B230K block med 16v topp

JeepPerformance
27 mars 2010 · 211 Inlägg

Tja ! Funderar på att montera en 16v topp på ett B230K block och undrar om någon gjort det innan?? skulle man behöva fräsa ut ventiluttag i kolven isf? jag menar den har ju förbranningsrummet i kolven.
och då skulle jag köra motorn på ett 940 turbo sprut .

funkar det??

Mvh Johan

BMW e34 530d "om606 8mm 250cc" (1993)
Volkswagen Beach Buggy 1500 "Weber Turbo" (1967)
Sharky
27 mars 2010 · 10 287 Inlägg

Det finns väldigt många trådar om detta. Sök lite.
Menar du verkligen ett B230K block? Dom har väl förbränningsrummet i kolven och då skulle resulterande komp hamna på typ 5:1.
Men 940 sprut så måste du tänka på att en 16V beter sig helt annorlunda vad gäller tändläge och hur noga det är med exakt rätt soppamängd.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
JeepPerformance
27 mars 2010 · 211 Inlägg

ja har letat men inte hittat något med K kolvar. och om man planar toppen hamnar ventilerna endå ner i kolven  eller?   ja han behöver väll lite  mer sopp när det flödar bättre ..

Volkswagen Beach Buggy 1500 "Weber Turbo" (1967)
BMW e34 530d "om606 8mm 250cc" (1993)
Sharky
27 mars 2010 · 10 287 Inlägg

Det är inte rimligt att plana toppen så mycket att du kan ta bort så mycket att du kommer upp till vettigt kompförhållande.
Tänk själv. På en K-motor sitter hela förbränningsrummet i kolven. Dvs om du sätter dit en 16V topp så måste du plana bort hela förbränningsutrymmet i toppen för att få vettigt komp.
Räkna lite. Antag att du skall ta bort 40cc. Diametern är 96mm. Arean är pi*d^2/4 och förbränningsrummet konar av. Om förbränningsrummet skulle vara cylindriskt skulle du behöva plana 5mm men eftersom föbränningsrummet konar av så skulle du behöva plana det dubbla, dvs runt 1 cm......

Och när jag skriver om tändläge och soppa så är det inte det självklara att man behöver mera bensin för mera effekt . Utan det problem att en 16V motor har helt annan förbränningshastighet än en 8V och kräver helt annan tändlägesprofil i tändchippet och att en 16V motor är mycket känsligare på att bränsle -luft blandningen blir exakt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
JeepPerformance
28 mars 2010 · 211 Inlägg

Tack!  någon som kunde komma med riktigt svar iallafall.. men då är de optimala att köra me ft kolvar med ventiluttag?

BMW e34 530d "om606 8mm 250cc" (1993)
Volkswagen Beach Buggy 1500 "Weber Turbo" (1967)
Sharky
28 mars 2010 · 10 287 Inlägg

FT kolvar eller tex en helt komplett B234 botten. Med en B234 botten så har du kolvar med urtag som stämmer, färdig kamdrivning och rätt högflödespump för att dom hydrauliska tryckarna skall fungera optimalt. Nackdelen är att man måste se till att få med generator och servopump från B234 eftersom fästen och position på generaorrem är annorlunda än på vanliga B230.

/Göran


JeepPerformance skrev:
Tack!  någon som kunde komma med riktigt svar iallafall.. men då är de optimala att köra me ft kolvar med ventiluttag?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Bensinskallen P o r s c h e
28 mars 2010 · 1 700 Inlägg

Kan ju bara tillägga att k-blocket är i gruppen av dom absolut klenaste dessutom wink

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
JeepPerformance
28 mars 2010 · 211 Inlägg

okaj nu va de så att jag hade ett k block liggande och undrade därför det.  och motorn i 940 har lagerknack och då kanske det går att flytta över hela K motor över till 940n om man kompsänker och fixar olje retur ifrån turbon och kör på turbosprutet ifrån 940n de måste funka eller? för då har jag ett FT block löst som jag kan bygga på då om jag kan byta.

BMW e34 530d "om606 8mm 250cc" (1993)
Volkswagen Beach Buggy 1500 "Weber Turbo" (1967)
hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
28 mars 2010 · 240 Inlägg

jag håller på med ett sånt här projekt men det är ett -95 230fk block och det blir inget orginal i det... men har sett att det finns nån som kör med 234 kolvar som dom svarvat ner för kompet.. lär funger oxå bara du inte öaddar på så in åt h*lvete tongue

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
JeepPerformance
29 mars 2010 · 211 Inlägg

vad ska du köra med för kolvar då ? smile

BMW e34 530d "om606 8mm 250cc" (1993)
Volkswagen Beach Buggy 1500 "Weber Turbo" (1967)
JeepPerformance
29 mars 2010 · 211 Inlägg

hur mycke krävs det för att kunna regga bilen som ombyggt fordon eller va de nu heter så man får regga med vilken motor som helst ? eller måste de va någon viss årsmoddell?  typ bygga den till pickup eller något..

Volkswagen Beach Buggy 1500 "Weber Turbo" (1967)
BMW e34 530d "om606 8mm 250cc" (1993)
henke_99 Offroad Racing
29 mars 2010 · 3 122 Inlägg

JeepPerformance skrev:
hur mycke krävs det för att kunna regga bilen som ombyggt fordon eller va de nu heter så man får regga med vilken motor som helst ? eller måste de va någon viss årsmoddell?  typ bygga den till pickup eller något..

Finns en klistrad tråd om detta.
Motorbyte (till motor med kat) och byte av hela bromssystemet, eller ombyggnad av hjulupphängningen t.ex. (måste vara två större ändringar) Ombyggnad/trimning av en motor är inte tillåtet på bilar nyare än 1975 års modell. Motorbyte på bilar fr.o.m 1993 är i praktiken omöjligt då det krävs avgasintyg från tillverkaren, detta är i princip omöjligt att få tag på.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
JeepPerformance
29 mars 2010 · 211 Inlägg

jag hittade den infon precis men tack i alla fall!

BMW e34 530d "om606 8mm 250cc" (1993)
Volkswagen Beach Buggy 1500 "Weber Turbo" (1967)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang