7208
Sök

Hc-värde Ford sierra DOCH -92

Drive It Like You Hate It
335 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
Tjo, har en ford sierra 2,0 Doch, Va inne på bes förra måndaden o HC värdet är inte av denna värd, det ligger på mellan 500-700:S

Alla andra avgasvärde är helt ok, har tätat avgas, bytt stift, olja, katt osv... Men inget hjälper, plockade väck stift och lamda idag o dom helt vita, och de tyder på för magert bränsle, men vad är felet??

TACKSAM FÖR SVAR SNARAST!! Mvh

___ Life´s A Bitch Then You Die ____

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
16 mars 2010
Troligen mår din katalysator väldigt dåligt, rätt så mycket E85 kan lösa mycket va ditt problem för stunden!

335 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
bumpe skrev:
Troligen mår din katalysator väldigt dåligt, rätt så mycket E85 kan lösa mycket va ditt problem för stunden!

Har bytt katt...hmm

335 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
Eftersom ingen verkar ha en lösning på mitt problem så kan jag ju dra hela historien..

I höstas rasade vi kamkedjan så ventilerna kröktes ganska fint, fick tag på en annan topp, rev ner alltihop o satte ihop de igen med nya toppbult, ny packning, ny kedja, ny spännare ja kort o gott så blev allt nytt.. Vid första start så tickade den som fan i ventilerna men tystnade efter ca 10min.. Allt frid o fröjd så långt.. Sen i januari blev de dags för besiktning, va inne och fick 7st 2or, varav 2st på avgasvärde, C0 2500 och Hc-halten.. Åkte hem o fixade de övriga 5 2orna.. Sen va de dags för värdena då, tänkte i mitt stilla sinne att de inte kunde va något allvarligt så började täta avgas, bytte packning grenrör o allt sånt, skitnöjd så åkte jag hem till en polare som har avgasmätare, pluggade in den o blev förvånad, Co2500 va helt okej, men Hc va lika högt som innan(dvs 400-700)hmm Åkte hem i ren förtvivlan, bytte stift och katt, åkte tillbaka, fortfarande samma visa:| vafan är nu detta.. Uppmärksammade en grej jag inte tänkt på innan, när den står på tomgång så poffar den lite då o då.. Åkte hem, sprutade startgas överallt, jippi en läcka vid insuget, fixade de, bytte även spridare o satte dit dom från den gamla toppen, men den poffa fortfarande:/, plockade väck stiften helt kritvita, plockade lamndan, o den va lika vit:O putsade av allt o satte tillbaka de, aja tänkte jag, körde o kollade värdena, nu hade dom helt plötsligt ökat till 800-1000:S.. Har börjat tröttna..

NÅGON SOM HAR NÅGRA FÖRSLAG!???

1 142 Inlägg
17 mars 2010
kolla komp:et på den. min blåa ford ja har nu hade ja 850 i hc värde och de sänkte ja till 0 med 50/50 etanol och bensin, men lambda värdet drar iväg, enda lösningen för mig var att byte motor som ja nu har gjort och var och kolla värdena och då var hc värdet 1. men de ja vill komma till är att dina kolvringar kan vara dåliga som mina så den tar in olja i förbränningen så värdena sticker iväg. ja hade 5kilos tryck på 2cyl 6 på 1 och 8 på 1 vilket är väldigt dåligt. men som sagt prova komp prov. eller chansa med etanolen

335 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
Komp 13 15 15 15

1 142 Inlägg
17 mars 2010
ok:S de är 13orginal på ford...

335 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
Okejokej:O Konstigt men är ju inget fel på kompet iaf.. Annat förslag??

1 142 Inlägg
17 mars 2010
hmm måste tänka lite....har du kollat slangen under grenröret om den läcker något? den går från insuget bakom motorn sen in under grenröret.

1 142 Inlägg
17 mars 2010
men irriterar du dig något på hur den går annars(förutom att besiktningen klagar).

335 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
Fixade den slangen idag den du pratar om.. Jo lite irriterar de mej eftersom jag inte kan komma fram till vad felet kan vara, för antar att poffandet hör ihop med avgasvärdet..

Sök