1673
Sök

Köpråd: Saab 9-3 SE 2.0t -00, 6700 mil, värd 30 000?

17 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#1
Hej, har nu chansen att köpa en Saab 9-3 av en avliden släkting till summan av 30 000. Det jag vet om den (har inte kollat personligen dock) är att den är i väldigt bra skick och förmodligen har full servicebok.
Det jag vet om den från vägverket är:

154 HK
Fabrikat: SAAB 9-3 SE COUPE 2.0T
Färg: LGRÅ
Fordonsår: 2000
Senast godkända besiktning: 2010-01-12
Vägmätarställning: 67976

Har nu en saab 900 -96 (21 000 mil) i ej perfekt skick,
1. Vad skulle ni säga baserat på dessa fakta, är en fräsh saab 9-3 värd att byta upp sig till för 30 000 (minus vad jag nu får för 900an)?
2. Vad står SE för? second edition? Har det nån betydelse för bilens utförande?
3. Kom gärna med synpunkter på saab 9-3an, har hört nåt läskigt om "oil sludge" mm, låter inte för gött alltså.

Tack! smile
//Magnus
Senast redigerat av Mangehl (14 januari 2010)

8 894 Inlägg
14 januari 2010
#2
30" för en -00 Coupe med 6700mil på mätaren är ett bra köp.

Fotograf på tierpidag.se

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
14 januari 2010
#3
Kolla upp om vevhusventilation är åtgärdat, är det fixat så är oli sludge problemet löst.
Gillar du Saab så hade jag köpt direkt.

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
14 januari 2010
#4
FordRSC skrev:
Kolla upp om vevhusventilation är åtgärdat, är det fixat så är oli sludge problemet löst.
Gillar du Saab så hade jag köpt direkt.

Det problemet behöver inte vara löst bara för det, kolvringarna är den största boven!

Vad är det för motor i bilen? 154, 185, 205hk? roll
Senast redigerat av kwansa (14 januari 2010)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
14 januari 2010
#5
Det är bara att slå till om du gillar bilen i övrigt

Rock'n Roll

17 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
#6
kwansa skrev:
FordRSC skrev:
Kolla upp om vevhusventilation är åtgärdat, är det fixat så är oli sludge problemet löst.
Gillar du Saab så hade jag köpt direkt.

Det problemet behöver inte vara löst bara för det, kolvringarna är den största boven!

Vad är det för motor i bilen? 154, 185, 205hk? roll

154hk.

Gillar ju min saab, pålitlig sak.
SE, står det för Sport Edition? Innebär det nåt?

Får kanske åka och kolla på den när jag vet hur man kollar kolvringar och vevhusventilation, den står 25 mil bort men ja, kanske värt det.
Senast redigerat av Mangehl (14 januari 2010)

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
14 januari 2010
#7
Då är det bara och slå till! då ska det vara en med t5 motorn (den bästa) du behöver inte oroa dig för oil sluge då..... KÖP! wink
Senast redigerat av kwansa (14 januari 2010)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Konsult
1 247 Inlägg
14 januari 2010
#8
Kan få min för 30' wink Skämt åsido. Jag tycker du ska slå till på den där, det verkar vara ett bra köp!

Kolvringar kan du inte kolla utan att ta ner motorn. Dock kan man se antydningar på dåliga kolvringar på avgaser och/eller olja smile
Senast redigerat av Tagg3N (14 januari 2010)


1 150 Inlägg
14 januari 2010
#9
kwansa skrev:
Då är det bara och slå till! då ska det vara en med t5 motorn (den bästa) du behöver inte oroa dig för oil sluge då..... KÖP! wink

precis som han säger den motorn är klockren har inte haft problem med oljusluge smile


17 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
#10
lelleal skrev:
kwansa skrev:
Då är det bara och slå till! då ska det vara en med t5 motorn (den bästa) du behöver inte oroa dig för oil sluge då..... KÖP! wink

precis som han säger den motorn är klockren har inte haft problem med oljusluge smile

Nämen, så trevligt att höra big_smile
Tack för hjälpen, ni kunniga.
Så ska jag bara se vad jag kan få för min 900 också, får väl starta en ny tråd om det smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
14 januari 2010
#11
Kan väl bara byta rubriken och ändra första inlägget lite?


342 Inlägg
14 januari 2010
#12
Oavsett vad du får för din gamla 900 så är bytet värt.
En 9-3 som inte ens gått 7.000 mil för 30.000 kronor är ett mycket bra köp.

För att värdera din 900 skulle jag tipsa om att söka likadana bilar med motsvarande motoralternativ på Blocket, så får du en bra bild av vad du kan få ut.
Tyvärr ligger ng900 riktigt lågt i pris, närmast oavsett skick. Är den sedan inte, som du själv skriver, i perfekt skick så är risken stor att den placerar sig närmare 10.000 kronor än 20.000 kronor.
Inte minst om det är en 2,0i eller 2,3i, det vill säga en icketurbo.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
14 januari 2010
#13
bara för att vara säker på att det är en t5 motor! kolla färgen på tändkasseten eller kolla om det är alutryckrör! smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

17 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
#14
Tjenare igen, nu har jag fått bilen, tänkte bara berätta hur det gick. Måste säga att jag är väldigt nöjd. Jag har fixat Ac-fläkten som lät lite konstigt. Sen funderar jag på om den droppar olja från något ställe, samt så har den en spricka i rutan + dålig SID. Annars är den finfin, lite små skråmor men ingen rost eller så. Betydligt mer "sprutt" i den än 900:an!

Farthållare hade den också, positiv överraskning!

http://i43.tinypic.com/iqzwqb.jpg
http://i42.tinypic.com/2s6ndcy.jpg

Här är min gamla som ska säljas
http://i40.tinypic.com/2ekkpd4.jpg
Senast redigerat av Mangehl (6 april 2010)


Sök