Jag e både ryttare å bilist. Jag anser själv att de bästa när man är ute å rider på 70-90vägarana är att motorfordonen inte gör ngn som helst ändring i sin hastighet så länge de ligger i de rekomenderade 70-90, sen att de då håller ett ordentligt avstånd i sidled då de kör om. Men vid möte så bör de sänka farten å hålla sig på ordentligt avstånd å sen köra om då det e fritt.
Inget tutande lr liknande tack!!! Å det e även före din egen skull (bilisten). För om det e som så att hästen åstakommer skada på din bil pga att du (bilisten) inte varit försiktig så är det du (bilisten) som får pröjsa kalaset! Det samma gäller skader på hästen. Hästen klassas ju som fordon å då gäller ju samma regler som för tex bilar...e det ditt fel att en olycka uppstår så e det du som pröjsar notan!
När det gäller att ligga på vägarna med hästtransport så vill jag bli behandlad på sammavis som om det vore ett vanligt släp, inget tutande där heller tack! Sen e det ju en skälvklarhet att man håller ett rimligt avstånd så man inte riskerar att köra in i det! För allas skull... En häst lr två på huven e ju ingen bra idé....
Ang hästskit på vägarna så är man som ryttare skyldig att röja väck det ifrån vägbanan, hur man gör det e upp till var å en.... vanligast e la att sitta av å sparka ner det i vägrenen...lr att man tar å bilen å rattar där förbi efter ridturen å städar väck det då! Lr att man styr ut hästen i kanten då man känner att det e på G att lägga ett lass! Men tyvär så missköter sig många ryttare å det e synd då allmänheten blir upprörd helt i onödan!
Jag tycker själv att det e äckligt med hästskits högar då man e ute å promenerar....har man djur så har man ett ansvar!
Men smitnings olyckan e ju så....finner inte ord....förbannad e vad jag blir iaf!!!!
Å till e bilister kan jag desuto berätta att många släp är utrustade med kamera invändigt idag så man kan bevaka sin häst ...å jag känner några som dessutom satt en kamera i lämmen på släpet så de kan filma bakom varande bil ifall bekymmer skulle uppstå...det e la kanske inte helt lagligt, men vad ska man göra? Man får ju på det viset regnumret...å kan dessutom bevaka sin egen transport på tävlingsplatserna man besöker! Oftast så har man ju en dyrgrip i släpet å den vill man ju inte att ngn annan tafsar på....
Så visa hänsyn! Vem vet det kan vara eran dotter lr son som får ett hästintresse å kan råka illa ut pga ovarsamma bilister....behandla andra så som du själv vill bli behandlad!!!
mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!