7256
Sök

Fråga angående parkeringavgift?

1 697 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
Hej

Va på en liten bilträff i somras. Man fick parkera inne på området men året innan fick man parkera på en ganska bred grusväg som går till ett hobbyflygfält. Så man körde ju ut dit så man kunde få stå lite själv och slippa allt folk runt bilen.

Men vägen tillhörde en vägförrening som inte ville att man skulle parkera längs vägen. Dock stod det inget om att det var parkeringsförbud.

I alla fall så var det en gubbe som gick och satte böteslappar i rutan. Han va inte polis och lapparna han satte dit va vanliga fakturor.

Min fråga då är om det han gjord var lagligt eller vad som kan hända?

(jag slapp böter för jag fick reda på att han gick och satte lappar och jag parkerade inne på området istället, men tänkte bara se vad som kan hända)
Senast redigerat av Juvakka (17 mars 2010)

687 Inlägg
17 mars 2010
Det heter parkeringsavgift alternativt kontrollavgift inte parkeringsböter (parkeringsböter är det polis som sätter), detta är inte för att vara en besserwisser utan för att du ska förstå lagtexten.

Ja markägaren får själv dela ut kontrollavgifter enligt Lag om kontrollavgift vid olovlig parkering 1§.

"En markägare som upplåter ett område för parkering eller förbjuder parkering inom området får under de förutsättningar som anges i denna lag ta ut en avgift (kontrollavgift) om ett fordon parkerats inom området i strid mot förbud eller villkor som han har beslutat (olovlig parkering).

Enligt 3§ så får "kontrollavgift tas ut endast om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Skyltningen skall utföras med vägmärken".

8§ säger att han skall fästa avgiften på fordonet, förmodligen den där fakturan du nämnde.

Hoppas du fick svar på din fråga.

1 697 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
Nehe skrev:
Det heter parkeringsavgift alternativt kontrollavgift inte parkeringsböter (parkeringsböter är det polis som sätter), detta är inte för att vara en besserwisser utan för att du ska förstå lagtexten.

Ja markägaren får själv dela ut kontrollavgifter enligt Lag om kontrollavgift vid olovlig parkering 1§.

"En markägare som upplåter ett område för parkering eller förbjuder parkering inom området får under de förutsättningar som anges i denna lag ta ut en avgift (kontrollavgift) om ett fordon parkerats inom området i strid mot förbud eller villkor som han har beslutat (olovlig parkering).

Enligt 3§ så får "kontrollavgift tas ut endast om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Skyltningen skall utföras med vägmärken".

8§ säger att han skall fästa avgiften på fordonet, förmodligen den där fakturan du nämnde.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Men eftersom det inte satt någon skylt över huvud taget så gjorde han egentligen fel? Hade det dock suttit en skylt som visade på parkeringsförbud hade han kunnat göra detta helt lagligt.

Tack för svaret smile

Ändrade rubriken tongue
Senast redigerat av Juvakka (17 mars 2010)

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
17 mars 2010
Har han ej skyltat eller personligen talat om för dig att det kommer att kosta pengar.  Så kan han inte ta ut en avgift.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

8 928 Inlägg
17 mars 2010
Bara för att det saknas skyllt gör det inte tillåtet att parkera, markägaren har rätt i att ta betalt av dom som utnyttjar marken.
Sen borde arrangören ha satt upp skylltar men det spelar mindre roll i rätten att ta betalt

Fotograf på Tierp iDag

1 697 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
Hamilton skrev:
Bara för att det saknas skyllt gör det inte tillåtet att parkera, markägaren har rätt i att ta betalt av dom som utnyttjar marken.
Sen borde arrangören ha satt upp skylltar men det spelar mindre roll i rätten att ta betalt

Jo, att man som markägare har tillåtelse till det vet jag. Men jag tänkte att det är skillnad mot en grusväg som ägs av en vägförening. Men en vägförening är ju egentligen flera personer som äger små delar av vägen. Tänkte inte på det tidigare. Menar, hade nån parkerat på min mark utan att fråga hade jag ju tagit betalt.

Hehe, missar uppenbara saker ibland tongue

Känns dock som han kunde vart lite schysst och satt upp en skylt där det stod att man inte får parkera när det är så att dem alltid tillåtit det tidigare så går det av gammal vana. Man kan ju inte veta att dem inte vill att man ska parkera där längre.

Tack för svaren smile
Senast redigerat av Juvakka (18 mars 2010)

Sök