4742
Sök

Slö b230fb, dags för servis?

24 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
Tjena!
Har en Volvo 940 med b230fb motorn med 23000 mil på mätarn.
Bilen går ganska slött, gamle 740n med b230f kändes piggare..

Vad bör jag göra för att få den att gå bättre? Något mer än nya tändstift, byta olja, oljefilter, fördelarlock, luftfilter? Bytte kamrem för ett par veckor sedan.

Kan tillägga att motorn läcker lite olja ur toppen, skulle inte vara någon fara enligt volvo..
Har också problem med att bilen inte startar och går dåligt som fan om man tvättar den i biltvätten, eller om det regnat mycket. (Kan det bero på fördelaren)?
Kan också få för sig att ligga på 1500 varv i tomgång ibland helt plötsligt, har hänt att den plötsligt hackat till när man kört.

Låter som det är värsta skrothögen när jag beskriver problemen men så är inte fallet.

Mvh

820 Inlägg
6 april 2010
Börja med det du skrivit, kan nog allt göra skillnad smile Glöm inte bränslefilter också!

Om man säger

24 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
Panzar_Audi skrev:
Börja med det du skrivit, kan nog allt göra skillnad smile Glöm inte bränslefilter också!

Då får jag ta och byta bränslefiltret också, det är lika bra!

Är det verkligen stor skillnad mellan Volvos egna grejer och tex Biltema/skruvat.se? Skiljer ju något enormt i pris, är det verkligen värt att betala extra?

Arg Snickare
875 Inlägg
6 april 2010
till en 940 kan du slänga i biltema grejer absolut. mekonomens utbud är ju snäppet bättre än biltema.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
6 april 2010
Pettersson92 skrev:
Panzar_Audi skrev:

Då får jag ta och byta bränslefiltret också, det är lika bra!

Är det verkligen stor skillnad mellan Volvos egna grejer och tex Biltema/skruvat.se? Skiljer ju något enormt i pris, är det verkligen värt att betala extra?

Nä de är inte värt det wink Biltemas grejer funkar minst lika bra så länge det inte handlar om livsviktiga komponenter. Ja skulle inte köpa en oljepump från biltemas tillverkare om man säger så wink

Som du beskriver ditt problem skulle ja tro att du har något glapp i elsystemet någonstans wink Testa att ta bort kontakter lite här och där och smörj med rostlösning/ kontaktspray och sätt tillbaka ordentligt.

Kan också vara en aning tjuvluft men de brukar ge större besvär.....

One Man Clan
4 287 Inlägg
6 april 2010
köp inte tändkablar och tändstift på biltema utan köp VOLVO orginal grejer i alla fall tändkablarna.
tändstiften kan du köpa vanliga NGK på autoexperten för de är samma stift.

Mekonomens BERU tänddelar osv är bara ren skit, biltemas vet jag inte vilket fabrikat de är men de är grejer som jag anser är livsviktiga grejer ! köp riktigt på volvo!

24 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
Får se hur jag gör ska kika vad Volvo tar för delarna, finns väl ingen prislista på nätet?

Bensinskallen: Kan va värt att testa, rätt enkelt om det skulle fungera!

Vad rekomenderar ni för slags olja till en gammal 940?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
7 april 2010
Xuri skrev:
köp inte tändkablar och tändstift på biltema utan köp VOLVO orginal grejer i alla fall tändkablarna.
tändstiften kan du köpa vanliga NGK på autoexperten för de är samma stift.

Mekonomens BERU tänddelar osv är bara ren skit, biltemas vet jag inte vilket fabrikat de är men de är grejer som jag anser är livsviktiga grejer ! köp riktigt på volvo!

Tändkablar har jag enbart bra erfarenheter av, har biltema kablar på i princip alla mina volvo bilar wink

Sök