7439
Sök

Ge mig åsikter och synpunkter på min kommande eldragning.

914 Inlägg
5 oktober 2006
Trådstartare
http://www.garaget.org/gallery/archive/14117/4063/14117-18954.jpg
Som ni ser är det lite saker som ska in i bilen i höst.

Där jag gjort pilar är där jag undrar vad ni skulle använt för kabeltjocklek och säkring därefter.
Alla omärkta fyrkanter är det lagom eller kan jag ta bort/måste ha dit fler?
Dom 2 framme vid batteriet kan bli att dom går på samma säkring med en sådan batteriepol med inbyggd anl säkring.
Från det främre batteriet till dom bakre är det enbart laddström som ska gå är inte tänkt att stereon ska behöva ta allt för mycket ström från det.
Sen lär det vara massa saker man glömt bort att tänka på nu men bara kommentera på.
Just det ja mellan optimat och steget 900.4 är det 35kv kabel.
Senast redigerat av Ronnie.L (5 oktober 2006)

Galen bilstereobyggare och Skyline förare
217 Inlägg
5 oktober 2006
Tjena Ronnie!

har kollat lite på ditt strömdragnings schema..
och det ser allt bra ut får jag säga!!

ser ut som du skall använda mycket ström och det är mycket trevligt!!! drar ju en del ström de förstärkarna :-) vad skall du köra för basar och grejer??

Från abtteriet fram til de batterierna bak bör ju dra så MÅNGA 50mm2 kablar som du har råd med..har sett fleras Tävlingsbilar i minKlass som kör Knippe med 50mm2 kable en körde 8 st 50mm2 och en annan körde 16!!st!! 50mm2 kablar bak och endå hade han Ström diffar hehe!!

så dra så många som din plånbok räcker till snålar du och bara drar 1-2 st så kommer förstärkarna att brina upp Nästan direkt!!! Ha det i åtanke när du bygger!!!

Jag har byggt Många tävlingsanläggningar och vet hur mycket ström betyder i detta sammanhang....+

sen behöver du ju ankra fast kablarna och till det använder du Koppar skenor som du gängar upp och skruvar fast i...då blir det lättare för dej att ha så mycket kablar....

Har du några mera frågor så bara fråga på...

Mvh Christian

Vill du ha hjälp med att bygga baslåda,Installera högtalare,stereo
,multimedia,montera osv hör av dej!
Mycket humana priser!
www.tvboden.se

10 287 Inlägg
5 oktober 2006
Varför inte en separat generator? Då räcker det med typ 35kvmm mellan generator och batteripacken i bagaget. Då kan man dessutom ha hög laddspänning på generatorn utan att blåsa alla lampor i bilen titt som tätt. (så hör som batterierna vill vara med om).

Dessutom så gillar jag inte hur du har ritat jordförbindelserna mellan dom dubbla batterierna och stegen. Det bör vara en 50kvmm direkt mellan minuspol och steg och en klenare, typ 25 - 35  kvmm mellan minuspol och plåt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
5 oktober 2006
Om man räknar på 300A så blir spänningsfallet ca 0,5V om kabeln är 5m lång, då ska 50mm2 pluskabel från bakre batterier till steg räcka. Blir det förluster på flera tiondels Volt på den korta sträckan så handlar det om övergångsresistans i så fall, alltså icke perfekt kontakt mellan kabel och kabelsko/polsko.

Jag blir lite fundersam angående kabeln från det främre batteriet till laddrelät, ska inte generatorkabeln gå till laddrelät först och från laddrelät grena ut till främre och bakre batterier?
Är laddrelät ett slags skiljerelä?
Senast redigerat av Drönirettab (5 oktober 2006)

914 Inlägg
5 oktober 2006
Trådstartare
Sharky skrev:
Varför inte en separat generator? Då räcker det med typ 35kvmm mellan generator och batteripacken i bagaget. Då kan man dessutom ha hög laddspänning på generatorn utan att blåsa alla lampor i bilen titt som tätt. (så hör som batterierna vill vara med om).

Dessutom så gillar jag inte hur du har ritat jordförbindelserna mellan dom dubbla batterierna och stegen. Det bör vara en 50kvmm direkt mellan minuspol och steg och en klenare, typ 25 - 35  kvmm mellan minuspol och plåt.

/Göran

så du anser inte att jag ska ha 50mm2 mellan batterie och plåt ? Så som det är ritat nu ,eller så som det är tänkt kanske inte syns. SÅ är det 50mm2 jord till batteriet sen på samma jordpunkt drar jag 50mm2 jord till slutsteget.

och jag ska även ha en större generator. detta elschema är bara till för att se om jag förstått allt rätt och tänkt på vart jag behöver ha alla saker. det främre optimat ska vara till övriga bilens elutrustning ska bara skicka laddström därfirån till dom bakre batterierna medans jag kör och spelar på vettig volym. Det är därför jag har laddrelän på kablarna bak så att dom ska enbart vara aktiva när bilen är igång så man ej använder det främre batteriet då bilen är avstängd.

914 Inlägg
5 oktober 2006
Trådstartare
Rockfordboy82 skrev:
Tjena Ronnie!

Från abtteriet fram til de batterierna bak bör ju dra så MÅNGA 50mm2 kablar som du har råd med..har sett fleras Tävlingsbilar i minKlass som kör Knippe med 50mm2 kable en körde 8 st 50mm2 och en annan körde 16!!st!! 50mm2 kablar bak och endå hade han Ström diffar hehe!!

Mvh Christian

varför ska jag ha fler kablar än som går in i stegen? Jag ska enbart ha kabeln framifrån för att ladda batterierna som kommer ligga i skuffen. Sen in i stegen får det bara plats 1st 50mm2 kabel.

914 Inlägg
5 oktober 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om man räknar på 300A så blir spänningsfallet ca 0,5V om kabeln är 5m lång, då ska 50mm2 pluskabel från bakre batterier till steg räcka. Blir det förluster på flera tiondels Volt på den korta sträckan så handlar det om överföringsresistans i så fall, alltså icke perfekt kontakt mellan kabel och kabelsko/polsko.

Jag blir lite fundersam angående kabeln från det främre batteriet till laddrelät, ska inte generatorkabeln gå till laddrelät först och från laddrelät grena ut till främre och bakre batterier?
Är laddrelät ett slags skiljerelä?

kabeln från batteripacken kommer bli högst 0.5m lång om det går att instalera som jag vill. laddreläet är ett tillsalgs relä tror jag det heter. det ger bara ström när det får en signal från en annan signal som jag nu har från tändningen då jag solm jag skrev på andra svaret bara vill nyttha frambatteriet under körning och ladda via det till dom batterierna där bak. I överigt kommer jag använda c-tek laddare för att få upp strömmen i batterierna där bak.

vet man inte ska skriva för många svar på rad i sin egen tråd. men är långa inlägg och handlar ommycket saker därför jag gjorde så här istället för ett inlägg som tar en hel sida smile

21 761 Inlägg
5 oktober 2006
Ronnie.L skrev:
Jag ska enbart ha kabeln framifrån för att ladda batterierna som kommer ligga i skuffen.

Och den bör åtminstone vara tillräckligt grov för att inte ge spänningsfall när generatorn laddar fullt, då beror det på hur stor generator du har/tänkt ha.

914 Inlägg
5 oktober 2006
Trådstartare
just nu har jag bara 90amp generator vet inte vilken storlek det blir än har inte hittat någon generator  än som jag kan tänka mig går att knöka in i bilen. Jag bara håller på med förberedelser ännu ingen av oss småpojkar kan ta ledigt ännu för att leka lite smile Så jag vill bara planera och göra allt lite bättre från början än man gjorde första gången tongue

21 761 Inlägg
5 oktober 2006
Ok, blir nog bra.

10 287 Inlägg
5 oktober 2006
Mitt resonemang byggde på att du har två generatorer så att du kan ha en separat som matar batterierna till stegen. På så sätt slipper du problem med vandringsströmmar mellan batterierna och kan skala bort skiljereläer.
Gör du på det sättet så kommer "bara" laddningsström från fet-generatorn att gå till bilstereobatterierna och då räcker det med klenare än 50kvmm mellan minuspoler och chassie.

/Göran

Ronnie.L skrev:
så du anser inte att jag ska ha 50mm2 mellan batterie och plåt ? Så som det är ritat nu ,eller så som det är tänkt kanske inte syns. SÅ är det 50mm2 jord till batteriet sen på samma jordpunkt drar jag 50mm2 jord till slutsteget.

och jag ska även ha en större generator. detta elschema är bara till för att se om jag förstått allt rätt och tänkt på vart jag behöver ha alla saker. det främre optimat ska vara till övriga bilens elutrustning ska bara skicka laddström därfirån till dom bakre batterierna medans jag kör och spelar på vettig volym. Det är därför jag har laddrelän på kablarna bak så att dom ska enbart vara aktiva när bilen är igång så man ej använder det främre batteriet då bilen är avstängd.

(Groucho Marx).

914 Inlägg
6 oktober 2006
Trådstartare
jaha ja det är ju ett sett att göra det.. hmm frågan är bara om vi kan lyckas klämma in en generator till och lina upp den med alla andra remskivor.. Är lite småtaight i den delen av mitt motorrum fastän att jag har en pygmee motor smile Men det vore helt klart smidigaste sättet när det gäller kablar och sånt att gör på det viset.
Men själva jordningen av batterierna därbak borde jag väll jorda med lika tjock kabel som jag jordar slut steget med eller ?
Sen om man drar en kabel direkt från genratorn till batterierna därbak är det nåt speciellt man måste tänka på ? Behövs det nån annan eloktonik komponent mellan generator och batterie eller räcker det med en säkring därimellan ?
Senast redigerat av Ronnie.L (6 oktober 2006)

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
6 oktober 2006
Tjena

Ronnie. L måste tyvärr säga att det inte är så bra att koppla strömmen på detta vis. Grund teknik med många batterier med mycket effekt är att strömens riktning bör gå i en riktning för bästa resultat. Det gör det inte i din skiss. Hör av dig till mig så förklarar jag vidare hur du ska koppla.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

10 287 Inlägg
6 oktober 2006
Gör som Björn skrev, kontakta honom. Med så mycket effekt du kommer att ha i dessa batterier så är det enormt viktigt att ha järnkoll på hur alla strömmar kommer att gå.

Berätta gärna här sedan vad ni kom fram till.

/Göran

Ronnie.L skrev:
jaha ja det är ju ett sett att göra det.. hmm frågan är bara om vi kan lyckas klämma in en generator till och lina upp den med alla andra remskivor.. Är lite småtaight i den delen av mitt motorrum fastän att jag har en pygmee motor smile Men det vore helt klart smidigaste sättet när det gäller kablar och sånt att gör på det viset.
Men själva jordningen av batterierna därbak borde jag väll jorda med lika tjock kabel som jag jordar slut steget med eller ?
Sen om man drar en kabel direkt från genratorn till batterierna därbak är det nåt speciellt man måste tänka på ? Behövs det nån annan eloktonik komponent mellan generator och batterie eller räcker det med en säkring därimellan ?

(Groucho Marx).

914 Inlägg
6 oktober 2006
Trådstartare
aha björn nåt nytt ska man lära sig ringer till honom när gruset försvunnit ur ögonen och ser vad han har att säga.

914 Inlägg
6 oktober 2006
Trådstartare
tur man handlar av björn man får alltid bra råd av honom. Ska bygga mina 5batterier till ett stort batterie.

Sök