Tänka på när man köper på tex blocket

golfcab89
26 mars 2010 · 46 Inlägg

tänkte skriva en tråd där dom som är lite mera Rutinerad kan skriva in vad man bör tänka på när man köper begagnat, tex huvudenhet, högtalare och slutsteg.

Huvudenhet :
slitage ?
felsökning?

Vilka slitage brukar hända med en stereo ?
Hur felsöker man en stereo så man vet att den är okej? tex något man kan göra på plats ?

högtalare :
Slitage?

hur sliten blir en högtalare?  går det att se på den om den är sliten eller körd på ett felaktigt sätt?

slutsteg :
Slitage?
felsökning?

hur länge räcker ett slutsteg, vad tänker man på och kollar innan man köper?

generellt vad bör man tänka på när man köper begagnat, så man inte kommer hem och hittar att den tydligen var trasig

tack i förhand

Frissan
26 mars 2010 · 4 693 Inlägg

Ang högtalare så går det att mäta impedansen med en multimeter så man ser att talspolarna är okej om den inte sitter i en låda så man kan provspela tex.

Fick lära mig det en gång när en kille bytte till sig en baslåda av mig utan att ens fråga om en provlyssning.

Booyakasha!
dbakuten TEAM dBAkuten
26 mars 2010 · 865 Inlägg

Har haft en hel del kunder som har hört av sig till mig när de har köpt begagnade saker.

Kunden skickar varan sen när varan provas så är den sönder.
Säljaren hävdar att den funkade sist när den togs ur bilen och hävdar då att köparen har haft sönder den.

Sen Köparen hävdar att han har kopplat precis som det ska kopplas och den inte funkade när dem köpte de.

Ord mot ord och inga bevis finns och köparen får stå för det och har då blivit blåst OM varan var sönder när den skickades.

Så se upp!!!

MVH//Björn

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
Lonefox Bad music kills good sound
26 mars 2010 · 7 241 Inlägg

Åk alltid och kolla på grejerna om man har möjlighet.

Be att få testa dem om möjlighet finns.

Är avståndet för långt för detta? Ja....då får man dessvärre lita på säljarens ord sad

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
j00k3 Med-lem
26 mars 2010 · 129 Inlägg

Har skickar efter mycket grejor jag köpt från blocket etc. Allt har vart i det skick säljarn sagt och det har fungerat. Tur? Ja kanske. Det är mina erfarenheter iaf. Men man ska nog passa sig ändå.

MVH Jocke

Senast redigerat av j00k3 (26 mars 2010)

Man får aldrig en andra schans att ge ett första intryck.
stahre
26 mars 2010 ·

har man exempelvis mailkontakt ska man spara alla mail, ifall det uppstår tvist, då kan bevis finnas i mailen. Även annonsen ska sparas, hävdar säljaren att det funkar som det ska i annonsen o det inte gör det när det kommer fram så underlättar det för utomstående o se om det är något som kan ha skadats under frakt. Står det "säljs i bifintligt skick" ska man nog tänka över köpet en gång till

niqlaz
26 mars 2010 · 240 Inlägg

hur många timmar ska ett nytt steg kunna spela om man inte anstränger det till max hela tiden..??

stRaend
26 mars 2010 ·

stahre skrev:
har man exempelvis mailkontakt ska man spara alla mail, ifall det uppstår tvist, då kan bevis finnas i mailen. Även annonsen ska sparas, hävdar säljaren att det funkar som det ska i annonsen o det inte gör det när det kommer fram så underlättar det för utomstående o se om det är något som kan ha skadats under frakt. Står det "säljs i bifintligt skick" ska man nog tänka över köpet en gång till

säljaren kan ju dock hävda att köparen pajat saken när han fått den? då hjälper inte mailen eller annonsen.

niqlaz skrev:
hur många timmar ska ett nytt steg kunna spela om man inte anstränger det till max hela tiden..??

Hur länge som helst skulle jag gissa på.

stRaend
26 mars 2010 ·

ThisIsBlackSunshine skrev:
Man kan väl t,ex om man ska köpa en bas, fråga säljaren vad han har spelat med den..hur starkt slutsteg m.m.. om det är en ganska klent slutsteg så kan man ju va lite mer säker på att han inte dragit på allt för mycket så inte basen pallar. Även fråga när han köpte det nytt, hur länge han haft det o.sv

vad spelar det för roll vad han har spelat?

grakka
26 mars 2010 · 102 Inlägg

ThisIsBlackSunshine skrev:
Man kan väl t,ex om man ska köpa en bas, fråga säljaren vad han har spelat med den..hur starkt slutsteg m.m.. om det är en ganska klent slutsteg så kan man ju va lite mer säker på att han inte dragit på allt för mycket så inte basen pallar. Även fråga när han köpte det nytt, hur länge han haft det o.sv

Jag är inte helt säker på min teori, men borde det inte vara tvärt om? Har säljaren använt ett för klent/litet slutsteg så är förmodligen risken ganska stor att han har försökt pressa steget ganska hårt genom att gaina till max för att få ur mer utav det och att det då eventuellt lämnat oren signal som kan ha skadat högtalaren (förutsatt att dist kan slita på högtalare).

stRaend
26 mars 2010 ·

grakka skrev:

ThisIsBlackSunshine skrev:
Man kan väl t,ex om man ska köpa en bas, fråga säljaren vad han har spelat med den..hur starkt slutsteg m.m.. om det är en ganska klent slutsteg så kan man ju va lite mer säker på att han inte dragit på allt för mycket så inte basen pallar. Även fråga när han köpte det nytt, hur länge han haft det o.sv

Jag är inte helt säker på min teori, men borde det inte vara tvärt om? Har säljaren använt ett för klent/litet slutsteg så är förmodligen risken ganska stor att han har försökt pressa steget ganska hårt genom att gaina till max för att få ur mer utav det och att det då eventuellt lämnat oren signal som kan ha skadat högtalaren (förutsatt att dist kan slita på högtalare).

tänkte åt det hållet jag med, värre med ett för klent steg än med ett som gett mer effekt. Förutsatt att han inte grillat basen wink

M_Back
26 mars 2010 · 535 Inlägg

Betala med internetgiro!

Motorer utan turbo.....suger!
BMW 323 CI "Hvergelmer" (2000)
Volvo Amazon 131 "Vaftrudner" (1968)
Gamle_Rasken Inget mer, inget mindre!
26 mars 2010 · 90 Inlägg

Det bästa är egentligen att kunna få testa / provlyssna varan direkt på plats. då kan man pilla o höra och sen bestämma sig. Sj har jag inte sålt mkt i mina dagar men jag har alltid sagt att är man inte nöjd o hör av sig inom en viss tid, har sagt 1 vecka så byter man tillbaka. tyvär har inte säljare varit lika snälla mot mig när jag köpt begagnat.

På en bas kan du ju känna på konen med. är den styv som bara den så är den rätt hårt spelad. ( om jag lärt mig rätt )

Det luriga med att köpa stereo kan ju vara att t.ex lågnivån är bränd, minnet är sönder. det är det jag råkat utför iaf.

MVH

Det är inte farten som dödar utan smällen
Its not the fart that kills, its the smell
stRaend
26 mars 2010 ·

om upphängningen på basen är lika stum som en ny bas så är den dock inte så mycket spelad ? om jag lärt mig rätt tongue men konan vet jag inte hur det är? den brukar vara hård på mina basar iallafall  roll

Gamle_Rasken Inget mer, inget mindre!
27 mars 2010 · 90 Inlägg

är som  sagt inte säker på min teori.. är nåt jag hört eller läst tongue

Det är inte farten som dödar utan smällen
Its not the fart that kills, its the smell
stRaend
27 mars 2010 ·

inte jag heller wink men upphängningen brukar vara hård på en ny bas, och ju mer du spelar desto "slappare" blir den? eller yikes

per-kan
27 mars 2010 · 219 Inlägg

om upphägningen är mjuk/slapp så är basen förmodligen hårt spelad. men de är omöjligt o utgå från hur en bas är genom att klämma på den o känna om den är trög. för alla basar är ju olika. men är den helt svampig så kan man leta vidare. sen beror de ju lite på va de är för märke på grejerna. men de lättaste sättet o kolla beg grejer är helt enkelt att lära sig från grunden. hur basar, cd/stereo, och steg fungerar o va dom har för egenskaper. o är man nyfiken på en speciell produkt så går de ju o läsa sig till de mesta på nätet idag. o sen utgå från det.

Gamle_Rasken Inget mer, inget mindre!
28 mars 2010 · 90 Inlägg

Där har man nog det bästa sättet! läsa till sig kunskaper från internet :smile
vad som brukar strula osv så du vet vad man ska kolla efter på den produkten.

Det är inte farten som dödar utan smällen
Its not the fart that kills, its the smell
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang