5320
Sök

Beräkning av lådvolym... Olika svar?!

187 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
Hallå. Har varit inne på www.ljudia.se och sen EzeSpeaks 1.0 och kollat vad en 10 bas vill ha för volym! På Eze fick jag en låda på 16L drygt och på ljudia fick jag 23L (sluten låda handlar det om)

Uppgifter om basen; Ground Zero Uranium 10"
                              Fs 33Hz
                              Qts 0.42
                              Vas 29.4

Sen fanns det något som hette "önskat Qtc-värde för elementet"?? Vad innebär det?

I programmet finns det en liten ruta med olika q-värden ex: filtertyp/q-värde

linkwitz/0.5
                                                                                         Bessel/0.577
                                                                                  Butterworth/0.707
                                                                                    Cebychev/>0.71
Butterworth = Maximalt flat amplitud!!!

Ett q-värde för slutna lådor är 0.35-0.85? Vad ska man försöka uppnå?

Asså jag är förvirrad o skulle behöva hjälp?? Skulle vilja få svar på alla dessa olika värden o vad dom har för betydelse! Sökte på trådar här men hittade inga vettiga svar! roll
Senast redigerat av snirrealm (24 mars 2010)

Nya planer..

Superhedde
255 Inlägg
24 mars 2010
"Q" är en parameter på hur elementet beter sig i en låda. Högt Q-värde ger sämre transientsvar dvs mer bumlig odefinerad bas, lågt Q-värde ger torr bas med bra transientsvar. Det går inte att bestämma lådvolymen genom att enbart titta på "Q" värde. Man måste även ta hänsyn till den slutna lådans avstämning samt frekvensgång.

Q 0.3-0.5 = Ultratorr bas. Vatten bitte.

Q 0.5 = Torr transientsnabb hifibas.

Q 0.7 = Maximalt jämn frekvensgång.

Q 1 = Konsument-Q. Peakad umpa umpa bas. Inget att torka veden i dock.

Q 1.1> = Nja. Hörde vi en bastrumma eller elbas?roll

I ditt fall med GZ basen så säger jag att 20 liter totalvolym blir bra. wink

Mvh Mattias Hedin
Senast redigerat av DJ_Hedde (24 mars 2010)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

187 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
DJ_Hedde skrev:
"Q" är en parameter på hur elementet beter sig i en låda. Högt Q-värde ger sämre transientsvar dvs mer bumlig odefinerad bas, lågt Q-värde ger torr bas med bra transientsvar. Det går inte att bestämma lådvolymen genom att enbart titta på "Q" värde. Man måste även ta hänsyn till den slutna lådans avstämning samt frekvensgång.

Q 0.3-0.5 = Ultratorr bas. Vatten bitte.

Q 0.5 = Torr transientsnabb hifibas.

Q 0.7 = Maximalt jämn frekvensgång.

Q 1 = Konsument-Q. Peakad umpa umpa bas. Inget att torka veden i dock.

Q 1.1> = Nja. Hörde vi en bastrumma eller elbas?roll

I ditt fall med GZ basen så säger jag att 20 liter totalvolym blir bra. wink

Mvh Mattias Hedin

Aha, suveränt.. Tackar så mycket! Fick man lite mer kött på benen!

Nya planer..

Sök