Ansluta oljetryck & oljetemp

fulle
28 mars 2010 · 143 Inlägg

Hej. äger en S70 T5. -98
Har inhandlat en oljetrycksmätare och en oljetempsmätare.

Vet att de ska kopplas in vid bilens egna oljetempsmätaren? stämmer???
Så har kommit fram till att det måste anslutas en 4 vägskoppling.

Vart finns dessa att få tag på? någon som har gjort detta på denna bilmodell kanske?
Eller finns det andra alternativ? blindpluggar etc.?

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
28 mars 2010 · 3 180 Inlägg

1. inte avancerad motorteknik.

tryckgivaren sätter du med ett t-kors vid original tryckgivaren, tempgivaren sätter du i tråget.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
fulle
28 mars 2010 · 143 Inlägg

NITROUS skrev:
1. inte avancerad motorteknik.

tryckgivaren sätter du med ett t-kors vid original tryckgivaren, tempgivaren sätter du i tråget.

Ok, vet du vilken gänga det är i motorblocket?
och tråget??

Sharky
28 mars 2010 · 10 287 Inlägg

Du kan knappast ansluta en mätare av fabrikat X till en orginal tempgivare av fabrikat Y. Finns inget som säger att dom använder samma slags motstånd i givarna. Dessutom blir det pannkaka om man ansluter två mätare på en givare.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
fulle
28 mars 2010 · 143 Inlägg

Sharky skrev:
Du kan knappast ansluta en mätare av fabrikat X till en orginal tempgivare av fabrikat Y. Finns inget som säger att dom använder samma slags motstånd i givarna. Dessutom blir det pannkaka om man ansluter två mätare på en givare.

/Göran

jag ska inte ansluta två mätare på en givare.
Jag ska ansluta två mätare två separata givare.

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
28 mars 2010 · 3 180 Inlägg

tryckgivaren lär vara m14*1,5, tempen får du gänga själv i antingen tråget eller oljepluggen.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
fulle
28 mars 2010 · 143 Inlägg

Någon som vet ifall en "sandwitch" passar på min bil? S70 T5.-98

jre
4 april 2010 · 13 Inlägg

Du bör skaffa en tryckgivare med inbyggd tryckvakt. Skaffa en som passar där din tryckvakt sitter idag (under insuget M14x1.5 om jag inte minns fel) Finns från tex VDO (Autoexperten eller KGK).

Som sagt tidigare i tråden så är det enklast att byta ut pluggen i oljetråget till en givare. Vill minnas att det är M18x1.5 på din bil. Det kan vara svårt att hitta en så stor givare. VDO har en som är för stor som man lätt kan svarva ner och gänga om. Alternativt gör du ett hål i pluggen och gängar tex invändig NPT-gäng i.

Feltema har en del adaptrar i mässing, men dessa är feldesignade så att det är i princip omöjligt att få dit packningen med adaptern. Min Autoexpert hade en bättre adapter, men jag bestämde mig för att göra själv i svarven istället.
//J

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang