter.

det lät billigt

Crille666
11 november 2007 · 166 Inlägg

Kostnaden kommer ju som sagt bero på vad du kan göra själv kan du göra allt själv så behöver det inte vara så dyrt men om nån annan ska bygga det får du nog räkna med upp mot 200000-250000 kr tror jag.

isakare
11 november 2007 · 272 Inlägg

Jag har byggt ett på 42 kvm byggyta (plattan) och det har kostat runt 100.000:- i lösvirke ink plattan som kostade 27.000:-

Åker helst på is =)
v8rickard Gammelbilsnörd
12 november 2007 · 450 Inlägg

maximus skrev:

v8rickard skrev:
Det som verkligen tar platts är alla maskiner man har/vill ha... Det är aldrig fel att ha rejält med svängrum! Och inte minst takhöjd! Så att man kan få in billyft. Då kan man ju dessutom stuva ytterligare en bil på höjden. Men det beror ju på hur det ser ut där du bor/skall bygga. Det e ju inte alltid tillåtet o bygga för stort, o dyrt blir de oxå. Polaren bygger ett garage just nu (8mdjup o 12m brett tror jag. Det dyraste e ju plattan, han hamnade nog på iaf 65K o har då gjort nästan allt själv o köpt material med bra kontakter.

det lät billigt

65-70K för plattan då asså. Isolering L-stöd o det har han köpt med rabatt genom en kompis som jobbar på sånnt företag. Grävarbeten gjorda med egen grävare, Han har gjort ett bra grundjobb med rejält me fylle. Tror de gick i ca 15m2 betong i formen sen. Armering kostade la iaf 10K sen har han golvvärmerör oxå. Sen tog en firma runt 6k för att gjuta själva golvet, köra me helikopter mm. Blev pegelblankt golv!

Sen har han tagit timmer ur egen skog mm, så gör man mycket själv kan man hålla nere kostander en jäkla massa!

Phaetoon
12 november 2007 · 8 156 Inlägg

Jag skulle bygga lite bredare. dvs 6x9 meter. Då har man lite utrymme bredvid bilen.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Vallås Locos
12 november 2007 · 407 Inlägg

Ställ dig på en stor yta, till exempel en parkering, med bilen och dra sedan ut de mått du tänkt dig för garaget. "Rita" sedan in de maskiner, verktygsvagnar, hyllor osv. du tänkt ha i garaget och se sedan hur bra utrymma du får runt bilen.

speedfreak racing Arbetsnarkoman...
12 november 2007 · 1 098 Inlägg

Vallås Locos skrev:
Ställ dig på en stor yta, till exempel en parkering, med bilen och dra sedan ut de mått du tänkt dig för garaget. "Rita" sedan in de maskiner, verktygsvagnar, hyllor osv. du tänkt ha i garaget och se sedan hur bra utrymma du får runt bilen.

Riktigt smart faktiskt.. Men tänk på att va stort garage man än bygger så vill man alltid å ha större.. Ja har ett som all andra tycker är jävligt stort.. Typ en maskinhall. Men de tycker jag är lagom. Men hade ju itne haft nått empt att ha ett större!

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
Heminredaren
15 mars 2010 · 1 Inlägg

Vi byggde ett garage färdigpaketerat från Björkliden för cirka 5 år sedan. Skulle byggs större och utan dubbeldörrar, port är klart att föredra. Det är inte många gånger per år som det går att ställa in en bil där tyvärr....alltid massa skit i vägen. Bygg stort!!! Kan nästan rekommendera carport för att man ska tvingas hålla skiten borta. smile Hittade en dedikerad bygga garage hemsida som tyvärr inte har mycket att erbjuda ännu. Några andra tips?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang