5414
Sök

Koppla in två ljudkällor till samma slutsteg?

stRaend
27 mars 2010
Trådstartare
Går i tankarna om man kan ha två olika källor till samma slutsteg?

Alltså tänkte ha så att man kan koppla in en bärbar dator i bilen, men då är frågan måste jag byta lågnivåkablarna varje gång eller kan jag ha det liggandes så det bara är att plugga i datorn i dom? Eller måste jag byta varje gång? hmm

Istället för att köpa en dvd-spelare till bilen + skärmar så tänkte jag att det kanske bara går att köpa skärmar och ha använda datorn? Lättare då man kan ha filmer osv liggandes på datorn istället för att bränna ut dom eller lägga över dom på minnen/hårddiskar och krångla. roll

Så alltså, frågan är om man kan koppla in lågnivåkablar till stereon i bilen som man samtidigt har lågnivåkablar dragna till datorn?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 mars 2010
Ja det går.......men enklare är om din enhet har AUX-in, då kan du koppla datorn den vägen istället för att behöva stänga av enheten när datorn är igång och vice versa......

Varför man får stänga av den ena är dels för att man blandar signalerna, dels kan man (vad jag hört...kan inte bekräfta) ev. knäcka ingången på resp källa, den som man har tyst.
Sedan är det MKT enklare att ha datorn på en fast ren nivå på utsignalen och sköta volymen med enheten.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 631 Inlägg
27 mars 2010
Koppla in datorn på stereons AUX-ingång så löser det sig!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

stRaend
27 mars 2010
Trådstartare
okej, tänkte göra så först också, men får man ut bästa ljudkvalité då? smile sorround eller hur det stavas ^^ kan noll om sånt här tongue

7 241 Inlägg
27 mars 2010
stRaend skrev:
okej, tänkte göra så först också, men får man ut bästa ljudkvalité då? smile sorround eller hur det stavas ^^ kan noll om sånt här tongue

Sorround har inget med kvalitét att göra.

Börja med en stabiloch bra montering av framsystemet.
Dämpa dörrarna, paneler och en stabil baffel fast i dörrn sopm högtalarna monteras i.

När det gäller volymen från datorn.....
Sänk datorn, ha stereon på den volym du vill ha som max nivå (som du brukar ha max på CD).
Sedan gör du ungefär som när du gainar in ett steg.
Höj datorns nivå tills det låter illa, sänk därefter igen tills det låter rent igen. Sedan rör du INTE volymen på datorn smile

Vissa enheter kan dessutom ändra känsligheten på UAX-ingången......läs manualen då detta framgår där om din enhet har denna funktion eller ej.

stRaend
27 mars 2010
Trådstartare
Okej. detta låter ju lovande. Har dock inte framsystemet monterat i dörrarna utan i i-brädan smile Och dom sitter ganska så jätte hårt fast där wink

Alltså så kan jag ha max volym på stereon, och sänka / höja datorns volym tills det låter illa? Kortfattat smile

7 241 Inlägg
28 mars 2010
stRaend skrev:
Okej. detta låter ju lovande. Har dock inte framsystemet monterat i dörrarna utan i i-brädan smile Och dom sitter ganska så jätte hårt fast där wink

Alltså så kan jag ha max volym på stereon, och sänka / höja datorns volym tills det låter illa? Kortfattat smile

Nja inte max volym.....utan max volym utan att låta illa på enheten.
Sedan svar ja.

Sök